וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע יושמע אקורד נוסף בקונצרט האיטי בעולם

רויטרס

9.1.2006 / 17:45

היצירה "organ2/ASLSP" של המלחין ג'ון קייג' תנוגן במשך 639 שנה, "כדי לגלות מחדש את האיטיות בעולם המשתנה במהירות"

אקורד חדש אמור להישמע השבוע בקונצרט האיטי והארוך ביותר בעולם, שיימשך 639 שנה עד שיסתיים. כנסיית בוקארדי הנטושה בעיר הלברשטאדט, שבמזרח גרמניה, היא האתר ליצירה המדהימה באורכה, פרי יצירתו של המלחין הניסיוני ג'ון קייג' (1912-1992)

השמעת היצירה, המכונה "organ2/ASLSP" (ראשי תיבות של "איטי ככל האפשר), החלה בחמישה בספטמבר, 2001, ואמורה להימשך עד 2639. השנה וחצי הראשונות של היצירה עברו בדומיה מוחלטת, והאקורד הראשון – G שארפ, B ועוד G שארפ – הושמעו רק בשניים בפברואר, 2003.

ביולי 2004 הושמעו שני תווי E, בהפרש של אוקטבה זה מזה, והם ישוחררו השנה בחמישה במאי. השבוע, ביום חמישי, אמור האקורד הראשון להתחלף בשני – A, C, ו-F שארפ – והאקורד הזה יוחזק במקומו על ידי משקולות, באורגן מיוחד שנבנה במיוחד במיוחד עבור הפרויקט הזה.

קייג' הגה בתחילה את "ASLSP” ב-1985 כיצירה בת 20 דקות לפסנתר. אולם כעבור שנתיים שכתב קייג' את היצירה לאורגן. לאחר מותו החליטו מארגני "פרוייקט האורגן של ג'ון קייג'" לתפוס את המלחין במלה ולמתוח את ביצוע היצירה על פני 639 שנה. האורך המפלצתי הזה נבחר לציון תאריך הקמת אורגן הבלוקוורק של הלברשטאטד ב-1361 – 639 לפני תחילת הפרויקט הנוכחי.

האורגן המקורי, שנבנה עבור הקתדרלה המקומית, היה הראשון ששימש לצרכים דתיים, והוליד עידן מוסיקלי חדש שבו מילא האורגן תפקיד מרכזי במוסיקה הכנסייתית עד עצם היום הזה.

כחלק מהפרוייקט של ג'ון קייג' נבנה במקום אורגן חדש, וצינורות חדשים נוספים לו בכל פעם שצלילים חדשים אמורים להישמע.

קייג' היה תלמידו של אחד המלחינים המשפיעים של המאה ה-20, ארנולד שואנברג (1874-1951). יצירתו החדשנית של קייג' כוללת יצירות כמו 33'4, שבה ארבע דקות ושלושים ושלוש שניות של דומיה מוחלטת.

מארגני הפרוייקט של ג'ון קייג' אומרים שהביצוע חסר התקדים ליצירתו של המלחין מעוגן בתפישה פילוסופית – "לגלות מחדש את האיטיות והרוגע בעולם המשתנה במהירות של ימינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully