וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאידמק הודיע על עזיבת עסקיו בישראל

4.1.2006 / 13:12

המיליארדר הודיע על הפסקת התמיכה בארגונים בהם היה שותף, עד לקבלת החלטה סופית של הרשויות בעניין מקורותיו הכלכליים

איש העסקים [[ארקדי גאידמק]] הודיע רשמית כי יפסיק את תמיכתו בכל הארגונים בהם הוא שותף בישראל, לרבות קבוצות בית"ר ירושלים בכדורגל והפועל ירושלים בכדורסל, וכן בארגונים היהודיים ברוסיה. זאת, עד להחלטה סופית של רשויות המדינה בעניין מקורותיו הכלכליים.

גאידמק פנה היום אל המוסדות והארגונים, להם העניק תרומה ב-15 השנים האחרונות בישראל ובחו"ל, בבקשה שיציגו אישורים מהרשויות המתאימות, כי התרומות שנתקבלו ממנו מקורן בכסף ראוי. בהודעה שנמסרה מטעמו נאמר, כי אם לא יוכלו להציג אישורים שכאלו, גאידמק יבקש להימנע מפגיעה בארגונים אלה ובמוניטין שלהם ולהשיב את התרומות שהעניק להם בחזרה.

גאידמק מסר בתגובה לפרסומים, כי מדובר במצב בלתי נסבל, על-פיו המשטרה אינה מבססת חשדות או טענות של ממש נגדו, אך בו בזמן יוצרים גורמים במשטרה אווירה ציבורית של משפט והכרעת דין.

כתבי "הארץ", יוסי מלמן ויהונתן ליס, מוסיפים:

גאידמק נחקר היום ביחידה לחקירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים. בחודשים האחרונים יצא מאלמוניות יחסית אחרי שרכש את בית"ר ירושלים. הוא נפגע מכך שמשטרת ישראל המליצה ל[[סוכנות היהודית]] שלא לקבל תרומה בסך 50 מיליון דולר שהתכוון להעביר לה לצורך חיזוק הקהילות ברוסיה ואוקראינה. המשטרה טענה שיש חשד שהכסף הושג בנסיבות לא כשרות.

מקורביו של גאידמק אמרו, כי הפגיעה שהוא חש נובעת מכך שלמרות כל תרומתו לקהיליה הוא עדיין נרדף ונחשב לא מקובל. גאידמק הזרים כספים רבים לבית"ר. המאמן הצרפתי לואיס פרננדז הגיע לפני חודש לקבוצה והכל במטרה להפוך אותה לקבוצה מובילה בישראל ובאירופה. גאידמק השקיע כספים גם בקבוצת הכדורסל הפועל ירושלים והפך אותה ליריבה עיקשת למכבי תל אביב. כן תרם כספים לקבוצת בני סכנין.

חקירתו היום במשטרה אינה קשורה לסוגיית הסוכנות היהודית, והוא זומן אליה מבעוד מועד. זו הפעם השלישית שהוא נחקר במשטרה בקשר לפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים.

תרם למשרד הביטחון ולעשרות מוסדות נוספים

לפי ההערכות, רכש גאידמק את קבוצת בית"ר ירושלים בסכום של כ-30 מיליון שקל, והשקיע סכום דומה בתפעולה השוטף. השקעה זאת מכוסה על ידי ערבות שנתן לבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל. כך שהפעילות השוטפת של הקבוצה לשנה הקרובה לא צפויה להיפגע.

פרט לבעלות על בית"ר, אין לגאידמק כל השקעות נוספות בישראל, אולם הוא תרם כ-3 מיליון דולר לקבוצת הכדורסל הפועל ירושלים. הוא משמש בה כספונסור ונשיא, ומחזיק ב-49% מחברת הניהול של הקבוצה. כן תרם לקבוצת הכדורגל של בני סכנין.

בנוסף לכך, תרם גאידמק 5 מיליון דולר למשרד הביטחון עבור פרויקט עתידים לבני נוער וצעירים, והוא מבקש לקבל סכום זה בחזרה. כמו כן, תרם במרוצת השנים לבית החולים תל השומר, למד"א ולמוסדות דת. פגיעה נוספת צפויה בארגון הקהילות היהודיות הדתיות ברוסיה, "קארור", שגאידמק התמנה לנשיאו בחודש אפריל. הוא הבטיח להפוך את הארגון לחזק ביותר במדינה. גיידמק נושא גם בתואר כבוד של תנועת בית"ר העולמית.

ארגונים ופרוייקטים נוספים בהם תומך גאידמק:

* בית לחיילים בודדים במצפה רמון.

* מרכז טיפולי שיניים לילדים במצוקה בירושלים.

* מרכז לאבחון שיקומי להפרעות בהתפתחות של ילדים בשיתוף ביה"ח הדסה.

* "דירות מדרגה" (מגורים זמניים) בתנאי פנימייה לנערות במצוקה שנשרו ממוסדות החינוך.

* פרויקט סיוע לקליטתם ושילובם של עולים יוצאי אתיופיה.

* יד לשריון בלטרון.

* עמותת על"ם.

* כנס הרצליה.

* ישיבת חברון.

לא עוזב את הארץ

גאידמק הבהיר, עם זאת, כי אין לו כוונה לעזוב את הארץ והוא ימשיך להתגורר בביתו בקיסריה. יש לו גם שתי דירות בירושלים, מכונית מרצדס וג'יפ האמר. רכוש זה, ששוויו נאמד בכ-40 מיליון שקל, משועבד על פי החלטת בית משפט, עקב תביעה משפטית שמנהל נגדו איש העסקים יוסי טרויים.

לגאידמק אין חשבונות בנק בישראל, לאחר שהוציא את כספו מהמדינה בשנתיים האחרונות עקב החקירות בחשד להלבנת הון שהחלה בעקבות חשד השלטונות בצרפת שמנהלים נגדו חקירה בחשד למתן שוחד, סחר בלתי חוקי ועבירות מס.

גאידמק, הידוע בהחלטותיו המהירות ולעתים הגחמתיות (הוא קנה את בית"ר ירושלים בהחלטה של 10 דקות), החליט להפסיק את מעורבותו בישראל בשל פניית המשטרה לסוכנות היהודית בעניין קבלת התרומה ממנו. המשטרה הזכירה לסוכנות כי גאידמק חשוד ונחקר תחת אזהרה בעבירות של הלבנת הון, וציינה כי בקשתו להיות חבר בחבר הנאמנים של הסוכנות בתמורה לתרומות היא דוגמה מובהקת לקשר בין הון לשלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully