וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה: יש בידינו נשק גרעיני

10.2.2005 / 15:03

לטענת המדינה הקומוניסטית, היא זקוקה לנשק להגנה עצמית מפני "עוינותה הגוברת" של ארה"ב. רייס: וושינגטון תתייעץ עם בעלות בריתה לפני שתגיב

צפון קוריאה הכריזה היום לראשונה כי יש ברשותה נשק גרעיני, ודחתה את הקריאות לחדש את המו"מ להתפרקותה מנשק זה בעתיד הקרוב, היות שלדבריה היא זקוקה לנשק זה כהגנה מפני עוינותה הגוברת של ארה"ב.

ההצהרה מחריפה את העימות בן השנתיים בין המדינה הקומוניסטית לארה"ב ומדינות אחרות, ומציבה אתגר קשה בפני הנשיא בוש, שפתח את כהונתו השניה בתפקיד בהבטחה לשים קץ לתוכנית הגרעינית של צפון קוריאה באמצעות "שיחות שש המדינות", בהן משתתפות גם דרום קוריאה, סין, יפן ורוסיה.

"ייצרנו פצצות גרעין ומטרות הגנה עצמית, על מנת להתמודד עם מדיניותו הגלויה של ממשל בוש לבודד ולחנוק אותנו", הודיע משרד החוץ של צפון קוריאה בהצהרה שפורסמה באמצעות סוכנות הידיעות הרשמית.

עד היום היו רק דיווחים של צוות המו"מ האמריקאי, לפיהם אמרו להם נציגי צפון קוריאה בשיחות פרטיות כי יש ברשותם כלי נשק גרעיניים וכי הם עשויים לנסות אחד מהם. נציג צפון קוריאה באו"ם אמר אשתקד לסוכנות הידיעות איי.פי. כי ארצו שדרגה חלק מ-8,000 מוטות הפלוטוניום שלה לרמה המתאימה לשימוש בכלי נשק.

אולם ההצהרה היום היתה, כאמור, ההודאה הרשמית הראשונה של צפון קוריאה כי יש בידה נשק גרעיני. צפון קוריאה נוהגת לפרסם את כל הצהרותיה החשובות דרך משרד החוץ וסוכנות הידיעות הרשמית שלה.

"רק עוצמה יכולה להגן על הצדק והאמת"

"הנשק הגרעיני של צפון קוריאה יישאר בגדר הרתעה גרעינית לצורך הגנה עצמית בכל מקרה", נאמר בהצהרת משרד החוץ. "המציאות הנוכחית מוכיחה כי רק עוצמה יכולה להגן על הצדק והאמת".

מאז 2003 קיימו ארה"ב, שתי הקוריאות, יפן, סין ורוסיה שלושה סבבי שיחות בבייג'ינג בניסיון לשכנע את צפון קוריאה לוותר על פיתוח נשק גרעיני בתמורה לסיוע כלכלי והטבות דיפלומטיות. אולם לא הושגה כל התקדמות משמעותית. סיבוב רביעי, שנועד להתקיים בספטמבר האחרון, בוטל כאשר צפון קוריאה סירבה להשתתף, במחאה על מה שכינתה "מדיניותה העוינת" של ארה"ב.

בשבועות האחרונים גברו התקוות, כי צפון קוריאה תשוב לשיחות שש המדינות, במיוחד לאחר שהנשיא בוש נמנע מביקורת ישירה על המדינה המתבודדת עם תחילת כהונתו השנייה בחודש שעבר. היום הצהירה צפון קוריאה כי אין לה כל כוונה לשוב לשיחות אלה בזמן הקרוב.

"רצינו בקיום שיחות שש המדינות, אולם נאלצנו להשעות את השתתפותנו לזמן בלתי מוגבל, עד שנכיר בקיום הצדקה להשתתפותנו בהן", נאמר בהצהרה.

עוד נאמר בהצהרה כי ההחלטה התקבלה "בגלל שארה"ב חשפה את ניסיונה למוטט את המערכת הפוליטית בצפון קוריאה בכל מחיר, ואיימה עליה במקל הגרעיני".

לפני שנתיים הייתה צפון קוריאה ב"ציר הרשע" של בוש

עם זאת, לצד הצהרות אלה אמרה צפון קוריאה כי היא ממשיכה לדבוק ב"עמדתה העקרונית לפתור את הבעיה באמצעות דיאלוג ומו"מ, ומטרתה הסופית לפרז את חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני נותרת בעינה". הערה זו מתפרשת כצעד טקטי שמטרתו להשיג ויתורים כלכליים ודיפלומטיים מארה"ב בטרם תצטרף לשיחות מחייבות כלשהן.

בנאום מצב האומה שנשא מוקדם יותר החודש, הזכיר בוש רק בחטף את צפון קוריאה, באמירה שוושינגטון "עובדת בתיאום הדוק עם ממשלות באסיה כדי לשכנע את צפון קוריאה לוותר על שאיפותיה הגרעיניות". נימתו של בוש עמדה בניגוד בולט לזו של נאום מצב האומה מלפני שלוש שנים, אז כלל את צפון קוריאה ב"ציר הרשע", יחד עם איראן ועיראק.

המשבר הגרעיני בצפון קוריאה פרץ באוקטובר 2002, כאשר בכירים אמריקאים האשימו את צפון קוריאה בהפעלת תוכנית סודית להעשרת אורניום תוך הפרה של אמנות בינלאומיות. ארה"ב ובעלות בריתה הפסיקו בתגובה את משלוחי הדלק בחינם למדינה פושטת הרגל.

צפון קוריאה הגיבה בהתנערות מהאמנה נגד הפצת נשק גרעיני בתחילת 2003 והפעילה מחדש את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, המבוסס על פלוטוניום. מתקני הפלוטוניום של צפון קוריאה הושבתו בתמורה למשלוחי דלק והטבות אחרות, תחת עסקה עם וושינגטון משנת 1994.

במקביל הודיעה צפון קוריאה, כי סיימה לעבד מחדש 8,000 מוטות דלק גרעיני שחולצו קודם לכן מן הכור בן חמישה המגא-וואט שלה ונשמרו תחת חותמות האו"ם במסגרת העסקה של 1994. העיבוד מחדש יכול להפיק די פלוטוניום למספר פצצות גרעין. צפון קוריאה גם הטעינה מחדש את הכור, שיכול להפיק עוד פלוטוניום.

בתגובה ראשונה להודעה הצפון-קוריאנית אמרה שרת החוץ האמריקאית, קונדוליסה רייס, כי "צפון קוריאה רק תגביר את בידודה אם תשעה את השיחות על הקפאת התוכנית הגרעינית". עוד הוסיפה רייס, כי וושינגטון תתייעץ עם בעלות בריתה לפני שתגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully