וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייס: לא אישרנו לישראל לתקוף את איראן

14.3.2005 / 0:05

על פי דיווח ה"סנדיי טיימס" הבריטי מאתמול, ישראל אישרה עקרונית תקיפה צבאית באיראן במקרה של כשלון המאמץ הבינלאומי. רייס אמרה עוד, כי ארה"ב עדיין רואה בחיזבאללה ארגון טרור

שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליסה רייס, הכחישה אמש את הדיווח, לפיו הממשל בוושינגטון לא ימנע מישראל לתקוף את איראן. רייס אמרה בראיון, כי "נשיא ארה"ב שומר את כל האפשרויות פתוחות, אבל מאמין כי ניתן לפתור את המשבר באמצעים דיפלומטיים". בתשובה לשאלה האם נתן בוש "אור ירוק" לשרון לתקיפת איראן, ענתה רייס: "וודאי שלא".

רייס סתרה גם את הדיווחים לפיהם ארה"ב מתכוונת לשנות את עמדתה כלפי ארגון החיזבאללה ולהכיר בו כגוף פוליטי. "עמדתנו בעניין חיזבאללה לא השתנתה ולא תשתנה גם אחרי הבחירות בלבנון", אמרה רייס, "אנו רואים בו ארגון טרור".

אתמול בבוקר פירסם העיתון הבריטי "סנדיי טיימס", כי הקבינט הביטחוני בישראל אישר עקרונית אפשרות של תקיפה צבאית באיראן, אם המאמץ הדיפלומטי הבינלאומי לא יצליח להניאה מיישום תוכניתה להעשרת אורניום. לפי הדיווח, התקבלה ההחלטה בישיבה שהתקיימה בחוות השקמים לפני כחודש. עוד דווח, כי בכוונת ישראל להטיל פצצות חודרות-בונקרים ממטוסי אף-15 על מתקנים איראנים, ולהפעיל את סיירת שלדג של חיל האוויר.

כן דווח, כי התוכנית הוצגה לארה"ב, וזו אמרה שלא תעמוד בדרכה של ישראל אם המאמצים הדיפלומטיים מול איראן ייכשלו. לפני כחודשיים אמר סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, כי יש חשש שישראל תתקוף את המתקנים הגרעיניים באיראן. צ'ייני אמר, כי "אחת הדאגות היא שישראל תעשה את זה בלי שתתבקש. אם הישראלים ישתכנעו שיש לאיראנים יכולת גרעינית משמעותית. בהתחשב בעובדה שלאיראן מדיניות מוצהרת שמטרתה השמדת ישראל, הישראלים בהחלט עלולים להחליט לפעול ראשונים ולהניח לשאר העולם לדאוג לניקוי הבלאגן הדיפלומטי אחר כך". באורח רשמי, קיבלה ארה"ב לאחרונה את העמדה האירופית, כי יש לנסות להביא לשכנוע איראן בדרכי שלום, ובאמצעות מתן תמריצים.

איראן דחתה הצעה אמריקאית להקלה בסנקציות כלכליות

יואב שטרן מוסיף:

איראן הודיעה אתמול, כי היא דוחה את ההצעה האמריקאית להקלה בסנקציות המוטלות עליה בתמורה להפסקת תוכנית העשרת האורניום שלה. דובר משרד החוץ האיראני, חמיד ריזא אספי, אמר אתמול כי לא איומים ולא תמריצים ימנעו מאיראן לקדם את תוכנית הגרעין שלה, שעל פי הטענה מיועדת לצורכי שלום בלבד. בישראל מעריכים כי תוך חודשים ספורים תוכל איראן לייצר נשק גרעיני.

התגובה האיראנית החד משמעית באה לאחר שהממשל האמריקאי הודיע כי הוא תומך במאמצים האירופים להגיע להבנה עם איראן, שעל פיה היא תקבל תמיכה כלכלית ובתמורה תוותר על תוכניתה. על פי הודעתה שלשום של שרת החוץ קונדוליסה רייס, ארצות הברית תהיה מוכנה להסיר את התנגדותה להצטרפות של איראן לארגון הסחר העולמי, ולאמברגו המוטל על יבוא חלקי חילוף למטוסים אזרחיים, וזאת בתמורה להודעה איראנית על השעיית תוכנית העשרת האורניום שלה.

אספי אמר אתמול, כי ההצעה האמריקאית כלל אינה הצעה. "ההגבלות על חלקי החילוף לא היו צריכות להיות מוטלות מלכתחילה, ולכן הסרתן אינה תמריץ", נמסר מפיו. לגבי האפשרות שאיראן תצטרף לארגון הסחר העולמי אמר אספי, כי "זו זכותה הטבעית של כל מדינה בעולם".

בתוך כך, נשיא איראן, מוחמד חאתמי אמר, כי איראן תהיה מוכנה "להפסיק זמנית את העשרת האורניום כדי להוכיח לעולם שאיננו מנסים לייצר נשק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully