וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

21 חשודים נעצרו בפרשת הריגול התעשייתי

30.5.2005 / 0:05

בעצורים: 11 חוקרים פרטיים ו-7 מאנשי YES, סלקום, פלאפון, המפעיל ומאיר, החשודים שעמדו מאחורי הזמנת ריגול לחברות מתחרות. בזק: מסמכים סודיים מהחברה הגיעו לסלקום

21 חשודים נעצרו עד כה בפרשת הריגול התעשייתי: 11 חוקרים פרטיים ממשרדים מובילים, החשודים בביצוע הריגול; בנו של חוקר החשוד בשיבוש הליכים; שבעה מאנשי מהחברות "יס", סלקום, פלאפון, "המפעיל" ו"מאיר" יבואנית וולבו, החשודים שעמדו מאחורי הזמנת הריגול לחברות המתחרות להם; וכן איש המחשבים מיכאל האפרתי, החשוד במכירת תוכנת הריגול, ואשתו.

המשטרה מנסה לשכנע את אחד מהחוקרים הפרטיים להסכים לעסקת טיעון, במסגרתה יחשוף את מעורבותו של אחד מבכירי החברות בפרשה. כך דווח בגלי צה"ל.

חברת בזק מסרה אמש, כי בכירים בחברה הוזמנו אף הם לתת עדות במשטרה, ונקראו לזהות מסמכים סודיים של בזק שנמצאו אצל גופים מתחרים, ולהעריך את מידת הנזק הצפוי לחברה כתוצאה מכך. בערוץ 10 דווח, כי המסמכים של בזק הגיעו לחברת סלקום. המשטרה אישרה כי גם במחשבי בזק הושתל "סוס טרויאני".

במקביל, מניית בזק איבדה 2.8% משוויה, בעקבות הפרסום כי שתי חברות בת של בזק, YES ופלאפון, נמנות עם החשודות בהזמנת ריגול. שווי בזק ירד אל מתחת לשווי שבו נרכשה השליטה בחברה בידי קבוצת אייפקס-סבן.

מנכ"ל חברת סלקום, יצחק פטרבורג, מסר אתמול בצהריים עדות בפרשה במשרדי ההונאה של משטרת מרחב ירקון. החוקרים ביקשו לדעת אם ידע שגורמים בסלקום פנו למשרד חקירות כדי לעקוב אחרי חברה מתחרה. בתום מסירת העדות הוא נשלח לביתו.

אבנר קז ואור שחר, בניהם של בעלי חברת "מאיר" (יבואנית וולבו והונדה) יעקב שחר וישראל קז, נחקרו אף הם בפרשה ושוחררו למעצר בית. בקול ישראל דווח, כי מחר תבקש המשטרה להאריך את מעצרם. מנכ"ל חברת היבוא מוחזק במעצר. בימים הקרובים יחקרו מנכ"ל פלאפון, מנכ"ל YES ובכירים בחברת "אמדוקס", בחשד שהזמינו ריגול לעיתון גלובס.

בקול ישראל דווח, כי רוב הנחקרים והעצורים אינם משתפים פעולה עם המשטרה או שומרים על זכות השתיקה. חוקרים מישראל יצאו בשבוע שעבר גם לגרמניה ולבריטניה כדי לסייע בחקירה, לאחר שהתברר כי גם שם חברות כלכליות היו נתונות למעקב באמצעות תוכנות ריגול.

הפרשה נחשפה בעקבות פריצה למחשבם של אמנון וורדה ז'קונט

כתבת "הארץ", רוני זינגר, מוסיפה:

לפי החשד בוצע הריגול בעזרת תוכנות מחשב מסוג "סוס טרויאני", שהוחדרה לעשרות חברות מסחריות מתחומים שונים. כאשר תוכנות אלו מושתלות במחשב, הן מאפשרות למשתיל לעקוב אחר כל הפעולות המבוצעות במחשב זה, ואף לשלוט בהן מרחוק. לפי החשד הושגו בדרך זו מסמכים רבים ותמונות בעלות ערך עסקי רב, שהועברו מחברות החקירות שהשתילו את התוכנות לידיהם של חברות מובילות במשק.

שלושה משרדי חקירות ישראליים חשודים שהשתמשו בתוכנות "סוס הטרויאני" לצורך ריגול תעשייתי אחר מתחרים של לקוחותיהם: חברת מודיעין אזרחי, משרד החקירות של צביקה קרוכמל, ומשרד החקירות פילוסוף-בללי.

בין החברות החשודות בהזמנת הריגול: חברת הלוויין "YES"; "וולבו"; "סלקום"; "פלאפון"; חברת "תמי ארבע"; וחברת הצילום "המפעיל".

בסוף השבוע נעצרו גם חשודים, בהם בכירים, בהזמנת שירותי הריגול התעשייתי: מנכ"ל יבואנית וולבו, חברת "המאיר", עוזי מור; מנכ"ל חברת המפעיל, יורם כהן, סמנכ"ל הכספים ב"YES", מוריה כתריאל; וכן מנהלי מחלקות הביטחון של פלאפון, שי רז, ושל סלקום, עופר רייכמן. אבנר קז ואור שחר, בניהם של בעלי חברת "מאיר" יעקב שחר וישראל קז, נעצרו ושוחררו היום למעצר בית בחשד למעורבות בפרשה.

עם החברות שבהן איתרה עד כה המשטרה את השתלתו של ה"סוס הטרויאני" המדובר נמנות: חברת הכבלים "הוט"; חברת הטלפון הסלולרי "פרטנר"; "שטראוס-עלית"; "צ'מפיונס מוטורוס"; מערכת עיתון "גלובס"; "שקם אלקטריק"; רשת "אייס קנה ובנה"; חברת "מי עדן"; מל"מ מערכות; חברת מכונות הצילום "צילומעתיק", משרדי הפרסום "שלמור-אבנון-עמיחי" ו"ראובני-פרידן" ומשרד יחסי הציבור של רני רהב. להערכת המשטרה, הריגול נמשך לפחות שנה וחצי. החוקרים אינם יכולים להעריך את מידת הנזק שנגרם לחברות, אך ההערכה כי מדובר בנזק רב.

החשדות נחשפו לאחר שבנובמבר האחרון באו למפלג ההונאה במשטרת מחוז תל אביב ורדה רזיאל ז'קונט ובעלה הסופר אמנון ז'קונט, והגישו תלונה על פריצה למחשבם. חשדם של בני הזוג ז'קונט התעורר, לאחר שגילו כי חלקים מספר שעליו שקדו בשנה האחרונה פורסמו באינטרנט, אף שלא מסרו אותם לאיש. בנוסף פורסמו מסמכים אישיים של השניים באתרים שונים ברשת, וכן התברר כי אלמוני חודר לתא הדואר האלקטרוני שלהם וקורא את המכתבים המתקבלים.

"צוות המחשוב שלנו ערך בדיקה במחשבם של הזוג ז'קונט, והגיע למסקנה שבמחשב הושתל וירוס סוס טרויאני, שבעזרתו ניתן היה להוציא מהמחשב חומר, ואף לשלוט במחשב עצמו", סיפר ראש מפלג הונאה, סגן ניצב אריה אידלמן.

הסוס הטרויאני הוחדר באמצעות מייל ודיסק

בעקבות הגילוי נפתחה חקירה סמויה במשטרה. החוקרים גילו, כי מאחורי ייצורה של אותה תוכנת "סוס טרויאני" עומד חתנם לשעבר של בני הזוג ז'קונט, איש המחשבים, מיכאל האפרתי, אזרח ישראלי החי בגרמניה ובאנגליה. האפרתי, בן 41, נעצר בתחילת השבוע שעבר בלונדון, בעקבות שיתוף פעולה בין משטרת ישראל, האינטרפול ומשטרת לונדון. ביום חמישי הוא הובא להארכת מעצרו בבית משפט בלונדון, וישראל תבקש להסגירו לידיה בקרוב.

החקירה העלתה, כי האפרתי מכר את תוכנת הסוס הטרויאני לשלושת משרד החקירות, והתאים אותה במיוחד לכל אחת מהחברות המותקפות, לפי בקשת הלקוח ממשרד החקירות. "שיטת ההחדרה של הסוס הטרויאני בוצעה בשני אופנים: הדרך המרכזית היתה משלוח דיסק לחברה שבה רצו לרגל, ובדיסק הצעה עסקית שנשלחה לכאורה מחברה מוכרת, שלא אמורה לעורר את חשדם של אנשי החברה, ולכן לאחר שהתקבל הדיסק, הוא הוכנס לאחד ממחשבי החברה כדי לבחון מה יש בתוכו. ברגע שהוכנס הדיסק, הודבק המחשב בסוס הטרויאני. הדרך השנייה היתה משלוח הווירוס דרך דואר אלקטרוני", הסביר סנ"צ אידלמן.

חוקרי הפרשה איתרו כמה שרתי אפ-טי-פי בישראל, בגרמניה ובארצות הברית, וכאשר הצליחו לחדור לשרתים, בעזרת צווי בית משפט, גילו לתדהמתם עשרות אלפי מסמכים מאוחסנים בהם. כאשר עברו החוקרים על המסמכים התברר להם כי מדובר במסמכים השייכים לשורה של חברות בולטות במשק הישראלי, מתחומים שונים - תחום הסלולר, משרדי פרסום, חברות אבטחה ועוד.

כיוון שאף חברה לא ידעה על הימצאותו של הווירוס, לא הוגשה למשטרה אף תלונה על חדירה. בשבועיים האחרונים עיין צוות החוקרים, בראשותו של פקד רוני הינדי, במרבית החומר שנתפס על השרתים, בניסיון ראשוני להגיע אל החברות שהסוס הטרויאני הושתל אצלן. בשבוע האחרון ביקרו חוקרי המשטרה בחברות הנפגעות, ודיווחו להן על גילויו של הסוס הטרויאני במחשביהם.

ביום שלישי שעבר בצהריים הגיעו החוקרים למשרדי חברות החקירות. בחברת מודיעין אזרחי נעצרו מנהל החברה יצחק רט, אייל אברמוביץ', חיים זיסמן ואסף זלוטובסקי. במשרד של צביקה קרוכמל נעצרו קרוכמל עצמו, עופר פריד ואלכס וינשטיין. כן נעצרו החוקרים אליעזר פילוסוף ואברהם בללי. מעצרם הוארך בתשעה ימים. כן נעצר נער בן 17, קרוב משפחה של אחד החשודים, בחשד שביקש להעלים מסמכים.

תגובות

פרקליטיהם של החוקרים טענו בשמם, כי הם לא ידעו שעברו עבירה פלילית. מנהל מודיעין אזרחי, רט, אמר בדיון: "אנחנו לא ידענו עד רגע המעצר שאנחנו עוברים עבירה פלילית. כאשר הגיעו החוקרים, פתחתי עבורם את הכספות ועזרתי עם הניירות. לא ידענו שאנחנו עוברים על החוק". למרות הטיעונים כתב השופט מרדכי פלד בהחלטתו, כי "החשודים פעלו בצורה מתוחכמת להסתרת פעילותם הבלתי חוקית".

למחרת, ביום חמישי, הובאו להארכת מעצרם שלושה חשודים בהזמנת הריגול: מור, שנבדק החשד כי חברתו הזמינה ריגול בחברת הרכב צ'מפיון-מוטורס, יבואנית פולקסווגן, אודי וסיאט; כהן, שנבדק האם חברתו הזמינה ריגול בחברת צילומעתיק; וכתריאל, שנבדק האם חברתו הזמינה ריגול ב"הוט". עורכי דינם של השלושה, גיורא אדרת, אסתר בן-ציון ונבות תל צור, הדגישו כי החשודים אמנם הזמינו עבודה אצל משרדי החקירות, ואולם הם לא ידעו כי החומר שנמסר להם הושג בדרך פלילית.

השופט פלד כתב, כי מהמסכים שהגישה המשטרה עולה "חשד סביר, לפיו החשודים הבינו היטב כי חומר מסוג זה שמועבר אליהם מתוך מתחריהם העיסקיים הינו חומר חסוי", וכי "ידעו שהחומר יכול להיות מושג אך באמצעים בלתי כשרים". מעצרם של השלושה הוארך בחמישה ימים. ביום שישי בבוקר המשיך מצעד העצורים בבית המשפט: הפעם היו אלה מנהלי מחלקת הביטחון של פלאפון וסלקום החשודים בהזמנת הריגול בחברת הסלולר "פרטנר". הבוקר שוחררו השניים למעצר בית.

מחברת "YES" נמסר בתגובה: "אם היו עבירות על החוק הן נעשו בניגוד מפורש להוראת "YES". יש לזכור כי "YES" לא הסתפקה בהתקשרותה עם חברת החקירות בהוראה בעל פה, אלא החתימה את חברת החקירות על התחייבות חד משמעית לפעול אך ורק לפי החוק, וחברת החקירות חתמה על הסכם בו התחייבה: "(חברת החקירות) מתחייבת בהסכם זה, כי היא וכל הנוטלים מטעמה חלק בביצוע הסכם זה פועלים ויפעלו אך ורק בהתאם לכל דין".

לגבי סמנכ"ל הכספים, כתריאל "כתי" מוריה, אומרים בחברה: "אנו מאמינים שהליכי החקירה והבירור הנערכים לגבי סמנכ"ל הכספים של החברה, כתי מוריה, יעלו שהוא פעל בדיוק לפי החוק".

בתגובה לחשיפה כי חברת "יס" חשודה בריגול אחר חברת הוט, מסרה חברת הכבלים: "אנו מזועזעים מהממצאים העולים מהחקירה כפי שמובאים בתקשורת ולומדים את הפרטים. אנחנו מצפים שתחרות בין חברות תהיה אגרסיווית וחריפה, אך תתנהל לפי קודים אתיים ובמסגרת החוק כפ שהוט פעלה ותמשיך לפעול בעתיד. מעל החשדות העולים מהחקירה מתנוסס דגל שחור בבחינת בלתי חוקי בעליל. הוט תבחן את כל הקשור והנובע מהממצאים ותפעל ככל יכולתה על מנת לשמור על זכויותיה".

מחברת "יס" נמסר כי: "אם נעברו עבירות על החוק הן נעשו בניגוד מפורש להוראת יס. יש לזכור כי יס לא הסתפקה בהתקשרותה עם חברת החקירות בע"פ אלא החתימה את חברת החקירות על התחייבות חד-משמעית לפעול אך ורק לפי החוק, ועל כך התחייבה חברת החקירות. אנו מאמינים שהליכי החקירה והבירור הנערכים לגבי סמנכ"ל הכספים של החברה יעלו שהוא פעל בדיוק לפי החוק".

יו"ר דירקטוריון חברת "המפעיל", יוסי צבילינגר, שמנכ"לה יורם כהן נעצר כחשוד בפרשה, אמר בתגובה כי "החברה פונה לצורך התקשרות עסקית רק לחברות מהשורה הראשונה, אשר ברור מעל לכל ספק כי התנהלותן ישרה. אנו בטוחים מעחל לכל ספק בניקיון כפיו וביושרו המקצועי של יורם כהן, מנכ"ל החברה".

יעקב שחר וישראל קז, נשיאי ה"מאיר", חברה למכוניות ומשאיות בע"מ, מסרו בתגובה כי הם בטוחים מעבר לכל ספק "ביושרו האישי והמקצועי יוצא הדופן של עוזי מור, מנכ"ל הקבוצה". גם מור נעצר בשבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully