וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית מקרית מבשרת את סוף עידן הנורה

22.10.2005 / 17:52

סטודנט לשעבר, שהניח שרשרת "נקודות קוואנטום" כדי לייצר מהן אור כחול, הופתע כאשר זוהר לבן עטה את כל שולחן העבודה שלו

הנורה החשמלית לא תהיה מקור התאורה העיקרי בעתיד. אפשר שאור ייוצר משולחן, למשל, כמו גם ממזלג או מספל. תגלית מדעית מקרית, עליה נודע השבוע, מקדמת את טכנולוגיית ה-LED (אור המיוצר מדיודות, רכיבים חשמליים המעבירים זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד) לרמות חדשות. ייתכן שבקרוב, ניתן יהיה להציע חלופה זולה וארוכת-חיים לנורה החשמלית המסורתית.

בטכנולוגיה המדוברת כבר נעשה שימוש ברמזורים, פנסי-כיס ותאורה ארכיטקטונית. מאורי LED נחשבים גמישים וצורכים פחות אנרגיה מנורות.

מייקל באוורס, בוגר אוניברסיטת ואנדרבילט, ניסה ליצור "נקודות קוואנטום" - רצף של גבישים זעירים, שאורכם המירבי מגיע לכעשירית מעובי שערה. נקודות אלה מכילות בין 100 ל-1,000 אלקטרונים. כל נקודה בצרור של באוורס היתה קטנה במיוחד, ובה 33 זוגות אטומים.

כאשר אור נופל על נקודות קוואנטום, הן מייצרות אור עצמאי. ואולם, כשבאוורס חשף אותן לקרני לייזר התרחש דבר בלתי צפוי. "זוהר לבן עטף את שולחן העבודה", סיפר באוורס, "נקודות הקוואנטום היו אמורות לייצר אור כחול, אבל במקום זה נוצר זוהר לבן יפהפה". הזוהר הלבן היה חזק פי 2 מנורת 60 ווט ואורך חייו גדול פי 50 מזה של נורה.

ניתן לצבוע כמעט כל חפץ בנקודות קוואנטום, כך שייצר קשת שלמה של צבעי אור. עד כה הצליחו לייצר מ-LED רק אורות ירוקים, אדומים וצהובים, מה שהגביל את השימוש בטכנולוגיה. כעת, מצפים מדענים שהטכנולוגיה תחליף בהדרגה את הקיימת ותאפשר להוציא משימוש אורות ניאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully