וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולי שואה נוטים יותר להתאבד

8.8.2005 / 13:23

במחקר שנערך בבית החולים אברבנאל התגלה כי לניצול שואה סיכוי פי 3.5 להתאבד יותר מאשר לקשיש שלא היה חשוף לזוועות הנאצים

מחקר חדש שנערך בבית החולים אברבנאל, בשיתוף עם אוניברסיטת תל-אביב, קובע כי ניצולי שואה החולים בזקנתם הם בעלי סיכון גבוה פי 3.5 להתאבדות, יותר מזקנים חולים אחרים בני גילם, שאינם ניצולי שואה. מתוך ממצאי המחקר עולה כי רוב ניצולי השואה ממשיכים להגדיר את תקופת השואה כ"גורם ההדחקה המשמעותי ביותר בחייהם" במהלך תקופת הזדקנותם המלווה בהתעוררות מחודשת של טראומה, דיכאון והתאבדות.

החוקרים בדקו את השאלה - האם חשיפתה של אוכלוסייה נרחבת של ניצולי שואה לזוועות השלטון הנאצי, טומנת בחובה סיכון מוגבר להתאבדות.

במחקר נבדקו תיקים רפואיים של מטופלים זקנים שאושפזו בבית החולים בתקופה שנמשכה חמש שנים. חולים שניסו להתאבד טרם אשפוזם הושוו לחולים לא אובדניים. מתוך 921 חולים זקנים שענו על הקריטריונים, היו 374 ניצולי שואה. מתוך החולים שניסו להתאבד טרם אשפוזם, היו 90 חולים ניצולי השואה (24%) לעומת רק 8.2% מקרב החולים שאינם ניצולים.

נושא המחקר עלה בעקבות דבריו של ד"ר אהרון פרציקוביץ, רופא נשים מתל אביב, בכיר במחנה ההשמדה דכאו, בכנס שהתקיים בחורף 1947 בת"א. ד"ר פרציקוביץ דיבר בהרצאה שנושאה "מצבו הנפשי של העולה החדש" (עולה חדש הוגדר כניצול שואה שזה עתה הגיע ארצה) את השוני בין העולים הללו, לאלה שהגיעו לפניהם. הטיעון המרכזי שלו היה שאוכלוסייה זו מאופיינת ברצון עז לחיות: "ניצולי שואה לא מתאבדים, הם מוכיחים בגבורה את המשכיות העם היהודי". דבריו הפכו לאמונה רווחת בחברה הישראלית, שלא שמה לב למצוקות הניצולים.

קבוצת המחקר בראשות פרופסור יורם ברק בדקה לראשונה את הטיעון הזה וממצאיו הוכיחו את ההפך. תוצאות המחקר מראות כי יש צורך להפעיל אסטרטגיות חינוך ומודעות בקרב הניצולים, על מנת לנסות ולהגביל את הסיכון להתאבדויות.

במסגרת המחקר הועלתה טענה נוספת, שהוכיחה כי אסירים יהודיים במחנות ההשמדה התאבדו בכמויות לא מזעריות. לאחרונה העריך אחד ממובילי החוקרים בתחום ההשפעה הפסיכולוגית של רדיפות הנאצים, כי שיעור ההתאבדויות במחנות ההשמדה הגרמניים הנו הגבוה ביותר שדווח אי פעם בהיסטוריה של המין האנושי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully