וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטליה החזירה לאתיופיה אובליסק עתיק

19.4.2005 / 14:05

האובליסק מאקסום, אוצר לאומי בן 1,700 שנה, נבזז בהוראת מוסולוני ב-1937. להחזרת העמוד, שגובהו 24 מטרים, נדרש מטוס תובלה ענק

58 שנות ההמתנה של אתיופיה להחזרת אוצר לאומי שלה שנבזז, מסתיימות היום כשמטוס תובלה ענק יעביר את חלקו הראשון של האובליסק של אקסום מאיטליה לביתו ההיסטורי. מהנדסים המפקחים על שיקום האובליסק אמרו אתמול, כי שני חלקיה הנוספים של אנדרטת הקבורה העשויה גרניט במשקל 180 טון, ושגילה מוערך בכ-1,700 שנה, יגיעו לאתיופיה בתוך עשרה ימים.

"הכל מוכן. מטוס מסוג אנטונוב 124 יביא את חלקו האמצעי של האובליסק, השוקל 60 טון. המטוס אמור לנחות היום בצהריים", אמר מהנדס איטלקי.

באקסום מתוכננות חגיגות לציון החזרת האובליסק. הרשויות המקומיות דאגו לחיזוק הגשרים והרחבת הכבישים שבהם יעברו שלושת חלקי האובליסק. בנוסף נבנה מסלול נחיתה מיוחד לאנטונוב.

מטוס המטען הרוסי הוא אחד משני מטוסים שיכולים לשאת את האובליסק. החזרת עמוד האבן לאקסום, כ-850 ק"מ מצפון לבירה אדיס אבבה, נעשית על חשבון ממשלת איטליה.

העמוד, שגובהו 24 מטרים, נלקח בהוראת הרודן בניטו מוסוליני על ידי פולשים איטלקים ב-1937. העמוד הוצב ברומא ושימש סמל לניצחון על אתיופיה בסגנון הכובשים הרומאים. ב-1947, לאחר מלחמת העולם השנייה, הסכימה איטליה להחזיר את האוצר, אולם דיונים ובעיות לוגיסטיות עיכבו את ביצוע ההחלטה במשך עשרות שנים. "אנו מוכנים לקבל את האוצר שנבזז מאיתנו לפני 70 שנה", אמר טאדלה ביטול קיברט, סגן יו"ר הוועדה המארגנת את החזרת האובליסק במשרד התרבות.

הצבתו מחדש של העמוד, המוכר לארכיאולוגים בשם "סטלה", מוגדרת כאתגר רציני למהנדסים בני ימינו, שלא לדבר על הבנאים הקדמונים. על פי הערכות, יידרשו שלושה חודשים כדי להציב את העמוד בנקודה שממנה נלקח.

לדברי תושבי אקסום, האובליסק גולף בגובדרה, כחמישה קילומטר מהמקום שבו הוצב לאחר מכן. "500 פילים ואלפי אנשים עבדו כדי להזיז את גוש הגרניט הענק למקום שבו הוצב", אמר הכומר אבא טספתציון בן ה-80.

האובליסק נחשב לאחד היפים ביותר שהיו באקסום, מרכז התרבות הקדם-נוצרית באתיופיה והעיר שממנה באה על פי האגדה מלכת שבא, ששלטה בארצה אלף שנה לפני הולדת ישו.

האגדה מספרת, שאלוהים הרעיף מזל על העיר, לאחר שבנה של מלכת שבא מנלי הראשון, גנב את ארון הברית מאביו המלך שלמה בירושלים, והביאו לאקסום. אתיופים רבים מאמינים כי הארון נמצא בעירם גם היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully