וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים הציתו רכב של צה"ל בשומרון

22.8.2005 / 0:17

הצעירים הציתו רכב הנדסי במהלך עימותים ליד קדומים. הנהג לא נפגע. צה"ל: זו מעין פצצה מאולתרת. 4 שוטרים ושני מפגינים נפצעו

לקראת פינוי שתי ההתנחלויות שנותרו בצפון השומרון, שא-נור וחומש (גנים וכדים פונו עצמאית על ידי תושביהן בשבוע שעבר), מתגברות התקריות האלימות בין מתנחלים לכוחות הביטחון באזור. הפינוי יחל ביום שלישי או רביעי, ובצה"ל מקווים להשלים את אותו עד יום שישי הקרוב. במערכת הביטחון צופים התנגדות אלימה וקשה במקום.

אמש הציתו מתנחלים רכב הנדסי של צה"ל בקדומים שמדרום לשא-נור ולחומש, במהלך הפגנה אלימה שהתקיימה במקום בהשתתפות עשרות מתנחלים.

בקול ישראל דווח, כי הצוות ההנדסי עסק בהנחת גדר תיל למניעת מעבר לשטח המיועד לפינוי בצפון השומרון. הצעירים התקרבו אל הרכב, והמפעיל של הרכב יצא אליהם, ופתח בנוהל מעצר חשוד, מחשש שמדובר במחבלים. האזרחים קראו לעברו כי הם יהודים, והוא הפסיק את נוהל המעצר. אולם אז התקרבו המתנחלים לכלי הרכב, ניקבו את גלגליו, שפכו עליו בנזין והציתו אותו. מיד לאחר מכן ברחו המתנחלים לכיוון קדומים.

מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, תת אלוף יאיר גולן, אמר בתגובה: "המעשה הזה הוא מעשה חמור מאד, שלכאורה הכוונה היא לפגוע ברכוש, בפועל יש כמובן פוטנציאל לנפש, ואני חושב שנחצה פה גבול שאסור לחצות אותו. זה בעיני דבר שלא ייעשה, על הסכנות הטמונות בכך, שלא לדבר על כך שסולר בוער זה מעיין פצצה מאולתרת בפני עצמה".

בעימותים ליד קדומים נפצעו ארבעה שוטרים וכן שני מפגינים - האחד פצע את ידו כששבר זגוגית של ניידת משטרה, והשני נחבל כשברח משוטרים. שני מתפרעים נעצרו לאחר שיידו אבנים על ניידת משטרה. דובר צה"ל מסר, כי המפגינים זרקו אבנים, פיזרו דוקרנים ושפכו שמן על הכביש.

אחר הצהריים אתמול נפצע בחומש חייל צה"ל באורח קל בעימות עם מתנחלים, ופונה לבית חולים. החיילים ביקשו לעשות במקום עבודות הכנה לקראת ההתנתקות. הבוקר היו עימותים בין צה"ל למתנחלים בשא-נור, כאשר עשרות צעירים ניסו למנוע מצה"ל להכשיר שטחי חנייה ליד ההתנחלות. המתנחלים ניקבו צמיגי משאיות, שהובילו מכולות ריקות בכניסה ליישוב.

חשש מפיגועים נגד פלסטינים

קצין בכיר אמר ל"הארץ" בסוף השבוע ש"מה שהתרחש על גג בית הכנסת בכפר דרום הוא הרף התחתון של מה שצפוי לנו בשא-נור ובחומש". בצה"ל מעריכים שבשתי ההתנחלויות שוהים כעת יותר מ-2,100 בני אדם, מהם כ-1,300 בחומש. מתושביהן המקוריים של שתי ההתנחלויות נותרו רק כ-15 משפחות, כולן בחומש. כל השאר הסתננו לאזור באחרונה. המשטרה העבירה אתמול כאלף שוטרים לצפון השומרון, כדי למנוע הסתננות של עוד שוהים בלתי חוקיים לחומש ושא-נור.

להערכת הצבא, בחומש ובשא-נור שוהים מאות פעילי כך ו"נערי גבעות" וכן קבוצה גדולה של חסידי חב"ד. צה"ל פעל לאיסוף הנשק הצבאי שבידי המתנחלים, אולם הצליח רק חלקית. ברשות רבים מהמתבצרים יש נשק אישי. לצה"ל ולמשטרה אין מידע מודיעיני על כוונתם להשתמש בו נגד המפנים, אולם ברור שקיימת כוונה להפעיל "נשק קר" (כגון מקלות, אבנים, שמן ותרסיסים), כפי שהיה בכפר דרום. בנוסף עלולים מתנחלים מהאזור לנצל את הקרבה לכפרים פלסטיניים כדי ליזום פיגועים בערבים, בנוסח הפיגועים האחרונים שביצעו מחבלים יהודים בשפרעם ובשילה.

לנוכח הלקחים שהצטברו מהפינוי ברצועה, מתכוון פיקוד המרכז להפעיל יד קשה יותר כלפי המתנגדים בגדה, כבר בתחילת הפינוי. חטיבות הפרות-הסדר של המשטרה ומשמר הגבול יוכנסו ראשונות להתנחלויות ויפנו קודם לכן את המתפרעים מהרחובות, בטרם יגיעו לבתים עצמם. ייעשה שימוש נרחב יותר בפרשי משטרה על סוסים ובמכונות להתזת מים. נשקל גם ציוד השוטרים באלות.

בפיקוד המרכז חוששים ממאבק אלים במיוחד, לנוכח העדר מנהיגות מוסכמת על המתבצרים; ורצונם לצרוב בתודעה הציבורית תמונות קשות יותר משאר התצלומים מהגג בכפר דרום, ברוח "מצדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully