וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקידות בצה"ל מפסיקות להכין קפה

18.5.2005 / 10:18

"ידיעות אחרונות": ראש אכ"א אישר שיפור בתנאי השירות של הפקידות, שחשו מושפלות ומיותרות. יתנו שירות על פי המודל של תעשיית ההיי טק

ראש אכ"א, אלוף אלעזר שטרן, אישר לאחרונה רפורמה מרחיקת לכת במערך הפקידות בצה"ל, במסגרתה ישופרו תנאי השירות שלהן. עיקרי הרפורמה המתפרסמים היום ב"ידיעות אחרונות" גובשו בעקבות מחקר שנערך בצה"ל על ידי יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, תא"ל דבורה חסיד, בשיתוף אוניברסיטת בר אילן.

המחקר העלה, כי ישנן מאות פקידות מיותרות בצבא, אשר חשות מושפלות מאופי השירות ומדרישות המפקדים שלהן. הן סיפרו על אבטלה סמויה וגלויבה, על חוסר סיפוק בעבודה ועל תחושות קשות של השפלה מצד המפקדים. לטענתן, המפקדים הפכו אותן ל"רעיות המשרד" הממונות על ניקיון והגשת מזון.

בעקבות מסקנות המחקר, מונתה ועדה מיוחדת, בראשות תא"ל אורנה ברביבאי, במטרה ללמוד את הנושא ולהציג מודל חדש למערך הפקידות, כך ששירות הבנות ימוצה טוב יותר ותחושותיהן בתפקיד ישתפרו.

המודל החדש שגובש והוצג לאחרונה לראש אכ"א, קובע חמישה עקרונות מרכזיים:

1. ארגון מחדש של המשרד במתכונת של שירותי מזכירות מרוכזים לכמה מפקדים וביטול התפקיד ההיסטורי "פקידת בוס". השירותים בצה"ל יינתנו כמו במשרדי היי טק, על ידי קבוצה של פקידים במזכירות מיוחדת שתוקם בכל אגף או מפקדה. בכל מזכירות כזאת ייקבע תקן למחשבים, למדפסות ולמכונות צילום. יחסי בוס-פקידה יצומצמו למינימום. גורמים באכ"א אומרים, כי המהלך יגרום להתמרמרות בקרב מפקדים רבים שהתרגלו לפקידה אישית, אך הם יאלצו לוותר.

2. הפקידות יספקו שירותים מקצועיים בלבד והיחסים ביניהן לבין המפקדים שיקבלו את השירות ייקבעו בנהלים מיוחדים על פי המודל החדש, הפקידות לא יגישו יותר קפה למפקדים, אלא רק בדיונים גדולים במיוחד בהם יכינו שתייה בקנקנים גדולים. בכל משרד תוקם פינת אירוח, שבה תוצב מכונת קפה עם כוסות מפלסטיק כדי לחסוך במטלת שטיפת הכלים. מטלות המשרד, כמו הנקיונות, לא יוטלו מעתה רק על הפקידות אלא על כל החיילים ביחידה, בתורנות יחידתית מסודרת.

3. שדרוג המקצוע. על פי המודל החדש תעבור כל פקידה קורסי הכשרה בסיסיים בתפעול מחשב וכל מערך ההכשרה יוכפף לאחריות מקצועית של קצינת שלישות ראשית. לפקידות תינתן הסמכה והכשרה מקצועית הולמת, תוך דגש על מיומנויות שימוש באמצעי מחשוב של משרד מודרני.

4. יצומצם בצורה משמעותית מערך הפקידות בצה"ל. על פי התוכנית, יקוצו עד אלפי תקנים של פקידות. כיום 20% מכלל הבנות המשרתות בצבא הן פקידות והמטרה בשלב הראשון היא לרדת ל-15%.

5. המקצוע יהפוך למאזון יותר ביחס בין גברים לנשים. כיום 86% ממערך הפקידות בצבא הן נשים. המטרה של אכ"א לשנות היחס ל-60% נשים מול 40% גברים. הפקידות בצבא מבקשות לשנות את שם המקצוע למזכירות, ובצה"ל בוחנים כעת את הנושא.

תא"ל חסיד, עורכת המחקר, אמרה לידיעות, כי "מדובר במהפיכה של ממש. התוכנית תביא אותנו למקום טוב יותר עם פחות בנות פקידות ויותר מקצועות מאתגרים ויצרניים עבורן. מי שכן תשרת במקצוע הזה תדע לפחות שהתפקיד מכבד אותה ואת צה"ל ולא תסתובב עם תחושת השפלה. זהו מהלך מחושב ביותר, שכן מעבר להתאמה של שירותי המשרד לשנות האלפיים, הוא מהווה אבן דרך במיצוב שירות הנשים בצה"ל, לא פחות משירות הבנות הלוחמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully