וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בובות, בובנאים ואונימ"ה

19.7.2001 / 16:21

^^אונימ"ה^^ ראשי התיבות של Union Internationale de la marionnette הוא הארגון הבינלאומי של בובנאים. חבר הפורום, הבמאי, המעצב, השחקן והמפיק אילן סביר (תיאטרון בבואה) הוא גם יו"ר אונימה סניף ישראל. הוא מספר על הארגון ונותן כמה לינקים שימושיים.

^^אונימ"ה- ארגון בינלאומי לתיאטרוני בובות^^

^^מאת אילן סביר^^
^^bavuah@netvision.net.il^^

^^אונימ"ה^^ אשי התיבות של Union Internationale de la marionnette הוא הארגון הבינלאומי של בובנאים, קבוצות תיאטרון, מעצבים, מחנכים, מטפלים וחוקרים בתחום המאחד את כל ההיבטים הפיגורטיבים-בימתיים של האדם, כלומר: הבובה, המסכה, פיסול הגוף, החפץ הבימתי וכיו"ב.

הארגון פועל בחסות אונסק"ו. הוא הוקם בפראג שנת 1929 וחברים בו כיום כ9000- חברים מ92- מדינות (ב75- מהן קיימים מרכזים לאומיים.

אונימ"ה מנוהלת בידי ועדה מנהלת המורכבת מבובנאים ותיקים מארצות שונות. נשיאת אונימ"ה היא הגב' מרגרטה ניקולסקאו - בימאית ומנהלת המרכז הבינלאומי ללימודי תיאטרון בובות בצרפת. המזכיר הכללי הוא מיגואל ארצ'ה מספרד.

Jacques Felix מי שהיה המזכיר הכללי עד יולי ,2000 הפך את שרלוויל-מזייר , עיירת כורים בצפון צרפת ,לבירת תיאטרון הבובות העולמית, שם מתקיימים גם המוסדות הבינלאומיים להוראת תיאטרון בובות ופסטיבל תלת-שנתי, הידוע כשוק הגדול בעולם של הצגות תיאטרון בובות. בודדות הן ההצגות שפרצו אל העולם ולא עברו בשערי הפסטיבל של שרלוויל.


קונגרס אונימ"ה, שגם לצידו פסטיבל בינלאומי יוקרתי, מתקיים אחת לארבע שנים. הקונגרס האחרון - אונימ"ה 2000 - התקיים במגדנבורג, גרמניה ביולי. 2000

לישראל נציגות של שני חברים במליאת המועצה והם רשאים להשתתף בבחירות דמוקרטיות של הנהלת אונימ"ה ושל הוועדות השונות; הוראה, מחקר מדעי, הוצאה לאור, נהלים, כספים, חובבים, חינוך, בתי ספר לתיאטרון בובות, סולידריות בינלאומית וועדות אזוריות לפיתוח הקשרים המקצועיים בתוך כל יבשת.
ישראל פעלה עד כה במסגרת הועדה האירופאית בה היה הדס עפרת, חבר מספר שנים.
מבחינה פוליטית אונימ"ה נתונה לשליטה אירופאית מוחלטת. בשל כך הושפע הארגון בעבר ממדיניות מסך הברזל. נשיאות אונימ"ה הייתה נתונה באופן מסורתי לארצות מזרח אירופה. הפעמים היחידות בהן הקונגרס התכנס מחוץ לגבולות אירופה היו בשנים 1980 (וושינגטון, ארה"ב) ו- 1992 (נאגויה, יפאן.

בשנים האחרונות ניכר שינוי במודעות הארגון לארצות העולם השלישי: פרוייקטים בין-ארציים מציעים תנופה חדשה, וביניהם מלגות לימוד, מלגות השתתפות בפסטיבלים, צעדת בובנאים למען השלום שחצתה גבולות שסועי מלחמה במזרח אירופה ובמרכזה ועוד.

אחד הפרוייקטים המורכבים והמדוברים מאד לאחרונה הוא ההוצאה לאור של אנציקלופדיה של ההיסטוריה והתיאוריה של תיאטרון הבובות העולמי. יש לציין גם את החשיבות שאונימ"ה מקנה לפרוייקטים שונים למען זכויות האדם וערכים הומניסטים.

ככלל, אונימ"ה הוא ארגון פורמליסטי המקדיש זמן רב לנהלים בירוקרטיים. עם זאת, בשנים האחרונות עובר הארגון שינוי עם כניסתו של דור בובנאים צעיר לתפקידים ניהוליים.

בארץ, במשך שנים רבות, שימש הונזו (דוד בן שלום) ז"ל, כ"נציג לא רשמי" ואיש הקשר לאונימ"ה העולמית. סניף לארגון הוקם באופן רשמי בארץ ב 1984, אחרי שקונגרס אונימ"ה בדרדזן, גרמניה - אישר את בקשתו של הדס עפרת, אז, מנהל תיאטרון הקרון.
הדס שימש כיו"ר אונימ"ה ישראל כ 10 שנים . החליפה אותו עלינא אשבל מתיאטרון הקרון. כיום היו"ר הוא אילן סביר מתיאטרון בבואה.

מה המשמעות של אונימ"ה בעידן של תקשורת ואינטרנט חוצה גבולות?
המידע אמנם זמין, אך בל נשכח כי מאחורי כל ארגון, כמו מאחורי כל בובה, ניצבים אנשים מסורים שיפתחו לכם דלת בכל ארצות תבל, ויחלקו אתכם מניסיונם ומאהבתם למקצוע.


7/3/2001
מאת אילן סביר

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully