וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו של צ'ייני התפטר בעקבות העמדתו לדין

29.10.2005 / 0:03

לואיס ליבי מואשם בשיבוש הליכי משפט ועדות שקר, בפרשת הדלפת שמה של סוכנת ה-CIA. תימשך החקירה נגד יועצו של בוש, קרל רוב

חבר מושבעים פדרלי, החוקר את הדלפת שמה של סוכנת ה-CIA, ואלרי פליים, החליט אתמול להעמיד לדין את לואיס ליבי, יועצו של סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני. נגד ליבי הוגשו חמישה כתב אישום בגין מתן עדות שקר, הצהרת כזב ושיבוש הליכי משפט.

אם יורשע צפוי ליבי, בן 55, לעונש של עד שלושים שנות מאסר וקנס של 1.25 מיליון דולר. דובר הבית הלבן מסר אמש, כי ליבי התפטר ועזב את הבית הלבן. התפטרותו התקבלה.

סגן הנשיא צ'ייני אמר כי ליבי הוא בחזקת חף מפשע עד שבית המשפט יקבע אחרת. בהודעה כתובה מסר צ'ייני, שקיבל את התפטרות היועץ בצער רב. בוש אמר, כי החקירה היא "רצינית", ועם העמדתו לדין של ליבי התהליך יעבור לשלב חדש.

ליבי הודיע באמצעות עורך דינו כי הוא משוכנע שבסוף ההליך המשפטי שמו יטוהר לחלוטין.

קרל רוב, יועצו הקרוב של הנשיא ג'ורג' בוש, לא יואשם בפרשת ההדלפה, אולם חקירתו תימשך, ולפי הערכות הדבר עשוי לגרום לקשיים פוליטיים לממשל. עורך דינו של רוב הצהיר כי מרשו ישתף פעולה באופן מלא עם החקירה.

התובע המיוחד, פטריק פיצג'רלד, אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי חקירת הפרשה טרם הסתיימה. עם זאת ציין התובע, כי החלק העיקרי של העבודה הושלם.

ליבי, שמילא תפקיד בכיר בגיבוש העילה לפתיחת המלחמה בעיראק, מואשם ששיקר בשנת 2003 בנוגע לנסיבות בהן שמע והדליף לעיתונאים את שמה של פליים. הפרשה חשפה את השיטות האגרסיביות בהן נקט הממשל נגד מתנגדי המלחמה בעיראק. היא גם מיקדה את תשומת הלב אל השינוי בנימוקים שהוצגו להצדקת הפלישה - מאיום הנשק להשמדה המונית, שמעולם לא נמצא בעיראק, לצורך בהפצת הדמוקרטיה.

ה-CIA נאלץ להתנצל

"הארץ" מוסיף:

הפרשה החלה לפני יותר משנתיים במאמר שפירסם ב"ניו יורק טיימס" ג'וזף וילסון, לשעבר שגריר ארצות הברית בניז'ר. וילסון טען כי נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, השתמש ביודעין במידע מודיעיני שגוי בנאומו לאומה, כשטען כי נשיא עיראק, סדאם חוסיין, ניסה לרכוש אורניום בניז'ר. המאמר עורר רעש גדול ובסופו של דבר נאלצו ה-CIA והמועצה לביטחון לאומי להודות שאכן ידעו כי סדאם חוסיין לא ניסה לקנות אורניום באפריקה ולהתנצל, גם אם בחצי פה, על שהמידע נכלל בנאום על מצב האומה.

בעקבות כך פירסם העיתונאי האמריקאי, רוברט נובאק, מאמר בו טען כי אשתו של השגריר וילסון, ואלרי פליים, היא סוכנת סמויה של ה-CIA. וילסון האשים בעקבות כך את הבית הלבן בניסיון להרוס את הקריירה של אשתו, כנקמה בו ממניעים אישיים. ה-FBI פתח בחקירה לגילוי מדליף הפרטים לנובאק, מפני שחשיפת שמו של סוכן חשאי היא עבירה פדרלית.

חבר המושבעים שזומן כדי לנהל את החקירה גבה עדויות, בין היתר, גם מעיתונאים שהיו מעורבים בסיקור הפרשה, ביניהם ג'ודית מילר. לאחר שסירבה מילר לשתף פעולה עם החקירה, מתוך מחויבותה לשמירה על חשאיות מקורותיה, פנה התובע לבית המשפט וביקש לעצור אותה. מילר נאסרה אך לבסוף שוחררה לאחר שהמקור לכתבותיה במהלך סיקור הפרשה אישר לה לחשוף את זהותו.

גורמים המקורבים לפרשה העריכו במהלכה כי המקור של מילר, הוא ליבי, איתו שוחחה מילר כמה ימים לאחר שנכלאה. גם שמם של רוב וצ'ייני עצמו נקשרו לפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully