וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאה הוכחה ארכיאולוגית לקיומו של גוליית

10.11.2005 / 12:01

חוקרים מצאו בחפירות באתר הפלשתי תל צפית - מקום מוצאו של גוליית - חרס ועליה שני שמות המוגדרים "דמויי גוליית"

כתובת ובה מקור השם גוליית המקראי נמצאה בחפירות האתר הפלשתי תל צפית, סמוך לקריית מלאכי, על ידי קבוצת ארכיאולוגים מאוניברסיטת בר אילן, בראשות פרופ' אהרון מאיר.

האתר, המזוהה עם "גת הפלשתית" המקראית, הינו מקום מושבה של אחת מחמשת "ערי סרני הפלשתים", אויביהם הידועים של ישראל בתקופת המקרא, ומקום מוצאו של גוליית הפלשתי.

באתר, בו ממצאים חשובים מתקופות רבות, נתגלו ממצאים עשירים משלביה השונים של התקופה הפלשתית בתקופה הברזל (100 עד 586 לפנה"ס), המקבילה לתקופת המלוכה בישראל. בין השאר, נתגלו באתר שרידים של המצור על העיר גת וחורבנה בידי חזאל מלך ארם, כפי שמוזכר בספר מלכים. מערכת המצור שנתגלתה סביב האתר היא הקדומה ביותר המוכרת ביותר בעולם.

בעונת החפירות האחרונה נתגלה חרס ועליו שני שמות המוגדרים "דמויי גוליית" – "אלות" ו"ולת" אשר נכתבו בכתב כנעני קדום. השמות פוענחו בסיוע הפרופ' אהרון דמסקי מאוניברסיטת בר אילן והד"ר שטפן ווימר מאוניברסיטת מינכן. "זאת העדות החוץ מקראית הקדומה ביותר אודות דמות פלשתית עם השם גוליית, וזאת מהעיר ממנה בא גוליית", אמר פרופ' מאיר. מדובר בכתובת העתיקה ביותר שהתגלתה עד היום והיא מתוארכת למאה העשירית או ראשית המאה התשיעית לפני הספירה.

בעיתון "הארץ" דווח, כי החוקרים מודים שאין ביכולתם לדעת אם הכתובת שנמצאה מתייחסת לדמות גוליית המופיעה בסיפורי המקרא, או לאיש אחר בעל שם דומה. לדבריהם, מדובר בשמות שהיו נפוצים בקרב הפלשתים באותה תקופה. אולם לטענתם, התקופה בה נוצרה הכתובת והעובדה שנמצאה בגת הן עדויות לכך שסיפור גוליית המקראי אכן מתאים לרוח התקופה של ראשית המלוכה בישראל.

הפלישתים הגיעו לארץ ישראל מאזור יוון וטורקיה בראשית תקופת הברזל. הם הביאו אתם תרבות זרה ודיברו ככל הנראה בשפה הודו-אירופית, הדומה ליוונית קדומה. עם הזמן, הפלישתים עברו תהליך של שינוי וקיבלו על עצמם מרכיבים תרבותיים מקומיים. השילוב בכתובת זו, בין כתיבה שמית לשמות הודו-אירופיים, הוא אולי הדוגמה הבולטת והקדומה ביותר לתהליך זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully