וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל המתאבד הבריטי שהתחרט

1.3.2005 / 13:41

סעיד בעדט היה אמור לפוצץ מטוס באוויר, באמצעות נעליים ממולכדות, במקביל לריצ'ארד ריד שנעצר בשעת המעשה. במשך שנתיים הסתיר את המטען בבית הוריו עד שנעצר

במשך שנתיים הסתיר סעיד בעדט את העדות לחייו הכפולים כמחבל מתאבד פוטנציאלי בתיק ירוק מתחת למיטתו בבית הוריו בגלוסטר שבבריטניה. בתיק הוסתרה מערכת ההפעלה של מטען החבלה שבאמצעותו היה אמור לפוצץ את עצמו במהלך טיסה טרנס אטלנטית. בעדט, בן ה-25, הובא אתמול לבית המשפט בלונדון, שם הודה באישומים המיוחסים לו – קשירת קשר להפלת או סיכון מטוס. נסיבות מעצרו של סעיד בעדט לא פורסמו.

ה"טיימס" הבריטי מפרסם היום כי בעדט השתייך לאותו תא הטרור בו אומן "מחבל נעלי הנפץ", ריצ'ארד ריד, שניסה ב-22 בדצמבר 2001להפעיל מטען שנשא בנעליו במהלך טיסה מצרפת לארה"ב. ניסיונו של ריד נכשל בזכות תגובתם המהירה של נוסעים וצוות המטוס שהבחינו במעשיו החשודים והשתלטו עליו.

ריד ובעדט היו אמורים להוות את הגל השני אחרי מתקפת הטרור של ה-11/9. בעוד ריד ניסה לבצע את זממו, בעדט התחרט, מסיבות מצפוניות או בשל חשש להיתפס, ולא עלה לטיסה. הוא שיגר אי מייל למפעילו מאל קאעדה בפקיסטן והודיע לו כי לא יבצע את משימתו.

"דייקן, משקיען, שמח ומנומס"

בניגוד לפרופיל איש השוליים אליו שייכים טרוריסטים רבים, סעיד בעדט דווקא היה תלמיד מצטיין. דיוויד למפר, מנהל בית הספר שלו, מספר כי "הוא היה תלמיד שקט שלקח מאוד ברצינות את אמונתו הדתית. אחד המורים שלו העיד כי הוא למד תוך מחויבות והשקעה והיה דייקן, שמח ומנומס". אחרי סיום לימודיו החליט להשקיע את מרצו בהגשמת חלומו להפוך למטיף בדבר האיסלאם. כדי לממש את תוכניתו יצא ללימודים בפקיסטן, שמוסדות הלימוד האיסלאמיים שבה, הופכים תכופות למעוזי פונדומנטליזם וקיצוניות דתית.

החוקרים בבריטניה מאמינים כי בעדט הפך להיות מושפע עמוקות מהטפותיהם של איסלאמים קיצוניים החל משנת 1999 וכנראה עבר אימונים במחנות אל קאעדה באפגניסטן שמעבר לגבול. ב-2001 הוא חזר, יחד עם פעילי אל קאעדה רבים, לאירופה כדי להתערות בשטח ולחכות לקריאה לפעולה. ב-11 בספטמבר 2001, ביום בו אירעה מתקפת הטרור בארה"ב, הגיע בעדט לשגרירות הבריטית בבריסל כדי לבקש דרכון חדש, בטענה כי איבד את הישן. ריד הגיש בקשה זהה בקונסוליה באמסטרדם. הדרכון החדש נועד לסייע לשניים לפעול ביתר קלות ולממש את תוכניתם הזדונית.

בעדט וריד היו בקשר עם פעילי אל קאעדה שפעלו בבלגיה, בהם ניזאר טרבלסי, שהיה חלק מתא טרור שתכנן פיגועים נגד בסיס צבאי אמריקאי ושגרירות ארה"ב בצרפת. טרבלסי נעצר ב-13 בספטמבר כשברשותו כלי נשק וחומרי נפץ. עיתונים בארה"ב מדווחים כי בעדט וריד חזרו לפקיסטן ב-20 בנובמבר ומשם עברו לאפגניסטן, שם כנראה הועברו לידיהם הנעלים הממולכדות בחומר נפץ שלא יתגלה בשדה התעופה. השניים חזרו לאירופה ופתחו מספר חשבונות אי מייל תחת זהויות שונות, כדי לשמור על קשר עם מפעיליהם.

בעדט חזר הביתה לגלוסטר, ושם, מנותק מהשפעתם הפנאטית של עמיתיו, הוא החל להתחרט. אחרי זמן קצר, כאמור, הודיע למפעילו כי הוא מוותר על המשימה. הוא הספיק להזמין כרטיס טיסה לאמסטרדם, שם תיכנן לעלות על הטיסה לארה"ב, אך מעולם לא עלה עליה. הוא הפריד את הנפץ ממערכת ההפעלה של המטען ומחומר הנפץ והחביא את החלקים במספר מקומות בבית הוריו. בדיקת שני המטענים שהיו ברשות בעדט וריד קבעה כי יוצרו באותו מקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully