וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ואולמרט התעמתו בדיון על הרצועה

אלוף בן

3.8.2005 / 18:29

שר האוצר תומך בהוצאת הרצועה ממעטפת המכס המשותפת עם ישראל והגדה, בניגוד לשר התמ"ת. שרון יגבש עמדתו לקראת יום שני

ראש הממשלה, אריאל שרון, לא קיבל החלטה בתום הדיון שהתקיים היום על עתיד "מעטפת המכס" ברצועת עזה והשליטה הביטחונית במעבר הגבול מסיני לרצועה. שרון יגבש את עמדתו לקראת כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני ביום שני.

בדיון התעורר ויכוח שגלש לפסים אישיים בין שר האוצר, בנימין נתניהו, התומך בהוצאת רצועת עזה ממעטפת המכס המשותפת עם ישראל והגדה המערבית, לבין אהוד אולמרט התומך בשימור מעטפת המכס. השר ישראל כץ תמך אף הוא בפירוק מעטפת המכס ואילו בין המתנגדים היו גם שמעון פרס וחיים רמון.

הממשל האמריקאי רוצה שישראל תחדל משליטתה במעבר רפיח. שרת החוץ האמריקאית, קונדוליסה רייס, אמרה בביקורה האחרון בישראל שאסור שעזה תהיה מבודדת ומנותקת מהעולם לאחר ההתנתקות. מקור מדיני בכיר אמר אתמול, שהחלטת שרון תיגזר מרצונה של ישראל להסיר מעליה את האחריות לרצועת עזה.

המצרים והפלסטינים מתנגדים להזזת המסוף

לדברי מקורות מדיניים, המצרים והפלסטינים מתנגדים להזזת המסוף לכרם שלום, ויתנגדו גם להעתקת מעבר הסחורות לניצנה. הם יעדיפו לנהל בעצמם את המעבר ברפיח, ללא מעורבות ישראלית. גורמי הסיוע הבינלאומיים, המלווים את תיאום ההתנתקות, סבורים שפתיחת המעבר מעזה למצרים תהיה חיונית לפלסטינים.

קלף המיקוח העיקרי של ישראל מולם יהיה שמירת "מעטפת המכס" המשותפת לישראל ולרצועת עזה. הרשות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית חוששים שעזה תוצא מאיחוד המכס, וכך תופרד מהמשק בגדה המערבית. בחודשים האחרונים הופעל על ישראל לחץ בינלאומי כבד שלא לפרק את מעטפת המכס, כדי שלא לפגוע בכלכלה הרעועה של עזה. עתה מבקשת ישראל לנצל זאת כמנוף לשמירת הפיקוח הביטחוני על הכניסות לרצועה.

ההמלצה שהוצגה היום לשרון, על דעת מערכת הביטחון, המועצה לביטחון לאומי, ומשרד המשנה לרה"מ, היתה לשמור את עזה במעטפת המכס. הפרדתה תעלה למשק הישראלי באובדן הכנסות ממיסים של 10-5 מיליארד שקל בשנה, ותגביר החשש מכניסת סחורות במחירי היצף ובניגוד לתקנים הבריאותיים. זאת בנוסף ליתרונות הביטחוניים שמעניק לישראל הפיקוח על כניסת הסחורות.

מופז ייפגש עם דחלאן

מופז ייפגש הערב עם השר הפלסטיני מוחמד דחלאן, ועם שליח "הקוורטט" להתנתקות, ג'יימס וולפנזון, להמשך הדיונים בתיאום האזרחי. קודם לכן ייפגש וולפנזון עם פרס. הגורמים הבינלאומיים התרשמו לחיוב מההתקדמות שנרשמה בשבועות האחרונים בשיחות התיאום.

היום בא לישראל שליח הממשל האמריקאי, אליוט אברמס. ב-14 באוגוסט יחליף אותו ראש אגף המזה"ת במשרד החוץ האמריקאי, דייוויד וולש. האמריקאים מעוניינים להבטיח שהנסיגה הישראלית תתואם כראוי עם הרשות הפלסטינית. רייס הודיעה בשיחתה שלשום עם יועץ רה"מ, דב ויסגלס, שלא תבוא בעצמה לאזור לפני ההתנתקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully