וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלובאלי: הטורקים שותים עלילת דם בקולנוע

רחביה ברמן

9.2.2006 / 18:05

סרט המציג אמריקאים ויהודים כצמאי דם ותאבי בצע, הוא להיט ענק במדינה. בהאיטי הלכו לקלפי ובסין הורגים עיתונאים. השבוע בעולם

בסרט הטורקי היקר ביותר שנעשה אי-פעם פושטים חיילים אמריקאים בעיראק על חתונה ומרססים ילד קטן בקליעים לעיני אמו. החיילים הורגים עשרות בני אדם חפים מפשע, יורים לחתן בראש, וגוררים את אלה מבין האורחים שנותרו בחיים לכלא אבו גרייב. שם כורת רופא יהודי את איבריהם ומוכר אותם לעשירים בניו יורק, לונדון ו – איך לא? – תל אביב.

"עמק הזאבים, עיראק" עלה לאקרנים ביום שישי האחרון ובטורקיה חוזים לו הכנסות חסרות תקדים, לאחר שכל הכרטיסים אזלו במכירה מוקדמת. הסרט רוכב על גל העוינות לארצות הברית, ומגיע לאחר ההצלחה הסוחפת של הרומאן "סופת מתכת", העוסק במלחמה בין ארה"ב לטורקיה, ומככב ברשימת רבי המכר זה חודשים.

סקר שנערך לאחרונה בטורקיה המחיש את מידת העוינות של אזרחי המדינה לארה"ב: 53% מהנשאלים קישרו בין המלה אמריקאים למונח "גסי רוח", 70% קישרו בין אמריקאים ל"אלימים", 68% קישרו בין אמריקאי ל"חמדנים" ו-57% קישרו בין האמריקאים ל"לא מוסריים".

דובר הפרלמנט הטורקי, בולנט ארינץ', צפה בהקרנת הבכורה החגיגית של הסרט וכינה אותו "סרט מופת שייזכר במשך דורות". בסרט, אגב, מככבים שני שחקנים אמריקאים: בילי זיין בתפקיד פעיל שלום, וגארי ביוסי בתפקיד הרופא היהודי. שר החוץ הטורקי, עבדאללה גול, טען כי הסרט לא יפגע ביחסי ארצו עם ארה"ב, אבל קשה לראות את זיין ואת ביוסי מקבלים תפקידים משמעותיים בהוליווד בעתיד הקרוב.

אירופה

ועדיין בטורקיה, השבוע נפתח שם משפטם של חמישה עיתונאים הנאשמים בהעלבת בתי המשפט במדינה. החמישה מתחו ביקורת על פסיקות משפטיות, שנועדו למנוע את קיומו של כנס אקדמי בנושא שואת הארמנים, נושא הנחשב לטאבו במדינה. באירופה רואים את התביעה נגד העיתונאים כמכשול אפשרי בדרך להצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי.

בגרמניה נערכה השבוע שביתה של עובדי המגזר הציבורי במדינת באדן-ווירטמברג במחאה על הכוונה להעלות את מספר שעות העבודה השבועיות מ-38.5 ל-40 ללא תוספת שכר. השביתה, הראשונה במגזר הציבורי זה 14 שנה, עלולה להתפשט לשאר גרמניה השבוע, לאחר שחברי האיגוד במדינות השונות יצביעו אם להצטרף.

בוותיקן ייפתח השבוע, לראשונה זה מאות שנים, שער חדש, שיתווסף לארבעת השערים הקיימים וישרת כלי רכב והולכי רגל היוצאים מהמדינה הריבונית הקטנה בעולם. השער החדש ייקרא "סנטה רוזה", על שם השכונה הרומאית שאליה הוא פונה.

בשטראסבורג שבצרפת הוגשה לבית הדין לזכויות האדם של האיחוד תלונה נגד ממשלת פולין, שלא הסכימה לאפשר לאשה לעבור הפלה למרות שרופאיה הזהירו שהלידה תפגע בראייתה. האשה, אלישיה טישיאק, התעוורה וכעת היא תובעת את המדינה הקתולית השמרנית, בה מותרות הפלות רק במקרה של סכנת חיים לאם, על ש"לא הגנה על זכותה לכבוד אנושי ולא הגנה עליה מפני יחס משפיל או לא אנושי".

ולסיום הפרק האירופי, האיחוד האירופי הוזהר השבוע על ידי ארגון הסחר העולמי, שהחרם שלו על מזון מהונדס גנטית אינו חוקי, שכן אין כל הוכחה מדעית שמזון מהונדס גנטית מזיק לבריאות. הארגון טוען גם שאירופה חוסמת את מכירתם של מוצרי מזון מהונדס על ידי גרירת תהליך האישור שלהם. האירופאים חולקים על ממצאי הדו"ח וארגונים סביבתיים ביבשת הגיבו לכתוב בו בזעם. שרת הבריאות האוסטרית, מריה ראוץ'-קלאט, אמרה כי "נמצה את כל האפשרויות כדי שאוסטריה תישאר נקייה ממזון מהונדס גנטית וכדי שבריאות הצרכנים תישמר".

אפריקה

בדרום אפריקה עסקו השבוע בשתי פרשות, שעוררו את שדי משטר האפרטהייד ששרר במדינה עד 1994. המקרה הראשון היה משפט של בני משפחה לבנה, הנאשמים ברצח שלוש נשים שחורות שעבדו עבורם, לאחר שאלה החלו להתלונן על התעללות נגדן מצד המעסיקים. בני המשפחה שוחררו על ידי בית משפט בערבות עד תום משפטם, וההחלטה עוררה זעם רב בקהל, שהתאסף מחוץ לבית המשפט ורגם את רכבם באבנים עם צאתם מהבניין. אמה של אחת הנרצחות אמרה כי "עדיין יש גזענות ואפרטהייד. אני אלמד את ילדיי לשנוא לבנים".

המקרה השני חשוב יותר ברמה הלאומית: נציב תביעות הקרקע במדינה, טוזי גוואניה, הודיע כי החל מהשבוע הוא יחל להחרים את אדמתם של כל מי שהמשא ומתן עמו נמשך יותר משלוש שנים. דרום אפריקה פועלת להשיב כמה שיותר אדמה מידיהם של חוואים לבנים, שזכו בה תחת חוקי האפרטהייד, לידיהם של חקלאים שחורים. המדינה מציעה לחוואים הלבנים פיצויים, אולם ברוב המקרים טוענים הלבנים שהפיצוי המוצע נמוך מדי. צעדו של גוואניה בא במטרה להשלים את חלוקתן מחדש של האדמות עד 2008, בשאיפה לסלק כל אי ודאות מהמגזר החקלאי.

בחוף השנהב הוטלו סנקציות מטעם האו"ם על שלושה מנהיגים מקומיים, שנכסיהם מחוץ למדינה הוקפאו ונאסר על מדינות החברות באו"ם להרשות את כניסתם לתחומיהן. השלושה, שני בכירים בתנועת הנוער של מפלגת הנשיא לורן גבאגו, ומנהיג אחד בכוחות המורדים, נאשמים בהנהגת התקפות שנמשכו מספר ימים על בסיסי כוחות האו"ם במדינה.

מנהיגי סודן וצ'אד הגיעו להסכם, שמטרתו להקל את המתיחות בין שתי המדינות, המאשימות זו את זו בתמיכה במורדים בתחומיהן. ההסכם הושג בפסגה בין נשיא צ'אד, אידריס דרבי, לעמיתו הסודני עומר חסן אל-באשיר, שנערכה בטריפולי שבלוב. שתי המדינות הסכימו להפסיק את ההתקפות ההדדיות בתקשורת ובערוצים הדיפלומטיים, והתחייבו שלא לאפשר את השימוש בשטחיהן למטרת פגיעה זו בזו. השתיים התחייבו גם לפעול להשבת הקשרים הדיפלומטיים ביניהן.

אסיה

בנפאל נערכו השבוע בחירות מקומיות, בהן זכו מועמדים התומכים בשלטון המלוכני במדינה לרוב מרשים. התוצאה מרשימה פחות אם זוכרים שמתנגדי השלטון החרימו את הבחירות, במחאה על כך שהמלך פיזר לפני שנה את הממשלה ותפס את השלטון במדינה. רק כ-20% מבעלי זכות הבחירה מימשו אותה. אלפי מפגינים שטפו את הרחובות עם היוודע התוצאות, כדי למחות על הריגתו של מפגין בידי כוחות הביטחון. הבחירות עצמן נפגמו גם על ידי התקפות של המורדים המאואיסטים במדינה, בהן נהרגו תשעה בני אדם.

בסין דווח על 6,000 שריפות שפרצו כתוצאה משימוש בזיקוקין במהלך חגיגות ראש השנה הסיני (שנת הכלב). באירוע הקשה ביותר התפוצץ מחסן זיקוקים ונהרגו 36 בני אדם.

יפן מחתה בפני סין על הערה שהשמיע חבר מועצת המדינה בסין בפני חבר במפלגת השלטון היפנית, לפיה לא סביר שיחול שיפור ביחסי שתי המדינות כל עוד נשאר ראש ממשלת יפן, ג'וניצ'ירו קואיזומי, בתפקידו. סין זועמת על קואיזומי בשל ביקוריו במקדש בו קבורים בין השאר פושעי מלחמה.

עוד בסין: עורך עיתון, שפירסם ידיעה בה האשים את המשטרה המקומית בשחיתויות, מת במעצר לאחר שהוכה קשות בידי שוטרים שעצרו אותו. שוטר תנועה בכיר פוטר בשל חלקו בפרשה.

ולסיום, ועדיין בסין: חברת יאהו מואשמת כי סיפקה לשלטונות סין את המידע, שבאמצעותו איתרה ועצרה אדם שכתב מאמרי מחאה באינטרנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אמריקה

בהאיטי נערכו השבוע בחירות, לראשונה מאז אולץ הנשיא הנבחר, ז'אן ברטראן אריסטיד, להימלט מהמדינה לפני כשנתיים בלחץ ארה"ב. לאחר אלימות מסוימת במהלך יום הבחירות, נרגעו מעט הרוחות ותוצאות ראשוניות צפויות להתפרסם היום. על פי כל הסממנים, מוביל מקורבו של אריסטיד, רנה פרבאל.

גם בקוסטה ריקה נערכו השבוע בחירות, והתוצאה הצמודה עשתה כותרות. מספירת כל הקולות התברר שיש שוויון מוחלט בין מועמד המרכז, אוסקר אריאס, נשיא לשעבר וחתן פרס נובל, לבין המועמד המרכזי-שמאלי אוטון סוליס, כלכלן במקצועו. במוקד מערכת הבחירות עמד הסכם הסחר החופשי עם ארה"ב. אריאס תומך בו ואילו סוליס מבקש לשנות את תנאיו. הפסד של אריאס יהווה מכה קשה להשפעתה של ארה"ב במרכז אמריקה.

ואם מדברים על מכות להשפעתה של ארה"ב – תקציב ארה"ב לשנת 2006 כולל קיצוץ של 96% בסיוע הצבאי לבוליביה, זאת בתגובה לבחירתו של הנשיא השמאלני והאנטי-אמריקאי, איבו מוראלס.

בקולומביה פשטו כוחות הביטחון על הפארק להאומי מקארנה בדרום המדינה, והפעילו איכרים שיעקרו צמחי קוקה במקום. הדבר לא מצא חן בעיני המורדים המרקסיסטים מתנועת פאר"ק, שפתחו באש והרגו שבעה שוטרים. הפארק מהווה מרכז לפעילות הסמים של המחתרת, משום שחוקי שמירת הסביבה מונעים מהמדינה לרסס את הצמחים הגדלים בו מהאוויר.

אוסטרליה

ולסיום, באוסטרליה עסקו גם השבוע במשפטה של חברת הדגן AWB, הנאשמת במתן שוחד במיליוני דולרים למשטרו של סדאם חוסיין במסגרת התוכנית "נפט תמורת מזון". בכיר לשעבר בחברה העיד כי ראשי החברה אכן שילמו שוחד, בעוד שהחברה הירדנית עליה, הנאשמת במעורבות בפרשה, טענה שלא העבירה כלל דגן לעיראק עבור AWB.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully