וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

62% מהציבור תומכים בעידוד הגירת ערבים

9.5.2006 / 7:00

מדד הדמוקרטיה מצביע על ירידה באמון בשירות הציבורי. רק 22% רוחשים אמון למפלגות ורק 17% מאמינים בהבטחות הפוליטיקאים

רק 17% מהציבור הישראלי מאמינים שהפוליטיקאים מקיימים את הבטחותיהם לאחר הבחירות. רק 22% מהציבור רוחשים אמון למפלגות ו-62% מהציבור תומכים בדרישה שהממשלה תעודד הגירת ערבים מהארץ. נתונים אלו עולים ממדד הדמוקרטיה 2006 שנערך על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה. המדד מתפרסם במסגרת מרכז גוטמן ובהנחיית פרופ' אשר אריאן והוא יוצג מחר בכנס בחסות נשיא המדינה, משה קצב, שישודר בשידור חי בוואלה! חדשות.

המדד בוחן את עמדת הישראלים בנוגע לתחומים שונים במערכת הפוליטית והציבורית בארץ ואת האמון שהם רוחשים למערכת זו. מהמדד עולה, כי בעוד שלציבור עניין רב בפוליטיקה, האמון אותו הוא רוחש לפוליטיקאים בכלל ולמפלגות בפרט נמוך ביותר. 73% מהנשאלים בסקר דיווחו על עניין בפוליטיקה. 83% מהם דיווחו שהם מתעדכנים בפוליטיקה מדי יום, או כמה פעמים בשבוע, באמצעות הטלוויזיה, הרדיו והעיתונות ו- 67% מהנשאלים אמרו כי הם משוחחים עם חבריהם ובני משפחתם על עניינים פוליטיים. עם זאת, רק 27% מהנשאלים אמרו שהם מאמינים שיש ביכולתם להשפיע על מדיניות הממשלה.

מידת האמון שרוחש האזרח בישראל לפוליטיקאים נחלשה במידה ניכרת בשנים האחרונות. רק 17% מהציבור מאמין שהפוליטיקאים משתדלים לקיים את מה שהבטיחו במערכת הבחירות. 25% מסכימים כי לחברי הכנסת אכפת מה הציבור הרחב חושב. ורק 22% מהציבור רוחשים אמון למפלגות – פחות מכל מוסד ציבורי אחר בישראל. על פי הסקר, 33% נותנים אמון בכנסת, 44% בתקשורת, 67% במוסד נשיאות המדינה, 68% בבית המשפט העליון והמוסד הזוכה לאחוזי האמון הגבוהים ביותר הוא, כמו בשנים קודמות, צה"ל בו נותנים אמון 79% מהציבור

באשר ליחסים בין קבוצות האוכלוסייה השונות בישראל, 26% מהנשאלים הצביעו על יחסים טובים בין יהודים דתיים לחילוניים ורק 14% סבורים שהיחסים בין יהודים לערבים טובים. וכאמור הנתון המשמעותי של 62%, התומכים בדרישה שהממשלה תעודד הגירת ערבים מהארץ.

86% גאים על היותם ישראלים

62% מהציבור סבורים, כי בישראל פושה שחיתות רבה. כמחצית מהנשאלים אף אמרו כי הם מאמינים שכדי להגיע לצמרת הפוליטית בישראל מועמד חייב להיות מושחת. רק 10% מאמינים שהעומדים בראש המדינה דואגים לטובת הכלל. בהשוואה למדינות אחרות בעולם נמצאת ישראל במקום ה-20 מבין 36 מדינות שבמחקר. פינלנד וניו זילנד חולקות את המקום הראשון עם שחיתות פוליטית מעטה, בעוד שארגנטינה והודו סוגרות את סולם השחיתות. בשנת 2004 ישראל מוקמה במקום ה-17.

בשנים האחרונות נרשמה ירידה תלולה במידת האמון שרוחש הציבור למשטרה. מ-66% ב-2004, דרך 57% ב-2005 עד ל-44% ב-2006. בנוגע לתכנית ההתנתקות ענו 82% מהנשאלים כי הם סבורים שבשום מצב אין להצדיק שימוש באלימות למטרות פוליטיות. עם זאת, נרשמה ירידה בהתנגדות לסירוב למלא פקודה בגלל מוסר איש או אידיאולוגיה – 58% מתנגדים לסרבנות כזו, לעומת 70% בשנה שעברה.

40% מהנשאלים סבורים כי מצבה הכללי של מדינת ישראל אינו טוב ו-74% מהנשאלים מעריכים שהדרך בה הממשלה טיפלה בבעיות אינה טובה. ובכל זאת, 86% מהנשאלים גאים על היותם ישראלים, 90% רוצים לחיות בארץ בטווח הרחוק, 69% חשים עצמם חלק ממדינת ישראל ובעיותיה ו-85% סבורים שהדמוקרטיה היא המשטר הרצוי בישראל.

עמותת "סיכוי", לקידום שוויון חברתי, אמרה בעקבות פרסום הנתונים, כי "מדד הגזענות מעלה מעל פני השטח זרם מעמקים עכור ומסוכן בקרב היהודים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully