וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

83 הרוגים וכ-200 פצועים בפיגועים בדרום סיני

23.7.2005 / 12:20

3 מכוניות ממולכדות התפוצצו ליד 2 מלונות על חוף נעמה ובשוק הישן בשארם א-שייח. בין הפצועים ישראלית אחת. ישראלים בסיני נקראים לשוב ארצה. ארגון איסלאמי קיבל אחריות

לפחות 83 בני אדם נהרגו וכ-200 נפצעו בפיצוץ שלוש מכוניות ממולכדות הלילה באזור שארם א-שייח' בדרום חצי האי סיני. המכוניות התפוצצו בסמוך לבתי מלון ולבית קפה עמוסים בתיירים אירופאים ומצרים. סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת, כי בין ההרוגים לפחות שמונה אזרחים זרים מבריטניה, רוסיה, הולנד, כווית, סעודיה וקטאר. לדברי שר הפנים המצרי, כל שאר ההרוגים הם אזרחים מצרים.

ארגון איסלאמי בשם "גדודי עבדאללה עזאם בסוריה ובמצרים" קיבל על עצמו אחריות לביצוע הפיגועים בהודעה שפירסם באתר אינטרנט איסלאמי. בקול ישראל דווח, כי הפיגועים הם תגובה לפיגועים שכוחות הרשע עושים נגד המוסלמים בעירק, בפלסטין באפגניסטן ובצ'צ'ניה. הארגון קיבל אחריות גם לפיגועים בטאבה באוקטובר והוא נקרא על שם איש דת מצרי שנהרג באפגניסטן לפני 16 שנים ונחשב למנהיגו הרוחני של אוסאמה בן לאדן.

35 פצועים שמצבם מוגדר אנוש הוטסו לבית חולים בקהיר. בין הפצועים, אכבירה סאנע חוסיין, תושבת הכפר מוסמוס שבוואדי ערה, שנפצעה קל ומאושפזת בבית החולים בעיר. מצבם של 120 מהפצועים מוגדר קשה. משרד החוץ פתח את חדר המצב שלו במתכונת חירום. צוות של שגרירות ישראל בקהיר עושה את דרכו לסיני כדי לנסות לאתר האם יש ישראלים נוספים שנפגעו.

נשיא מצרים, חוסני מובארק, הגיע לשארם א-שייח', לאזור מלון ע'זאלה שבו אירע אחד הפיגועים. לנשיא נלווה ראש הממשלה, אחמד נזיף.

יו"ר המטה ללוחמה בטרור, דני ארדיטי, קורא לישראלים השוהים בסיני לחזור בהקדם לישראל. האזהרה של המטה שלא לצאת לסיני עומדת בעינה ובשל הפיגועים, הוא ממליץ לישראלים לחזור ארצה.

מנהל חברת התיירות "נאזרין", ראנם אבו סאיף, המתמחה בטיולים למגזר הערבי-ישראלי לסיני אמר בראיון לקול ישראל, כי מרבית הנופשים שיצאו מטעם חברתו שוהים בשארם א-שייח', ובשעה זו נעשים מאמצים לברר האם ישנם נעדרים. לדבריו, במלונות שנפגעו לא היו תיירים מישראל. אבו סאיף אמר, כי עשרה אוטובוסים של החברה ממתינים בשארם א-שייח' ליציאה לעבר מסוף טאבה, על מנת לפנות את האורחים באזור. הנופשים יועברו למסוף טאבה ושם ימתינו להם אוטובוסים שייקחו אותם חזרה לארץ.

רופא מבית החולים הבינלאומי בשארם, דיווח כי רבים מהפצועים נפגעו באורח אנוש ושלפחות 17 מהגופות נשרפו ברמה שאינה מאפשרת לזהותם. ברשת אל-ג'זירה דווח, כי רבים מההרוגים והפצועים הם זרים וכי בין הנפגעים נמנים אנשי ביטחון מצרים רבים.

על פי הדיווחים, אחד המלונות שבהם בוצע פיגוע התמוטט והנפגעים הרבים פונו לבית החולים "הראם" בעיר, שקורס תחת הנטל. עוד דווח כי בין ההרוגים יש בריטים, רוסים, הולנדים, קטארים, כוויתים, סעודים ומצרים. חלק מהפצועים הועברו במסוקים לבתי חולים בבירה, קהיר. עד כה דווח, כי 13 איטלקים, חמישה בריטים, שלושה ספרדים, שלושה סעודים, אוקראיני ורוסי נפצעו בפיגועים.

הפיצוץ הראשון אירע סמוך לשעה 1:15 בלילה, ליד המלון "ע'זאלה" (Ghazala), בחוף נעמה. סוכנות הידיעות איי.פי מדווחת, כי מכונית ממולכדת התפוצצה בכביש הגישה למלון וכי מעטפת המלון התמוטטה ונשרפה. אמאל מוסטפא, בת 28, אשר בילתה עם משפחתה במלון גני ע'זאלה, סיפרה כי לובי המלון, בו 176 חדרים, "נשרף לחלוטין, נהרס". עד ראיה אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי המלון "בקושי עומד על תילו".

כמאל אבו אחמד, תושב נצרת, אשר שהה בשארם א-שייח' בזמן הפיגוע, סיפר כי הוא שהה במלון סמוך למלון ע'זאלה בו אירע הפיגוע. "קשה לי לתאר את מה שראיתי", סיפר אבו אחמד לקול ישראל, "אנשים בוכים, המון דם. למקום הפיצוץ הגיעו המון כוחות משטרה וכל האנשים יצאו לרחובות". בשעה זו, סיפרה אחותו של אבו אחמד, רוכזו התיירים באולם והם אינם מורשים לצאת ממנו.

"יצאנו לרחוב וראינו מאות אנשים רצים וצועקים בכל הכיוונים", סיפר פאביו באסון, תייר בריטי השוהה במקום, "ראיתי את חזית המלון מתפוצצות לחלוטין... היו שם שתי גופות על הרצפה".

מכונית ממולכדת שניה התפוצצה כ-15 דקות לאחר מכן, בחניית המלון "מובנפיק" (Movenpick), גם הוא בחוף נעמה.

17 הרוגים בפיצוץ השלישי, בשוק שארם א-שייח'

הפיצוץ השלישי אירע בחניון אוטובוסים בשוק הישן של שארם א-שייח' הממוקם כשישה קילומטרים מהחוף בו אירעו שני הפיצוצים הנוספים. בפיצוץ השלישי נהרגו כ-17 בני אדם, ככל הנראה, כולם מצרים אשר ישבו בבית קפה סמוך.

שוטר בריטי שנפש בבית הקפה סיפר לבי.בי.סי, כי מעוצמת הפיצוץ "ממש עפנו מהכיסאות". מיד לאחר הפיצוץ "הלכתי למרפסת וראיתי אש ועשן העולים מרכב שהתפוצץ, מדובר במונית", סיפר איברהים אל-סעיד, סודני בן 35 המתגורר באזור השוק הישן בשארם.

שר התיירות המצרי, אחמד אל מגרבי, אמר כי מטרת ההתקפות היא "למנוע מהאנשים לנסוע ולטייל". אל מגרבי אמר כי הפיגועים לא יגרמו לפגיעה משמעותית בתיירות המצרים.

כעשרת אלפים ישראלים שוהים ברחבי סיני

ממשרד החוץ בירושלים נמסר כי חדר המצב של המשרד, שהופעל במתכונת חירום, הוצף במאות פניות של בני משפחות של ישראלים השוהים בסיני. ידוע כי בעיר שוהות קבוצות של תיירים ישראלים. אנשי שגרירות ישראל קהיר מנסים לטפל במצב. מצרים דחתה עד כה הצעות ישראליות לסיוע, אך פיקוד העורף ומד"א העמידו את כוחותיהם בכוננות. משרד החוץ רענן את אזהרת היציאה למצרים והמליץ לתיירים לשוב לארץ.


כעשרת אלפים תיירים ישראלים שוהים כעת ברחבי חצי האי סיני, כך עולה מנתוני מסוף הגבול בטאבה. הנהלת רשות שדות התעופה (רש"ת) המפעילה את מסופי הגבול, נערכה עם היודע דבר הפיגוע בשארם א-שייח', בכוחות מתוגברים, לקלוט את השבים מסיני, במידה ויחזרו. בשלב זה לא מסתמנת נהירה של חוזרים אלא רק חזרה של בודדים בלבד. בנוסף המשיכה תנועת ישראלים דרך מסוף טאבה לכיוון סיני, בהם 300 ערבים ישראלים מהצפון שעושים את דרכם לשארם א-שייח.

בחודש אוקטובר נהרגו בפיגועים בסיני 43 איש, מהם 12 ישראלים, כאשר שלוש מכוניות ממולכדות התפוצצו באתרי נופש בסיני. הפיגוע הקשה ביותר היה סמוך לגבול, כאשר אגף שלם של מלון הילטון טאבה התמוטט על יושביו. בישראל מעריכים כי את הפיגוע ביצעו גורמים הקשורים לג'יהאד העולמי, בעוד במצרים טוענים כי בפיגוע קשור לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"הארץ" מדווח:

בין קהיר לשארם א-שייח יש שמונה מחסומי דרכים, ועל כן ההערכות במצרים הן שמקור הפיגוע בחומרי נפץ שהגיעו מתוך חצי האי סיני או מחו"ל. על פי הערכות בישראל, גורמים הקשורים לג'יהאד העולמי הם שפועלים בתוך סיני. מחר תתקיים באסמאעיליה ישיבה נוספת במשפטם של הנאשמים בביצוע הפיגועים באזור טאבה בחודש אוקטובר, ועל פי הערכות שונות במצרים יתכן שיש לכך קשר לפיגועים הנוכחיים.

מספר הטלפון בחדר המצב של משרד החוץ, לבירור פרטים על ישראלים השוהים בסיני - 02-5303155.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully