וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיעים זכו ב-47.6% מהקולות בעיראק

רחביה ברמן

14.2.2005 / 0:01

מדובר באכזבה קשה לקואליציה השיעית, וראשיה כבר תוהים על כשרות הספירה. הקואליציה הכורדית במקום השני, עם 25.4% מהקולות. מפלגתו של ראש הממשלה הזמני עלאווי שלישית עם 13.6%

קואליציית המפלגות השיעיות, "הברית העיראקית המאוחדת", זכתה ב-4.075 מיליון קולות בבחירות בעיראק, שהם 47.6 אחוזים מסך הקולות. כך מסרה אתמול ועדת הבחירות המרכזית. מדובר באכזבה קשה לרשימה, שאיחדה את שתי המפלגות השיעיות הגדולות והיתה אמורה לפי כל הציפיות להשיג רוב מוחלט ממושבי האסיפה הלאומית. רק אתמול הודיעו ראשי הרשימה כי לפי המידע שבידם, הצביעו עבורם 60% מן הבוחרים. הגוש הזוכה נחשב מקורב לאיראן.

קואליציית המפלגות הכורדיות, "הברית הכורדית", השיגה 2.175 מיליון קולות, שהם 25.4% מן הקולות. היות שהכורדים מהווים 15%-20% מכלל תושבי עיראק, מדובר בשיפור של 40% ביחס למשקל הכורדים באוכלוסיה, ואת ההתפתחות הזו יש לייחס לשיעור ההשתתפות הגבוה של הכורדים בבחירות, לעומת ההשתתפות הנמוכה מאד בקרב הסונים.

מפלגתו של ראש ממשלת המעבר, איאד עלאווי, זכתה ב-1.168 מיליון קולות, שהם 13.6% מכלל הקולות. מדובר בהישג מצוין לעלאווי החילוני, ולאור כישלון הקואליציה השיעית להשיג אפילו רוב רגיל באסיפה הלאומית, ייתכן שהוא ימונה שוב לראש ממשלה כמועמד של פשרה. יתר הקולות התחלקו בין 108 מפלגות נוספות.

בסוכנות "רויטרס" דווח, כי שיעור ההשתתפות בבחירות בעיראק עמד על 58% מכלל העיראקים שנרשמו להצבעה, שהם 8.5 מיליון בוחרים. עם זאת, מספר המצביעים מהווה רק כשליש מבעלי זכות הבחירה, שכן 11 מיליון בעלי זכות בחירה לא טרחו כלל להירשם להצבעה.

מדובר במספר נמוך יחסית, המפחית מן האופוריה ששררה לאחר הבחירות, לפני שבועיים. פירושו של דבר ששיעור ההצבעה בקרב הסונים, המהווים 20% מתושבי עיראק, היה בטל בשישים לעומת משקלם באוכלוסיה. במחוז אנבאר, לדוגמא, המהווה את מעוזם של המורדים הסונים, הצביעו רק 2% מכלל הזכאים להצביע. במחוז נינווה, בו מתגוררים סונים רבים וגם כורדים רבים, הצביעו רק 17%. במחוז צלאח א-דין, שגם בו מתגוררים בעיקר סונים, נרשם שיעור השתתפות גבוה יחסית - 29%.

התהיות מתחילות להישמע

ראשי הקואליציה השיעית אמרו בתגובה כי הם מאוכזבים מן התוצאות. "ציפינו ליותר מזה", אמר השייח' חומאם חמודי, מועמד ברשימה וסגנו של ראש מפלגת סקיר"י, המכהן כראש הקואליציה, עבד אל-עזיז אל-חכים. "חישובינו הראו יותר מזה", הוסיף חמודי. "ציפינו לקבל לפחות 50%. זה היה מתקבל. אבל פחות מ-50%?", תהה.

חמודי אמר שיש שאלות בנוגע לעיכוב בפרסום התוצאות הסופיות. לדבריו, רשימתו תבקש מוועדת הבחירות להסביר כיצד טיפלה בארגזי פתקי ההצבעה אותם בחנה מחדש בסוף השבוע. "העיכוב הזה עורר אצלנו תהיות ופקפוקים", אמר.

בהתפתחות אחרת העשויה לערער את השקט בעיראק, מסתמן כי הכורדים מובילים בבחירות המקומיות בעיר השנויה במחלוקת כירכוכ. הכורדים טוענים שכירכוכ היא חלק בלתי נפרד מחבל כורדיסטן ושואפים לצרף אותה לתחומי האוטונומיה הכורדית בצפון עיראק. אולם בעיר מתגוררים גם סונים וטורקמנים רבים, הזועמים על ניסיונם של הכורדים לנכס את העיר לעצמם. במיוחד מוחים הטורקמנים על מתן אישור לכ-100 אלף כורדים, שעברו או חזרו לכירכוכ בחודשים האחרונים, להצביע בבחירות המקומיות בעיר. בנוסף לסכסוך האתני בעיר, היא יושבת במרכז שדות הנפט הגדולים ביותר במדינה.

במועמדים לראשות ממשלה: מדען גרעין המקורב לסיסתאני

"הארץ" מוסיף:

ברשימת שהציגה "הברית העיראקית המאוחדת" לפרלמנט היו רק חמישה אנשי דת מבין 228 מועמדים, ואולם שתי השותפות המרכזיות בה - מפלגת הדעווה והמועצה העליונה למהפכה איסלאמית בעיראק - הם ארגונים דתיים בעיקרם. המועצה העליונה למהפכה איסלאמית בעיראק נחשבת למפלגה המאורגנת ביותר בעיראק, ומבקשת לקבל את התיקים הראשיים בממשלה העתידית. מפלגת הדעווה טוענת מנגד, שהיא מקובלת יותר בציבור הרחב, שכן מועצת המהפכה קיימה קשרים הדוקים עם איראן בעת מלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80.

שלושת המועמדים המובילים לראשות הממשלה הם מנהיג מפלגת הדעווה, אברהים ג'פארי; מנהיג המועצה העליונה למהפכה איסלאמית בעיראק, עאדל עבד אל-מהדי; ומדען הגרעין המקורב לסיסתאני, חוסיין שהרסטני.

המנהיג הרוחני של הברית, סיסתאני, נחשב למתון יחסית, וקיבל את נוכחותם של כוחות ארה"ב בעיראק, אבל קרא בעקביות לקיום הבחירות מהר ככל האפשר. מנהיגי הברית השיעית הצהירו, כי לא יתנו לכוהני דת לשלוט בעיראק, ואולם הם צפויים להיות מושפעים מהם הרבה יותר מעלאווי, שניסה להציג עצמו כמי שיכול למנוע מעורבות אנשי דת ולאחד את הסיעות הדתיות השונות.

מפלגת "הברית העיראקית המאוחדת" תקבל 130 מושבים בפרלמנט העיראקי מתוך 275, "הברית הכורדית" תקבל כ-69 מושבים ומפלגתו של עלאווי תקבל 37 מושבים. עוד לפני פרסום התוצאות הרשמיות החלו מגעים בין הברית השיעית למפלגות הכורדיות. זאת, כדי להשיג קואליציה של שני שלישים מחברי הפרלמנט - הרוב הדרוש לבחירת ראש ממשלה ונשיא ולשינוי החוקה.

גורמים בוועדת הבחירות סיפרו בשבוע שעבר על אי סדרים שאירעו ביום הבחירות; בין האירועים החמורים היתה גניבה של קלפיות בצפון עיראק על ידי חמושים שמנעו מאלפי אזרחים להצביע; כמו כן, רק 93 מתוך 330 הקלפיות במחוז נינווה בצפון המדינה נפתחו ופעלו כסדרן ביום הבחירות, ויותר מ-15 אלף אזרחים המתגוררים באזור מוסול לא יכלו להצביע מכיוון שהקלפיות לא נפתחו מטעמי ביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully