וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: עיראק קרובה למלחמת אזרחים

רויטרס

23.2.2006 / 6:26

בעקבות הפיגוע אתמול ב"מסגד הזהב" של סמארה, מהמקומות הקדושים ביותר לשיעים, התושבים מפחדים לצאת מהבתים ואוגרים מזון

חשש ב[[עיראק]] שמלחמת האזרחים במדינה קרובה מתמיד, לאחר שפיצוץ הרס אתמול חלקים נרחבים מאחד המקומות הקדושים ביותר לשיעים. כיפתו של "מסגד הזהב" של סמארה, כ-60 ק"מ מצפון ל[[בגדד], קרסה, מפיצוץ של מטען רב עוצמה. הפיגוע במסגד, בו קבורים שניים מהאימאמים הקדושים ל[[שיעה]], עורר גל של פעולות נקם. ראש הממשלה, איברהים אל-ג'עפרי השיעי, הכריז על שלושה ימי אבל וקרא לאחדות בקרב המוסלמים. נשיא עיראק, ג'לאל טלבאני, קרא אתמול "לא להניח למדינה לשקוע במלחמת אזרחים".

בפיגוע לא היו נפגעים בנפש. לאחר הפיצוץ נעצרו עשרה בני אדם, שלבשו מדי שוטרים. המשטרה באזור חושדת שקבוצה זו השתלטה על שומרי המסגד והניחה את המטענים. הפיצוץ הביא לקריסת הכיפה המוזהבת, בת מאה שנים, ולניפוץ אריחים רבים שכיסו את קירות המתחם.

אלפים יצאו לרחובות בסמארה ובערים נוספות ברחבי עיראק. בגל התקפות הנגד שפרץ לאחר הפיגוע נהרגו לפחות 20 סונים, בהם שלושה אנשי דת. שיעים תקפו לפחות כ-60 מסגדים סוניים ברחבי המדינה. שני מסגדים נשרפו כליל, ולשאר נגרם נזק. על חלק מהמסגדים נתלו דגלים שחורים. בבגדד נחפזו תושבים מפוחדים להגיע לבתיהם לפני רדת החשיכה, ורבים החלו לאגור מזון.

אנשי מיליציה חמושים, הנאמנים לאיש הדת השיעי הקיצוני מוקתדה א-סדר, יצאו לרחובות בגדאד ומרכזים שיעיים נוספים והתעמתו עם עיראקים-סונים. אחד מעוזריו של א-סדר אמר ש"אם הממשלה לא תגן על העם העיראקי, אנחנו מוכנים לעשות זאת".

נשיא עיראק, טלבאני, כורדי במוצאו, האשים את המפגעים בניסיון לשים קץ למשא ומתן המתנהל על הקמת קואליציה במדינה. "אנחנו חייבים לעבוד יחד נגד הסכנה של מלחמת אזרחים", אמר טלבאני בנאום לאומה בטלוויזיה.

האייתולה עלי סיסתאני, מנהיגם הרוחני של השיעים בעיראק, הופיע אתמול בטלוויזיה. סיסתאני ממעט להצטלם, וגם אתמול לא דיבר אלא רק פירסם הודעה שבה קרא להפגין אך לשמור על איפוק. מפגינים מול משרדו בעיר השיעית נג'ף קראו "קומו השיעים! נקמה!" מאז הפלת משטרו של [[סדאם חוסיין]] סייע סיסתאני בהרגעת הרוחות בעימותים העדתיים במדינה.

שגריר ארה"ב בעיראק, זלמאי חלילזאד, קרא לעיראקים "להתאחד נגד הטרור". הוא האשים את ארגון אל-קאעדה ב"ניסיון מכוון לעורר עימות בין-עדתי בעיראק ובאזור", והבטיח שארה"ב תסייע בשיפוץ המסגד. הממשל בוושינגטון לוחץ על ראש הממשלה
השיעי לכלול [[סונים]] בממשלה. פוליטיקאי שיעי בכיר האשים אתמול את ארה"ב בליבוי המתח בין השיעים לסונים במדינה, בעקבות תמיכתה בעמדות הסונים.

המועצה הסונית העליונה בעיראק גינתה את הפיגוע. ואולם, לאחר שחמושים תקפו את משרדי המפלגה הסונית בבגדאד ובעיר בצרה, אמר המנהיג הסוני טארק אל-האשימי ש"אנחנו נרדוף אחרי כל מי שתוקף סונים". מנהיגים סונים קראו להטיל עוצר כדי להגן על אזורים סוניים. צבא עיראק אכן תיגבר כוחותיו בשכונות סוניות.

כמו התקפה על העיר מכה

"מבחינת השיעים, זאת התקפה גדולה שאת משמעותה אפשר להשוות למשמעות שתהיה להתקפה על [[מכה]] לגבי כל המוסלמים", אמר אתמול חאזם א-נעימי, מומחה למדע המדינה מאוניברסיטה בבגדד, "מעשה זה עלול לקרב את המדינה למלחמת אזרחים".

סמארה מושכת אליה זה מאות שנים מיליוני עולי רגל שיעים מכל העולם המוסלמי, הבאים להתפלל בקברים הקדושים של עלי אל-האדי ובנו חסן אל-אסכרי, האימאמים השיעים ה-10 וה-11, ובמקום שבו נעלם האימאם ה-12, מוחמד אל-מאהדי, המכונה "האימאם הנעלם".

רוב השיעים בעולם נחשבים לחלק מהשיעה "התרי-עשרית", המאמינה במנהיגותם של 12 אימאמים לאחר מותו של [[הנביא מוחמד]], החל בבן דודו של הנביא והחליף הרביעי, עלי בן אבו טאלב. עלי אל-האדי, האימאם העשירי, נולד בעיר מדינה שבחצי האי ערב ב-827 ובגיל שש התמנה לאימאם. ב-848 הובא עם בנו לסמארה, שהיתה אז בירת החליפות העבאסית. השניים הושמו במעצר בית על ידי החליף העבאסי אל-מותוואקיל. השיעים מאמינים שאל-האדי הורעל ב-868 ונקבר בביתו, בסמוך למסגר שהוחרב אתמול.

אל-אסכרי ירש את אביו אך נותר במעצר בית עד מותו ב-874. הוא נקבר לידו במה שהפך מאוחר יותר למסגד אל-אסכרי, על שמו. נוסף לקבריהם, ב"מסגד הזהב" קבורות גם קרובות משפחה של השניים. במתחם הענק מצוי גם בית תפילה שבו על פי האמונה הסתתר האימאם אל-מהדי הצעיר, בנו של אל-אסכרי, עד שנעלם ב-878. השיעים, שאינם מאמינים במותו, עדיין ממתינים לשובו, ולהמשך השושלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully