וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים טובים באמצע הדרך

21.6.2005 / 9:13

"ספוטניק אהובתי" של מורקמי מתהלך במשעולי הדיכאון המוכרים מספריו הקודמים, ועדיין צחי בירן הזיל דמעה

הרוקי מורקמי נולד לפני 56 שנה בקיוטו שביפן ונחשב לאחד מהסופרים היפניים היותר מצליחים בעולם המערבי. במהלך ימי חייו תורגמו 12 רומנים שכתב לאנגלית וכחמישה לעברית ביניהם "מרדף הכבשה", "דרומית לגבול, מערבית לשמש", "אנדרגראונד" ועוד. הפריצה הגדולה שלו למערב היתה בזכות ספרו "יער נורווגי". "ספוטניק אהובתי", ספרו האחרון שתורגם לעברית, צויד בעטיפה מסקרנת וסמי אירוטית של צעירה יפנית ערומה ששוכבת על מיטה עם סדינים בגוון עורה הלבן – דבר המבטיח שכשתראו אותו בחנות הספרים הסמוכה לביתכם תרימו אותו מהערימה ותתנו לו צ'אנס.

בדומה לספריו האחרים, גם ב"ספוטניק אהובתי" נכנס מורקמי לדמות המספר המעורב והאנונימי (אנחנו רק יודעים ששמו מתחיל ב-ק') שמתאהב בצעירה המסחררת את עולמו, אבל הופכת את חייו לקשים מאוד. ק' הוא סטודנט המלמד גם בבית ספר יסודי ובמהלך לימודיו הוא מכיר את סומירה – צעירה מוזנחת למדי, אך יפה ומסקרנת. סומירה מתה לכתוב ספר אבל זה לא ממש הולך לה. ק' מת להכניס את סומירה למיטה ונאלץ להסתפק בפנטזיות ובתפקיד היועץ והכתף לבכות עליה – היינו שם, עשינו את זה.

מנערה מבולבלת ללסבית מלוטשת

חייה של סומירה עוברים מהפך מטורף כשלחייה נכנסת מיו, אשת עסקים בוגרת ואלגנטית, שלוקחת אותה תחת חסותה. כמעט בין לילה סומירה עוברת מטמורפוזה מהטום-בוי המוזנחת לבחורה מטופחת ואופנתית, מסופרת מתוסכלת לעוזרת אישית ורחבת אופקים. מיו, שנטולת כל מושג לגבי רגשותיה של סומירה כלפיה, לוקחת אותה למסע עסקים באירופה וחושפת אותה לעולם חדש לגמרי. ק', שכבר די השלים עם העובדה שאיבד את סומירה לטובת חייה החדשים ואולי לזרועותיה של מיו, מקבל טלפון פתאומי המבשר לו שבמהלך מסען של השתיים לאי יווני קסום, נעלמה סומירה כאילו בלעה אותה האדמה. לבקשתה של מיו, ק' עוזב הכל ונוסע לאי לסייע לה בחיפושים אחר סומירה. אחרי שהיא מגוללת באוזניו את מאורעות הימים האחרונים הוא מבין מה גרם לסומירה לעזוב הכל ולהיעלם וגם שומע את סיפורה הלא פחות ממדהים של מיו על עברה.

"ספוטניק אהובתי" צועד בדרך המוכרת של "יער נורווגי", כלומר משעול הבדידות והעצב האינסופיים. עובדה זו יכולה להוות יתרון גדול בעיני אלה שנכבשו על ידי הספר, אבל גם לחיסרון גדול בשביל אלה שרצו ללמוד דבר חדש ממורקמי. גם כאן המספר מתאהב באהבה בלתי אפשרית, הסיפור שזור במוזיקת ג'אז וקלאסית (מסתבר שלמורקמי יש אוסף של כ-40 אלף תקליטי ג'אז), גם פה יש משולש אהבה מוזר וגם כאן הכל עצוב לאללה ודי חסר תקווה. השוני המהותי, שאולי חוצה טאבו די רציני ביפן, הוא העיסוק באהבת אישה לאישה. אומנם לא נראה ש-ק' מזדעזע קשות מהעובדה שסומירה מאוהבת באשה אחרת, אבל העובדה שהוא שותף הסוד היחידי ממחישה כי מדובר בדבר לא ממש מקובל בחברה היפנית.

למרות היעדר חדשנות בבסיס העלילה, "ספוטניק" מצליח לסחוף די בקלות והמסע הרגשי, באורך כ-200 עמודים, לא יאפשר לכם להניח את הספר בצד ודי בטוח שתתמכרו לו בקלות. הספר עצמו מעביר הילוך ומתחיל לרתק את הקורא עם היעלמותה של סומירה, שם העניינים נהפכים למסקרנים הרבה יותר, רגשיים מאוד ונוגעים בשורשי הנפש, הלבבות השבורים והבדידות האינסופית. לא בדיוק "דה פיל גוד בוק של השנה", אבל בהחלט חוויה אמוציונלית חד פעמית.

"ספוטניק אהובתי", הרוקי מורקמי (הוצאת כתר)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully