וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגועים בלונדון בוצעו באמצעות מנגנוני השהייה

9.7.2005 / 18:34

בלייר: אחת הסיבות למתקפה היא הסכסוך במזה"ת. חשש לחייה של ענת רוזנברג, ישראלית עמה אבד הקשר. ניסיונות ללכוד מרוקאי, החשוד בקשר לפיגועים בעיר. גופות הרוגים עדיין לכודות

מטעני החבלה שהתפוצצו ביום חמישי בלונדון, מהם נהרגו לפחות 50 בני אדם, הופעלו ככל הנראה באמצעות מנגנוני השהייה ולא על ידי מחבלים מתאבדים. עם זאת, האפשרות כי היו מתאבדים בפיגוע טרם נפסלה. כך מסרה היום משטרת לונדון במסיבת עיתונאים מיוחדת.

המשטרה מסרה עוד, כי גופות נוספות לכודות מתחת לקרקע בכיכר ראסל והמחלצים מתקשים להוציאן. המטענים הורכבו מחומר נפץ "חזק ביותר", ככל הנראה לא מתוצרת ביתית, והם התפוצצו בהפרש של שניות זה מזה, ולא דקות כפי שפורסם קודם לכן.

בתוך כך אמר היום ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, בראיון לרדיו בי.בי.סי כי אחת הסיבות למתקפת הטרור היא הסכסוך המתמשך במזרח התיכון. כמו כן אמר בלייר, כי חיוני לבחון את הסיבות המונחות בבסיס הטרור, בהן הקיפוח והאי-דמוקרטיה. בלייר אמר כי הפיגועים ביום חמישי מוכיחים את הצורך של מנהיגי העולם להתמודד עם בעיות כמו עוני.

משרד החוץ חושש כי בין ההרוגים נמצאת ענת רוזנברג, ישראלית המתגוררת בלונדון מזה 18 שנה. האשה שוחחה עם חבר כמה דקות לפני הפיגועים ביום חמישי, ומאז הקשר עמה נותק. משרד החוץ מנסה לברר מה עלה בגורלה, לנוכח החשש כי הייתה על גבי האוטובוס שהתפוצץ. 59 ישראלים אחרים שנמצאים בלונדון לא יצרו קשר עם משפחתם בישראל.

דיווח: החקירה מתמקדת במרוקאי שקיבל מקלט בלונדון

העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" דיווח היום, כי חקירת הפיגועים מתמקדת באדם ממוצא מרוקאי שקיבל מקלט בלונדון. לפי הדיווח, הסקוטלנד יארד והאם-איי-5 ביקשו בדחיפות מסוכנויות אירופיות לעזור להם לאתר את מוחמד אל-גרבוזי, שהיה קשור לפיגועים בקזבלנקה ובמדריד ונעלם מביתו שבלונדון לפני כשנה.

אל-גרבוזי מתגורר בלונדון 16 שנים והוא הואשם על ידי כוחות הביטחון הגרמניים והצרפתיים בקשר לאבו מוסעב א-זרקאווי, מנהיג אל-קאעדה בעיראק. כמו כן קשור אל-גרבוזי לפלסטיני אבו קטדה, ששוחרר השנה ממעצר בספרד ותואר על ידי השופט הספרדי "שגרירו של אוסאמה בן לאדן באירופה". בשל מעורבותו בפיגועים בקזבלנקה ב-2003, בהם נהרגו 44 בני אדם, גזרה מרוקו על אל-גרבוזי בהעדרו 20 שנות מאסר. מרוקו ביקשה מבריטניה את הסגרתו, אך בקשתה נדחתה, משום שאין אמנת הסגרה בין המדינות.

עיתון הערבי "אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון, דיווח כי כוחות הביטחון פשטו על ביתם של שני סטודנטים מוסלמים ממוצא אסיאתי ועצרו אותם. בנוסף מדווח העיתון כי ישנם מעצרי מוסלמים ברחבי לונדון, וכי הם נלקחים לתחנת המעצר בצ'רינג קרוס. מפקד משטרת לונדון, איאן בלייר, הכחיש מכל וכל את הידיעות.

ארגון המכונה "הארגון החשאי של אל-קאעדה באירופה" הודיע ביום חמישי כי ביצע את הפיגועים בלונדון, כנקמה על מעורבות בריטניה במלחמות בעיראק ובאפגניסטאן. בהודעה, המאיימת בהתקפות גם על איטליה ודנמרק, נאמר: "שמחי, האומה האיסלאמית, שמח, העולם הערבי. הגיעה השעה לנקום בממשלה הצלבנית-ציונית של בריטניה, בתגובה על מעשי הטבח שבריטניה ביצעה בעיראק ובאפגניסטאן".

אולם היום פורסמה קבלת אחריות נוספת באתר אינטרנט הקשור לאל-קאעדה. ארגון גדודי אבו חאפז אל-מצרי, הקשור לאל-קאעדה, הודיע כי הוא האחראי לפיגוע. נוסח ההצהרה אינו אופייני לאל-קאעדה. "אנו מברכים על פלישה זו ומודיעים כי הימים הקרובים יהיו בעלי משמעות לכל הנלחמים נגד האיסלאם. לא ננוח עד שעיראק, אפגניסטאן ופלשתין יהפכו בטוחות", נכתב בהצהרה. אותו ארגון קיבל אחריות גם לפיגועים במדריד, אך היא הופרכה. עוד על קבלת האחריות וההערכות לגבי מבצעי הפיגועים.

מניין ההרוגים בארבעת הפיגועים במערכת התחבורה הציבורית בלונדון עדיין אינו סופי וישנם כ-25 נעדרים. מפקד משטרת לונדון, סר איאן בלייר, מסר כי בארבעת אתרי הפיגועים לא נותרו ניצולים חיים, אולם הגישה לאחת הרכבות שנפגעו בתחנת קינגס קרוס עדיין קשה עקב סכנת התמוטטות, ובמקום יש ככל הנראה גופות הרוגים נוספות שטרם הוצאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully