וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי בתים בבייג'ינג נהרסו בשם האולימפיאדה

26.5.2005 / 10:11

הרשויות בסין מפנות אלפי תושבים מבתיהם על מנת לשנות את נוף הבירה לקראת אולימפיאדת 2008. המתלוננים נרדפים או נכלאים

תושב בייג'ינג, יאה גוז'ו, היה בעליהן של שתי מסעדות בבייג'ינג. ב-2001 נהרסו שתיהן לטובת הקמת פארקים, לצורך ייפוי הבירה הסינית לקראת המשחקים האולימפיים, שייערכו בה ב-2008. שנתיים מאוחר יותר הרסו השלטונות גם את ביתו שבאזור יונגדינגמן בעיר, לשם אותה המטרה בדיוק.

בשנה שעברה ביקש יאה למחות נגד הצעדים האלה. הוא נעצר על "הפרעת הסדר החברתי", ונשפט בדצמבר לארבע שנות מאסר. ב"טיימס" הלונדוני דווח, כי משפחתו לא ראתה אותו מאז ולא ידוע לה היכן הוא עצור.

בנו, יאה מינגיון, סיפר: "לפני מספר ימים הגשתי עתירה נגד גזר הדין שלו, אבל בית המשפט סירב לטפל בתיק מכיוון שלטענתו, אבי חייב לחתום אישית על הטפסים – והוא לא יכול לעשות זאת, מכיוון שהוא בכלא ולא היה לנו קשר איתו".

יאה אינו לבד בצרתו. פקידים בבייג'ינג מסרו, כי 300 אלף תושבים פונו מבתיהם, חלקם באופן בלתי חוקי, כדי לפנות מקום להכנת בייג'ינג לאולימפיאדה – פרוייקט ששוויו עשרות מיליארדי דולרים. המתלוננים זוכים לרדיפה או למאסר.

הנפגעים מתמודדים עם הרשויות ובעלי ההון

דו"ח "אמנסטי אינטרנשיונל" לשנת 2004 מרחיב בנושא ומאיים להפוך אותו למבוכה רבתי עבור השלטונות הסיניים. "בהקשר של בניית הכלכלה מחדש (בבייג'ינג ובערים אחרות), דווח על מספר גדול של אנשים שהשלטונות סירבו לפצות אותם על פינויים בכוח מבתיהם, הפקעת אדמותיהם ופיטורים", נכתב בדו"ח, "המחאות הציבוריות נגד צעדים אלה גברו והובילו לגל מעצרים. בייג'ינג היתה פעמים רבות מוקד המחאות האלה, בין השאר בשל הריסות הבתים שם לקראת המשחקים האולימפיים".

בייג'ינג, על 12 מיליון תושביה, משנה כיום את פניה באופן המורגש ביותר, מאז הפיל מאו את חומותיה בדרכו לכינון השלטון הקומוניסטי ב-1949. לשליטי סין עבר מפואר בנושאי תכנון, והם מיומנים מאוד בתוכניות בינוי כגון זו של תשתית המשחקים האולימפיים.

תוכניות המתאר כוללות פארק אולימפי ירוק שישתרע על פני כ-700 דונם – 420 דונם של פארק וכ-250 דונם למרכז האולימפי. האיצטדיון הלאומי, פרויקט שנוי במחלוקת שבנייתו כבר הופסקה בעבר לצורך שינויים בתכנון, יעוצב בצורת קן של ציפור, ויוכל להכיל 80 אלף צופים. מתכנני העיר לא הסתפקו בבניית 19 איצטדיוני ספורט חדשים ובשיפוצם של 13 אחרים – וקפצו על ההזדמנות לעצב מחדש את הנוף האורבני של בייג'ינג.

"יש תוכנית-אב למרכז החדש של בייג'ינג הקשורה קשר הדוק למשחקי 2008", אמר ניקולס בקלין, חבר בארגון זכויות אדם בסין. בתי המשפט, אמר בקלין, קיבלו בשנה שעברה הוראות שלא לטפל בתביעות פיצויים. תושבים שאיבדו את בתיהם או את בתי העסק שלהם מתמודדים עם עוצמתם המשולבת של רשויות העיר ובעלי ההון הלהוטים להרוויח.

יצירתו של הנוף האורבני החדש עוררה כעס גם בעיתונות הסינית, הצייתנית בדרך כלל. "כעיר בעלת היסטוריה ארכיטקטונית מפוארת, בייג'ינג נאבקת למצוא את דרכה בין שימור לבנייה מחדש", נכתב בשבועון "ליאוונג", "הארכיטקטים לא מספקים תשובה לסתירה הזו, אבל הדחפורים העובדים לקראת 2008 כבר לא יכולים להתאפק".

האצת עבודות הפיתוח הביאה לחיסולם של אזורים עתיקים בעיר והשטחתם של הסימטאות המפותלות בהן חיו אנשים משך מאות שנים. "הרס העיר אינו התשובה לבעיותיה של בייג'ינג", נכתב בליאוונג, "ככל שייהרסו יותר בתים, תגברנה הבעיות החברתיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully