וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקויים חמורים בנגמ"שים שצה"ל בוחן רכישתם

צחי בירן

31.3.2005 / 16:11

דו"ח אמריקאי פנימי מפרט תקלות קשות ב"סטרייקר", שנבחן לאחרונה ע"י צה"ל. מספר חיילים נהרגו בעיראק בגלל הליקויים ברכב

בנגמ"ש חדיש מתוצרת אמריקאית, שנבחן בחודשים האחרונים על ידי ישראל, התגלו ליקויים רבים שסיכנו חיי חיילים בעת הלחימה בעיראק. הנגמ"ש, מדגם "סטרייקר", שבפיתוחו הושקעו כ-11 מיליארד דולר, התברר כפגיע לירי אר.פי.ג'י ורימונים מסוימים – כך עולה מדו"ח מסווג של צבא ארה"ב, שהגיע לידי ה"וושינגטון פוסט".

צבא ארה"ב מפעיל 311 נגמ"שי סטרייקר ברחבי עיראק מאז אוקטובר 2003, והתגאה בהצלחת המשוריין החדש. הגנרל פיטר שומאייקר אמר רק בחודש שעבר לוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט: "אנחנו מאוד מתלהבים מביצועי הסטרייקר", אולם דו"ח פנימי שפורסם ב-21 בדצמבר 2004 מציג תמונה שונה לגמרי.

הדו"ח, "בדיקת ביצועים ראשונית – מהפעילות המבצעית במוסול", שחובר על בסיס שיחות עם מפעילי הנגמ"ש בעיראק, מציג שורת תלונות על הרכב, כמו גם בעיות תכנוניות, קושי בתפעול הציוד, וקשיי תחזוקה המחמירים עם הזמן. למרות שחיילים רבים דיווחו מהשטח כי הם מרוצים מהנגמ"ש, הדו"ח קובע שביצועיו גרועים. הביקורת הפנימית נגד הרכב מצטרפת למחלוקת לגבי ההחלטה לשגר אותו ללב הפעילות המבצעית לפני בחינתו לשימוש לכל השימושים הקרביים.

אחד הסעיפים המדאיגים ביותר בדו"ח קובע, כי השריון בו מצויד הרכב, האמור להגן על יושביו מפני התקפות של המורדים בעיראק, מצליח לספוג רק מחצית מהרימונים שמושלכים לעברו. כתוצאה מכך נאלצו חיילים להוסיף שקי חול כדי למגן את הנגמ"שים, שגם בהם אין די. משקלם של לוחות השריון הנוספים, המורכבים בבסיס בכוויית, כה גבוה שמפעילי הסטרייקר חייבים לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים שלוש פעמים ביום, ותדירות החלפתם עלתה בצורה תלולה. "המשקל הנוסף משפיע בצורה משמעותית על השליטה ברכב ועל ביצועיו, בעיקר בגשם", קובע הדו"ח הצבאי. "נראה כי בוץ מאמץ מאוד את המנוע, הדרייב שאפט והדיפרנציאלים", שלא תוכננו לשאת את משקל השריון הנוסף, כך נכתב.

מסך התצוגה של מפקד הנגמ"ש, המורכב בתוכו, לא עובד בכל כלי הרכב הפועלים בעיראק, בשל בעיות בתכנון וכשלים טכניים. המחשבים שברכב פועלים באטיות וסובלים מהתחממות יתר באזורים המדבריים, ונתקעים ברגעים קריטיים של עומס. מערכת הנשק העיקרית המותקנת על הסטרייקר, משגר רימונים בעלות של 157 אלף דולר, אינו מצליח לפגוע במטרות כשהרכב בתנועה, זאת בניגוד להבטחות היצרן. בנוסף לכך מנגנוני הנשק, כמו ציין הלייזר, החיישנים ומערכות נוספות, דרושים עיצוב מחדש, והמטול אינו מתפקד בחשיכה.

אחד הליקויים המביכים ביותר לפי הדו"ח, הוא שמסך בקרת הנשק הוא שחור-לבן, בעוד ההתראות המתקבלות במערכת מזהירות את הצוות מכלי רכב בצבעים שונים. בחלק מהמקרים פירקו צוותים חלק מהשגר בשל תנודות שסיכנו לפגוע במפקד הנגמ"ש. בעיית בטיחות נוספת בנגמ"ש הוא אורך חגורות הבטיחות שאינן מאפשרות קשירה סביב לוחם העוטה ציוד קרב. בעיה זו זוהתה כגורם למותם של שלושה חיילים אמריקאים בזמן התהפכות הנגמ"ש, ושניים נוספים בתאונה אחרת. ככלל, 17 חיילים מצוותי הסטרייקר נהרגו בעיראק ב-157 תקריות, אך לא ברור כמה מהם נפגעו בתוך הרכב וכמה מחוצה לו.

ניסוי בחיי אדם

בימים האחרונים פורסמו טענות קשות באשר לחוסר המוכנות של הצבא האמריקאי לעוצמת הלחימה בעיראק. כך למשל, רק אחוז קטן מהג'יפים מסוג האמר שוגרו לחזית כשהם ממוגנים, כנראה משום שבעת שליחתם היתה הלחימה צפויה לדעוך.

אריק מילר, חוקר בכיר בגוף עצמאי העוקב אחרי פעילות הממשל בנושאי ביטחון, אמר, אחר עיון בדו"ח, כי הממצאים מוכיחים שהפנטגון עדיין לא הבין שניסוי כלי רכב בזמן לחימה עולה לא רק בכספים מבוזבזים אלא גם בחיי אדם. גורמי צבא אמריקאים, המעורבים בפיתוח הנגמ"ש, אמרו בתגובה כי הם פועלים לתיקון הליקויים שהתגלו בסטרייקר, אך לדבריהם, הם לא מודעים לחלק מהתקלות המופיעות בדו"ח. גופים עצמאיים בארה"ב טענו כי פרישת יחידות הסטרייקר בעיראק בוצעה בעקבות לחץ של הצבא והיצרן, "ג'נרל דיינמיקס", לרכוש נגמ"שים נוספים. דוברים מטעם הצבא האמריקאי הכחישו את הטענות.

במערכת הביטחון בישראל הוחלט לבחון את הנגמ"שים האמריקאים, בעיקר בעקבות התקריות החמורות במאי 2004 שגבו את חייהם של 11 לוחמים, כאשר שני נגמ"שים מיושנים הושמדו באזור ציר פילדפי. כיום מצויים כמה כלי רכב בניסוי בישראל, אחד מהם אף היה מעורב במקרה בשבוע האחרון בתאונה שאירעה בכביש 6 ונחשף למספר שברירי שניה במהדורות החדשות בטלוויזיה.

מדובר צה"ל נמסר לוואלה! חדשות, כי בצה"ל טרם התקבלה ההחלטה לרכוש את הנגמ"שים, וכי שלושת הנגמ"שים שנמצאים בארץ מיועדים לבחינת הרכישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully