וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למשכשך המשכיל

יעל קולטון

2.4.2006 / 12:16

כל העולם הרומי נהג לבלות במעיינות הסמוכים לים המלח ובבלגיה יש עיר בשם ספא שאולי התחילה את הכל. הספא בראי ההיסטוריה

אח, להיכנס למים הנעימים. האוויר מלא אדים, האקוסטיקה משובחת בזכות כיפת האבן הגבוהה והקירות המקושתים. כף הרגל נשלחת פנימה באיטיות, החום מרטיט, המים עולים אל מאחורי הברכיים ומלטפים את הירכיים והגוף כבר לא צריך לשאת את משקלו והוא נותן את כולו למים.

המתיחות בכתפיים מתפוגגת, הצוואר משתחרר, השיער מתפזר לכל הכיוונים. כל נגיעה משלחת אדוות אל הדפנות החצובות באבן העתיקה של הבריכה התת-קרקעית. מי מעיין כבדים רוויי מינרלים מלטפים את העור ומחליקים את הפנים. כפר איטלקי קטן, ספא א-לה טוסקנה, סוף החורף. בחוץ גשם. בטירת התענוגות, על חדרי ההתרגעות והמים המפכים בבריכות, חמים ונעים.

מקורה של המילה "ספא" היא ככל הנראה בעיר Spa בבלגיה הידועה במעיינות המרפא שלה. אפשרות אחרת היא כי מדובר בראשי תיבות של הביטוי הלטיני "sanitas per aquas" שמשמעו "ריפוי באמצעות מים". היום כשאומרים "ספא" מכוונים לאתר נופש המציע שירותים ופעילויות לטיפוח הגוף, אבל הנושא זכה לפופולריות רבה עוד בעולם העתיק.

בתרבויות השונות קיימת מסורת ארוכה של שימוש בבתי מרחץ ציבוריים, בין השאר הסנטוס ביפן, בקתות ההזעה של האינדיאנים, החמאם הטורקי וגם המקווה. בתרבות המערבית הוקמו בתי מרחץ בעיקר במקומות שבהם יש מעיינות חמים או כאלה שמייחסים להם תכונות מרפא.

"הסיפור של מעיינות חמים וניצולם למרחצאות, כולל עינוגים שונים וטיפולים רפואיים, ידוע עוד מתקופות קדומות", מסביר הארכיאולוג זאב משל. "באירופה שנשלטה על ידי הרומאים היו מעיינות חמים רבים, שמשמשים עד היום כמרכזי רפואה ובריאות. מעיינות מינרלים נודעו אז כמו היום כבעלי סגולות מרפא. גם באירופה וגם בארץ הגיעו המרכזים האלה לשיא פרסומם ופארם בתקופה הרומית".

אז איפה בילו הנהנתנים לפני שגילו את יערות הכרמל? משל: "שני המקומות הקדומים ביותר שהתגלו בארץ והיו מפורסמים בעולם העתיק, הם חמת גדר וקלירוהי. בחמת גדר נחפר אתר מרחצאות מפואר ביותר, שכלל בריכות ואולמות גדולים, ונודע לא רק בארץ אלא בכל העולם הרומי, כמרכז חשוב של מעיינות מרפא ותענוגות.

המקום הנוסף שנודע בעולם הרומי כולו היה בצד המזרחי של ים המלח. לאורך השבר הסורי-אפריקני פרצו מעיינות חמים, ומזרחית לים המלח היה מקום שנקרא 'קלירוהי', שגם בו יש בשנים האחרונות חפירות ארכיאולוגיות, ונמצאו בו שרידים כבר מהתקופה ההליניסטית. היום הוא נמצא בשטח ירדן. עיקר פרסומו של המקום בא לו בתקופה הרומית ובימי הורדוס. מספרים שהורדוס עצמו נהג להגיע לקלירוהי, לטבול בבתי המרחץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully