וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות עדים פחדו להגיע למשפט סדאם

רויטרס

19.10.2005 / 16:12

השופט הראשי טוען, כי הדיונים נדחו לנובמבר בעיקר מסיבה זו. סדאם הצהיר בפתח משפטו כי אינו מכיר בסמכות השופטים וטען לחפותו

השופט הראשי במשפטו של נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, אמר היום כי הסיבה העיקרית לדחיית המשפט היא עדים רבים מטעם התביעה חששו להגיע. משפטו של סדאם, המואשם בפשעים נגד האנושות, נפתח היום, ובתום הדיון נענו השופטים באופן חלקי לבקשת סניגוריו לדחיית המשפט עד ל-28 בנובמבר, על מנת לאפשר להם ללמוד את החומר.

השופט הראשי במשפט, ריג'אר מוחמד אמין, אמר לסוכנות "רויטרס" כי בין 30 ל-40 עדים לא הגיעו לפתיחת המשפט, שהתקיים במתקן מאובטח בתוך "האזור הירוק" בבגדד. "העדים פחדו לשמש כעדים ציבוריים. אנו מתכוונים לעבוד על הנושא הזה, לקראת הדיונים הבאים".

השופט ריג'אר מוחמד אמין, הוא כורדי בשנות ה-40 לחייו מהעיר הצפונית סולימניה. לצדו ישבו באולם הדיונים ארבעה שופטים נוספים. במהלך שנות שלטונו של סדאם דוכא המיעוט הכורדי במשך עשרות שנים, וחלק מההאשמות במשפט קשורות ברצח העם הכורדי.

סדאם היה האחרון להיכנס לאולם בית המשפט הבוקר. הוא הגיע מצויד בספר קוראן וביקש מהשומרים שליוו אותו להאט. סדאם ושבעת הנאשמים הנוספים, מואשמים בהוצאתם להורג של 140 בני אדם בתחילת שנות ה-80, בתיק הנוגע לטבח בדוג'אליל, עיר שיעית ברובה.

תומכי סדאם הפגינו בתיכרית

"זהו הדיון הראשון בתיק מספר אחת, התיק של דוג'אליל", אמר השופט, עם תחילת הדיון. סדאם סירב לבקשת השופט להזדהות בשמו, והחל להתווכח עמו: "מי אתה? מה רוצה בית המשפט הזה?. "אני שומר לעצמי את כל זכויותי החוקתיות בתור נשיא עיראק, לא מכיר בגוף שהסמיך אותך, לא מכיר במתקפה הזו הנגדי - מה שמבוסס על חוסר צדק הוא לא מוצדק. אני לא מכיר בבית המשפט הזה, עם כל הכבוד", אמר חוסיין לשופט.

מיד לאחר מכן הקריא השופט לפניו את סעיפי האישום כנגדו, ושאל אותו האם הוא מודה באשמה. חוסיין, כמו גם שבעת הנאשמים הנוספים, ענו ב"לא אשם" לכל ההאשמות. בין הנאשמים: אחיו למחצה, ברזאן אל-תיכריתי; סגן הנשיא לשעבר, טהא יאסין רמדאן; והשופט עוואד אל בנדר, שהיה אחראי למתן גזר דין מוות בחלק מהמקרים. שני עורכי דין מייצגים את סדאם - חליל אל-דוליימי וחמיס חמיד אל-עוביידי.

עשרות מתומכיו של הרודן המודח מילאו הבוקר את רחובות עיר הולדתו, תיכרית, זמן קצר לפני שהחל המשפט. המשטרה והצבא העיראקיים, בליווי כוחות מצבא ארה"ב, התפרסו ברחובות העיר הסונית, הנמצאת 175 ק"מ מצפון לבגדד. עשרות צעירים נשאו שלטים בהם נכתב: "יחי סדאם חוסיין", "הלאה הכיבוש וממשלת הבובות". המשטרה העיראקית לא התערבה. "המשפט לא הוגן", אמר הסטודנט דוואד פרחאם בן ה-18. "צריך להעמיד לדין את מי שמחלק את עיראק ועמה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully