וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העברת הגדה לשליטת הרשות מותנית בשקט בעזה

1.2.2005 / 0:01

מופז דרש מדחלאן להפסיק כליל את הטרור ברצועה, לחקור פיגועים ולהפסיק ייצור והברחת אמצעי הלחימה. רייס דורשת מישראל לאפשר הקמת מדינה פלסטינית בעלת רצף טריטוריאלי

שר הביטחון, שאול מופז, תבע אמש מהרשות הפלסטינית לפעול מיד להפסקת ירי המרגמות על גוש קטיף. שבע פצצות נורו אתמול על הגוש וגרמו נזק כבד לבית בנוה דקלים. ארגון החמאס קיבל על עצמו אחריות לירי, בתגובה להריגתה של ילדה פלסטינית בת 11 ברפיח. צה"ל טוען כי הילדה לא נורתה בידי חיילים.

מופז הציג את הדרישה בפגישתו עם מוחמד דחלאן בהרצליה. זו הפגישה השנייה בין השניים בתוך 48 שעות. מופז אמר לדחלאן כי ישראל לא תעביר את השליטה בערים בגדה המערבית לרשות, עד שלא תושג רגיעה מוחלטת ברצועה. השניים היו אמורים לדון בתוכנית להעברת האחריות הביטחונית על חלק מערי הגדה לידי הרשות, אולם חלק ניכר מהפגישה יוחד לההסלמה המחודשת ברצועה. מופז הבהיר כי העברת האחריות תיעשה באופן מדורג ובהתאם לתוכניות פלסטיניות מפורטות שיעידו על יכולת להילחם בטרור.

מופז טען כי עתה, משהושלמה פריסת כוחות הביטחון הפלסטיניים ברצועה, נדרשים מהם צעדים מעשיים של מאבק אמיתי בטרור. לדעת שר הביטחון, פעילות הרשות נגד הירי ברצועה היא מבחן לרצינותה גם בגדה. הוא הציג לדחלאן כמה דרישות: הפסקה מוחלטת של הטרור ברצועה, כתנאי לכל התקדמות; התחייבות של כל ארגוני הטרור, בפני הרשות, להימנע מפיגועים - ובכלל זה ארגונים קטנים המתנגדים להפסקת האש, כמו החזית הדמוקרטית; חקירה ממצה של הרשות באשר לפיגועים, כמו ירי המרגמות ופיגוע ההתאבדות במחסום קרני; איסור נשיאת נשק של חברי הארגונים והפסקת ייצור אמצעי לחימה; העמקת פריסת הכוחות בדרום הרצועה ומאבק פלסטיני בחפירת המנהרות בגבול מצרים.

מופז הוסיף כי למערכת הביטחון ידוע על תוכניות נוספות לפיגועים ברצועה. לדבריו, אם הרשות לא תפעל כנגד "פצצות מתקתקות" ברצועה, ישראל תעשה זאת במקומה.

דחלאן דרש בפגישה לפתוח בהקדם את המעברים בארז, קרני ורפיח. מופז השיב בחיוב באשר לארז ורפיח. לגבי קרני, דורשת ישראל הצגת תוכנית ביטחונית מפורטת מצד הפלסטינים, כדי להבטיח בכך מניעת פיגועים נוספים במעבר.

הצדדים דנו בהעברת אחריות בחמש מערי הגדה. הסדר המסתמן הוא: רמאללה ראשונה ואחריה - טול-כרם, קלקיליה יריחו ובית-לחם. נראה כי תחילת העברת האחריות עשויה להידחות לשבוע הבא. זאת, הן בשל ההסלמה ברצועה והן מפני שישראל דורשת מהפלסטינים להציג תוכנית מפורטת של פעילות למניעת טרור בכל עיר. השליטה בג'נין, שכם והחלק הפלסטיני של חברון תישאר בשלב ראשון בידיים ישראליות.

ברנייה: להפוך את 2005 לשנת שלום במזה"ת

כתבי "הארץ", נתן גוטמן ואלוף בן, מוסיפים:

שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליסה רייס, דורשת מישראל לאפשר לפלסטינים להקים מדינה עצמאית עם רצף טריטוריאלי. כך דווח בסוכנויות הידיעות. רייס קראה גם למדינות ערב להפסיק את ההסתה נגד ישראל.

רייס תבוא לישראל ולרשות ביום ראשון הקרוב, לביקור שיימשך כ-24 שעות ויסמל את חידוש המעורבות האמריקאית באזור, ואת "החסות" שמעניקה ארה"ב לפגישה של ראש הממשלה, אריאל שרון, עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטיני, אבו-עלא, המתוכננת ליום שלישי הבא.

יועצו המיוחד של ראש הממשלה, דב וייסגלס, נפגש אתמול עם רייס בוושינגטון, לדיון על קידום התהליך המדיני. וייסגלס ועמיתיו, השגריר דני איילון, היועץ המדיני שלום תורג'מן, והמזכיר הצבאי, האלוף יואב גלנט, הציגו לרייס את המחוות, שמתכננת ישראל כלפי הפלסטינים: מסירת הערים בגדה המערבית, שחרור מאות אסירים והקלות תנועה.

וייסגלס גם יציג בוושינגטון את עיקרי הדו"ח על המאחזים הלא-חוקיים, שחיברה לבקשתו עו"ד טליה ששון. בדו"ח מתארת ששון את הדרכים שבהן הוקמו המאחזים, ואת הסיוע שקיבלו ממשרדי הממשלה ומהרשויות המקומיות של ההתנחלויות. היא ממליצה לחזק את האכיפה נגד בנייה לא חוקית בשטחים, להשוות את דיני התכנון והבנייה משני עברי הקו הירוק, ולחסום את הדרכים להעברת תקציבים ממשלתיים למאחזים. הדו"ח הסופי של ששון יוגש לראש הממשלה לאחר קבלת תגובות מגופים ואישים שונים.

שר החוץ הצרפתי, מישל ברנייה, קרא אתמול למנהיגי העולם להפוך את שנת 2005 לשנת שלום במזרח התיכון. בראיון לתחנת רדיו אירופית אמר ברנייה כי בשבוע הבא, ב-7 ו-8 לפברואר, הוא יבקר בישראל וברשות הפלסטינית וייפגש עם שרון ואבו מאזן.

ברנייה שיבח את הבחירות שהתקיימו אתמול בעיראק אך הוסיף כי הדרך לדמוקרטיה נותרה ארוכה ושבירה וכי הסכסוך הישראלי-פלסטיני עדיין זקוק לפתרון.

"אני רואה הלך רוח חדש, פוזיטיבי, שמתיר לי לומר כי שנת 2005 יכולה ומוכרחה להיות שנת שלום בין ישראל לפלסטינים", אמר ברנייה בראיון לתחנה "רדיו 1". אנו עשויים לסיים את הסכסוך הזה, המשיך, "אם נפגין רצון משותף לארה"ב, אירופה, רוסיה והאו"ם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully