וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בין בוש לקונגרס על מחקר בתאי גזע

25.5.2005 / 11:33

בית הנבחרים העביר חוק המגדיל את המימון הפדרלי למחקר בתאי גזע עובריים. גם הסנאט תומך. בוש מצידו מאיים להטיל וטו

בית הנבחרים האמריקאי העביר אתמול חוק להרחיב את המימון הפדרלי למחקר בתאי גזע עובריים. בית המחוקקים התחתון של ארה"ב התעלם בכך מאיומו של הנשיא בוש להטיל וטו על חוק שכזה. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הנשיא הופיע בפני כתבים בבית הלבן כשהוא מלווה בתינוקות ופעוטות שנולדו מעוברי מבחנה והזהיר שהחוק שהועבר "יגרום לנו לחצו קו מוסרי קריטי".

החוק, שעבר ברוב של 238 לעומת 194, כש-50 רפובליקאים מצביעים בעד, לא הצליח לזכות ברוב של שני שליש שהיה מספיק לביטול וטו נשיאותי. מצב זה יוצר אפשרות של עימות בין הקונגרס לבוש, שטרם השתמש בזכות הווטו שלו. לחוק זהה יש תמיכה נרחבת ודו-מפלגתית בסנאט. רגעים ספורים לאחר מעבר החוק בבית הנבחרים, כתבו תומכי החוק בסנאט למנהיג הרוב הרפובליקאי, ביל פריסט, ודחקו בו להעלות את הנושא לסדר היום של הבית העליון. כדי להפוך לחוק, על הצעה לעבור בכל אחד משני בתי המחוקקים המרכיבים את הקונגרס.

הצעת החוק של בית הנבחרים היא ההצבעה הראשונה על מחקר בתאי גזע עובריים מאז אוגוסט 2001, אז פתח הנשיא בוש את הדלת בפני מימון מחקרים כאלה, אולם תוך הטלת הגבלות חמורות ביותר. החוק החדש מתיר לממשלה לשלם על מחקר בעוברי מעבדה שטרם הושתלו ברחם ואשר נמצאים בהקפאה במעבדות פריון – בתנאי שהזוגות להם שייכים העוברים יאשרו שהחליטו לוותר עליהם.

"הבית הלבן אינו יכול להתעלם מן ההצבעה הזו", אמר התומך הרפובליקאי הראשי בחוק, חבר בית הנבחרים מייקל קאסל מדלאוור, שהוסיף: "אני מאושר". במקביל, גם מתנגדי החוק היו מרוצים. חבר בית הנבחרים ג'וזף פיטס אמר "אני שונא להפסיד, אבל אני מרגיש די טוב בנוגע להצבעה זו. מנענו רוב חסין-וטו ב-50 קולות".

השאלה הגדולה היא מה יקרה כעת בסנאט. פריסט, מנתח לב מטנסי התומך במדיניות הקיימת, כבר נמצא תחת לחץ אדיר מצד הימין הדתי בשל הפשרה שהושגה אתמול בנוגע למינויי הנשיא בוש לתפקידי שיפוט, ולא עושה רושם שהוא להוט במיוחד לקבוע מועד לדיון בחוק למימון המחקר בתאי גזע. בשבוע שעבר אמר פריסט שירצה "להתייעץ עם עמיתיו" בטרם יעשה זאת.

סיפורים מרגשים משני הצדדים

הדיון בנושא הוא טעון ביותר ומלווה בסיפורים אישיים מרגשים משני הצדדים. תומכי המחקר בתאי גזע עובריים מרבים להביא כדוגמא אנשים הסובלים ממחלות כמו פרקינסון, שהמחקר בתאי גזע עובריים נושא את ההבטחה הגדולה ביותר למציאת תרופה למצבם. בין אלה היה חברת בית הנבחרים ג'ים לאנגבין, דמוקרט מרוד איילנד, שהתגלגל אל דוכן הנואמים בכיסא הגלגלים שלו כדי לספר על פגיעת עמוד השדרה לו ועל תקוותו שהמחקר בתאי גזע יוליד פתרון לשיתוקו.

מנגד, הנשיא בוש הופיע בבית הלבן שעתיים לפני ההצבעה בבית הנבחרים בחברת משפחות שילדיהן נולדו כתוצאה מצעד נדיר, שהולך ומתפתח, שבו זוג אחד תורם את עובריו המוקפאים לזוג אחר.

"הילדים האלה כאן מזכירים לנו שאין דבר כזה עובר עודף", אמר בוש, מעל ציוציהם וצווחותיהם של תינוקות בזרועות אמהותיהם. "כל עובר הוא ייחודי ומושלם מבחינה גנטית, כמו כל אדם. וכל אחד מאיתנו החל את חייו. החיים הללו אינם חומר גלם שאפשר לנצלו, אלא מתנות". ההורים, שמצאו את תורמי העוברים באמצעות סוכנות אימוץ נוצרית, הגיבו בתשואות.

אולם למרות טיעונים אלה, העובדות הפשוטות הן שיש הרבה יותר עוברי מעבדה מוקפאים מכפי שייתכנו מאמצים, אפילו על פי התרחישים האופטימיים ביותר. זוגות המטופלים במעבדות פריון נוהגים להקפיא מספר ביציות מופרות, למקרה שאחת תיפגם בדרך זו או אחרת. אם העוברים שאינם מושתלים ברחם לא ישמשו למחקר, הם פשוט יושלכו לפח או יישארו בהקפאה. לא מדובר ב"עוברים" שאם רק יעזבו אותם בשקט יתפתחו ויהפכו לבני אדם.

למרות זאת, ממשיכים במחנה המתנגדים למחקר להשוות בין עוברי מעבדה שלעולם לא יושתלו ברחם לבני אדם חיים. "עובר הוא אדם, אורגניזם אנושי ייחודי, מוכוון עצמית ומשתלב", אמר מנהיג הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים, טום דיליי. "כולנו היינו עוברים בעצמנו פעם. כך גם אברהם, מוחמד וישו הנוצרי".

תאי גזע עובריים, שבודדו בהצלחה לראשונה ב-1998, מסוגלים להפוך לכל תא או רקמה בגוף האדם, ולכן צפונה בהם הבטחה עצומה בכל הנוגע לריפוי מחלות ואפילו שחזור חלקי גוף פגועים. אולם תהליך חילוץ תאי הגזע הורס את העובר. לכן, במטרה למנוע את השמדתם של עוברים נוספים, עמד בוש ב-2001 על כך שמימון פדרלי יוגבל לאותן "מושבות" של תאי גזע שכבר נוצרו עד אז. במקום זאת מקדם בוש את המחקר בתאי גזע בוגרים, שתועלתם לרפואה קטנה בהרבה.

תומכי החוק שמוצע בסנאט, הרפובליקאי ארלן ספקטר מפנסילבניה והדמוקרט טום הארקין מאיווה, יערכו היום מסיבת עיתונאים בה ידרשו לקדם במהירות את העלאת ההצעה להצבעה בסנאט. "אני לא מבין למה מר בוש עושה את זה", אמר הארקין והוסיף: "הייתי רוצה שהוא יימנע מלמתוח קווי עימות בצורה כזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully