וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילי איכות סביבה ניצחו את מק'דונלדס

נמרוד הלפרן

16.2.2005 / 22:35

בית משפט קבע, כי משפט ה"מקלייבל", עליו הוציאה ענקית המזון המהיר יותר מ-10 מיליון ליש"ט, פגע בחופש הביטוי של הפעילים שחילקו לפני 19 שנים כרוזים נגד החברה

שני פעילי איכות סביבה בריטיים שנתבעו על ידי מק'דונלדס, לאחר שהפיצו כרוזים ביקורתיים על רשת המזון המהיר הגדולה בעולם, לא זכו למשפט הוגן. כך קבע אתמול בית המשפט האירופי לזכויות אדם.

בית המשפט בעיר סטרסבורג קבע עוד, כי מערכת המשפט הבריטית פגעה בחופש הביטוי של הלן סטיל ודייב מוריס - פעילים בארגון קטן בשם "גרינפיס לונדון" - וכי החוקים הנוגעים לתביעות דיבה בבריטניה מוטים לטובת חברות ענק כמו מקדונלדס. המשרד לעניינים חוקתיים בבריטניה מסר, כי בכוונתו לבחון לעומק את השלכות פסיקת בית המשפט.

השניים - שלפי החוק הבריטי לא היו זכאים לסיוע משפטי, ייצגו את עצמם במשפט שבו נדרשו להוכיח את אמיתותן של כל הטענות נגד ענקית המזון המהיר. הטענות נכללו בכרוז "מה לא בסדר במקדונלדס?" שאותו חילקו מול סניף של רשת בלונדון בשנת 1986. הכרוז כלל שורה של טענות נגד מקדונלדס, ובהן השכר הנמוך שהיא משלמת לעובדיה, שיטות פרסום הכרוכות בניצול ילדים, פגיעה באיכות הסביבה, התאכזרות לבעלי החיים, והטעיית הציבור לגבי הנזק הבריאותי שגורמים מוצריה.

תגובת מקדונלדס, המוציאה על פרסום יותר משני מיליארד דולר בשנה, לא איחרה לבוא. בשנת 1990 שכרה מקדונלדס בלשים פרטיים כדי לעקוב אחר פעולות "גרינפיס לונדון" - שאינו קשור לארגון הבינלאומי "גרינפיס" - והגישה תביעת דיבה נגד חמישה מפעילי הקבוצה. שלושה התנצלו, אולם סטיל ומוריס סירבו להתנצל.

כך החל בשנת 1994 המשפט הממושך ביותר בהיסטוריה של בריטניה, משפט שזכה לכינוי "מקלייבל" ("McLibel") והוגדר על ידי התקשורת הבריטית כ"אסון יחסי הציבור היקר ביותר מעולם של חברת רב-לאומית". בתום דיונים שארכו יותר משלוש שנים, במהלכם הופיעו מטעם ההגנה 130 עדים מרחבי העולם ובהם מומחי תזונה וסביבה, נציגי איגודים מקצועיים ומומחים לבעלי חיים, קבע בית המשפט, בקיץ 1997, כי מרבית טענותיהם של סטיל ומוריס נכונות אולם קבע עוד כי השניים לא הצליחו להוכיח את אמיתותן של קומץ טענות שנכללו בכרוז, ופסק כי עליהם לשלם למקדונלדס פיצוי בסך 60 אלף ליש"ט - פחות מאחוז מההוצאות המשפטיות של מקדונלדס על המשפט - הוצאות הגיעו ליותר מ-10 מיליון ליש"ט.

בעקבות ערעור שהגישו השניים החליט בית המשפט להוריד את סכום הפיצוי ל-40 אלף ליש"ט. סטיל - גננת לשעבר וברמנית לעת מצוא, ומוריס - דוור לשעבר ואבא במשפחה חד-הורית, סירבו לשלם את הקנס ומקדונלדס העדיפה לוותר על הפיצויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully