וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר גיאוקרטוגרפיה: הליכוד מתחזק

7.12.2005 / 11:58

לאחר הפיגוע בנתניה זוכה הליכוד ל-15 מנדטים, והעבודה יורדת ל-17. שרון נהנה מהאמון הרב ביותר בתחום הביטחוני, נתניהו בכלכלי

מפלגת קדימה בראשות ראש הממשלה, אריאל שרון, שומרת על כוחה ואילו הליכוד, עוד לפני שבחר את מנהיגו, מתחזק משמעותית במספר המנדטים שלו - זאת על פי סקר מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופ' אבי דגני, שנערך לאחר הפיגוע בנתניה. מפלגת העבודה, לעומת זאת, יורדת בכוחה אף מתחת לכמות המנדטים שיש לה כיום.

על פי הסקר המיוחד לוואלה! חדשות, שנערך בקרב מדגם מייצג של 510 נשאלים, מפלגת קדימה שומרת על כוחה בסקרים וזוכה ל-41 מנדטים, הליכוד עולה ל- 15 מנדטים (12 בסקר הקודם) והעבודה זוכה ל-17 מנדטים בלבד (לעומת 19 בסקר הקודם).

מפלגת שינוי, שבסקר הקודם זכתה לשני מנדטים בלבד, עולה מעט בכוחה וזוכה לארבעה מנדטים. כמות זהה של מנדטים מקבלות גם מרצ-יחד והמפדל. על פי הסקר, ש"ס זוכה ל-9 מנדטים, המפלגות הערביות 8 מנדטים, האיחוד הלאומי – 7, יהדות התורה - 6 וישראל ביתנו – 5.

הסקר בדק גם את מידת הביטחון והאמון שיש לציבור במועמדים לראשות הממשלה בנושאים הביטחוניים והכלכליים. על רקע הפיגוע בקניון בנתניה וירי הקסאמים על ישראל, נשאל הציבור באיזו מידה אתה סומך, או לא סומך, על כל אחד מהאישים הבאים, שיוכל, כראש ממשלה, להביא ביטחון לישראל ולהפסקת הטרור?

מהתוצאות עולה, כי שרון הוא המנהיג היחיד שרוב העם (55%) סומך עליו היום בנושא הביטחון. על פי הסקר, הציבור סומך עליו בשיעור שהוא כמעט זהה לסה"כ אחוז הסומכים על מופז ונתניהו ביחד (58%), כמעט פי שלוש יותר מאשר על נתניהו (19% ואילו על נתניהו, שלום, ועמיר פרץ, רוב העם (מעל 50%) לא סומך בנושא הביטחון. עמיר פרץ זוכה לאחוז האמון הנמוך ביותר, כש-61% מהם אמרו כי אינם סומכים עליו כלל.

בתחום הכלכלי זוכה שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו לאמון הציבור. בתשובה לשאלה על מי מהאישים הללו אתה הכי סומך שיקדם את כלכלת ישראל? רק נתניהו, בין כל המועמדים והמתמודדים על הסיכוי להיות ראש ממשלה בישראל, נתפש בעיני הציבור כבעל מעמד משמעותי בתחום הכלכלי. לכן, כרבע מהציבור (23%) במקום להצביע על אישיות זו או אחרת, אומרים "לא יודע" (אין לי דעה) באשר לכישוריהם הכלכליים של המועמדים האחרים, הלא מרשימים את הציבור מבחינה כלכלית, כולל עמיר פרץ, המניף את הדגל החברתי-כלכלי.

פרופסור אבי דגני אומר, שהמסקנות מהנתונים הללו הן כי עם בקרב ההנהגה הפוטנציאלית רק שרון זוכה לאמון העם בנושא הביטחוני, ואף אחד מאישייה לא נתפש באופן ברור על ידי רוב העם כמנהיג כלכלי רציני – אפילו לא נתניהו, ובודאי שלא עמיר פרץ (18%), שלא לדבר על שרון (13%).

האהדה לשרון עולה, לפרץ יורדת

לגבי הבחירות לראשות הליכוד נשאלו הנסקרים לגבי דעתם האישית על המועמדים השונים. השאלה הייתה "האם דעתך על המועמד השתנתה בשבוע האחרון לטובה או לרעה, או הייתה טובה ונשארה כזו, או הייתה רעה ונשארה כזו". מהתשובות עולה, כי הדעה הטובה לגבי שאול מופז פחתה קצת השבוע הדעה הטובה לגביו (מ- 45% ל- 43%) אבל גם פחת מאוד שעור הדעה הרעה (מ- 39% ל- 22%). בסה"כ מאזן "אינדקס הדעה הטובה" שלו הוא חיובי. לעומתו, לגבי סילבן שלום פחתה מאוד הדעה הטובה עליו (מ- 38% ל- 31%) ופחתה קצת הדעה הרעה (33% ל- 31%).

נתניהו עדיין מוליך באופן מוחלט בין מתמודדי הליכוד, בשיעור הדעה הרעה עליו בקרב כלל הציבור – דעה רעה שגם התגברה השבוע (מ- 57% ל- 61%) ובמקביל פחתה עליו הדעה הטובה (מ- 27% ל- 22%).ובסה"כ מאזנו גרוע והוא נמצא במגמה לא טובה.פרופסור דגני מעריך, כי הדבר אולי לא ימנע ממנו ניצחון בליכוד, אבל יכביד עליו מאוד לזכות באהדת הציבור בבחירות הכלליות, דבר אשר עשוי להותיר את הליכוד כמפלגה קטנה יחסית.

לעומת מועמדי הליכוד, המצב של שרון מצוין ואילו זה של פרץ בעייתי. שרון אהוד השבוע עוד יותר מאשר בשבוע שעבר (52% במקום 48%), ופחות בלתי אהוד (ירידה מ- 40% ל- 35%). ובסה"כ מצבו טוב מאוד מבחינת דעת הציבור לגביו. עמיר פרץ צבר 7% נוספים של אי אהדה בציבור (מ- 40% ל- 47%) ובמקביל רשם פיחות של 5% באהדה אליו (מ- 37% ל- 32%). בסה"כ עמיר פרץ נמצא על מסלול שלילי ומסוכן מבחינתו, של צבירת אי-אהדה ציבורית, גם בקרב מצביעי העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully