וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלה ספירת הקולות בבחירות בעיראק

30.1.2005 / 18:08

הפיגועים לא הצליחו לשבש את הבחירות בעיראק: על פי הדיווחים -72% באו לקלפיות, ו-36 נהרגו בפיגועים. שיעור ההצבעה בבגדד הגיע ל-80%. בכמה אזורים השיעים הצביעו כ-90%

אחר הצהריים נסגרו כל הקלפיות בבחירות הדמוקרטיות הראשונות בעיראק מאז שנות ה-50 - עשר שעות לאחר פתיחתן. הנשיא הזמני, ראזי אל-יאוור, היה בין הראשונים להצביע. בעיראק צפו כי רבים מ-14 מיליון בעלי זכות הבחירה לא יגיעו לקלפי, מחשש לאלימות, אולם ועדת הבחירות דיווחה על שיעור ההצבעה של 72%, הרבה מעל הצפוי. עוד נמסר במסיבת עיתונאים, כי באזורים השיעים שיעור ההצבעה אף עולה על 90%. 36 בני אדם נהרגו היום ועשרות נפצעו ב-13 פיגועים, בעיקר בקלפיות בבירה בגדד. ארגונו של מסאב א-זרקאווי קיבל עליו אחריות לפיגועים.

שר התכנון, מהדי אל-חאפז, אמר כי משקיפים מטעם מפלגתו, רשימת הדמוקרטים העצמאיים, מדווחים על היענות גבוהה בבגדד למרות גל הפיגועים בעיר. "העיראקים רואים את הבחירות הללו כסוגיה של כבוד עצמי", אמר.

עם זאת, דבר זה כשלעצמו אינו מורה על הצלחה לבחירות ככלל, שכן היה צפוי מלכתחילה ששיעורי ההצבעה בקרב האוכלוסיה השיעית וזו הכורדית יהיו גבוהים. בשלב זה מעריכים מקורות שונים כי שיעור ההצבעה בקרב הכורדים עומד על 90% ובקרב השיעים על 80%. מספרים אלה לבדם די בהם כדי להגיע ל-50% מכלל בעלי זכות ההצבעה, אולם השאלה היא מה יהיה שיעור ההצבעה בקרב הסונים.

זמן קצר לאחר פתיחת הקלפיות אירע הפיגוע הראשון בסדרת פיגועים בסמוך לקלפיות ברחבי המדינה, כאשר מכונית ממולכדת התפוצצה במחסום משטרתי ליד תחנת קלפי במערב בגדד. שוטר אחד נהרג בפיצוץ ושני חיילים עיראקים ושני אזרחים נפצעו. בהמשך התפוצצו מחבלים מתאבדים באמצעות חגורות נפץ בכשש קלפיות אחרות בבגדד. לאחר הפוגה של מספר שעות התחדשו הפיגועים כשמחבל מתאבד פוצץ את עצמו באוטובוס שהוביל מצביעים לקלפי מדרום לבגדד. שלושה עיראקים נהרגו בפיגוע זה, ו-13 נפצעו. ארגונו של הטרוריסט אבו מוסעב א-זרקאווי נטל באמצעות רשת האינטרנט אחריות ל-13 מהפיגועים שארעו היום בקלפיות ברחבי עיראק. על פי הודעת האירגון: "13 אריות מגדודי הבריגדות של ארגון אל-קאעדה למלחמת הקודש בעיראק, הקריבו עצמם במלחמה בכפירה".

לצד זאת, נורו פצצות מרגמה לעבר משרד הפנים בבירה ולעבר כמה תחנות בהן מוצבות קלפיות. פיצוצים נשמעו גם בערים בעקובה מוסול ובצרה. סך הכל ידוע בשעה זו בוודאות על 33 הרוגים ברחבי עיראק, אולם המספר האמיתי ככל הנראה גבוה בהרבה.

סוכנויות הידיעות מדווחות כי אלפי חיילים, אמריקאים ועיראקים, מוצבים ברחובות בגדד, עוצרים לבדיקה כלי רכב, ומקימים עמדות סמוך לקלפיות. כתבים בבירה העיראקית מדווחים על תורים ארוכים בקלפיות. מנגד, דווח על קלפיות ריקות בערים סוניות כמו פלוג'ה, רמאדי, סמארה ומוסול. עם זאת, 11 מיליון מבין 25 מיליון בעלי זכות בחירה לא נרשמו כלל להצבעה, ואינם נכללים בחישוב זה.

מהמשטרה נמסר, כי שבעה מהמחבלים המתאבדים הגיעו רגלית לקלפיות, ואילו שניים מהמחבלים התפוצצו במכונית ממולכדת. אחת מהמכוניות הממולכדות התפוצצה סמוך לבית השייך לשר המשפטים העיראקי בבגדד. שני שומרים נפצעו. מדרום לבגדד נהרגו שלושה בני אדם כשמחבל מתאבד התפוצץ באוטובוס שהסיע מצביעים סונים לקלפיות. עוד נמסר כי נורו מרגמות לעבר קלפיות באזור בגדאד, וכי כמה אנשים נפצעו. התקפות נגד בוחרים היו גם בבצרה, בבעקובה ובמוסול.

125 מפלגות ויותר מ-7,700 מועמדים מתמודדים בבחירות. העיראקים נקראים לבחור אסיפה לאומית לתקופת מעבר, אשר תבחר נשיא ושני סגנים. השלושה יבחרו בתוך שבועיים ראש ממשלה. התוצאות יפורסמו בתוך עשרה ימים.

"זה כמו פסטיבל לכל העיראקים"

לאחר שהטיל את פתק ההצבעה שלו לקלפי, קרא ראש ממשלת המעבר איאד עלאווי לבני ארצו לקחת את גורלם בידיהם ולדחות את איומי המורדים בכך שיצביעו.

"זהו רגע היסטורי עבור עיראק, יום שבו יכולים העיראקים להרים את ראשם בגאווה מפני שהם קוראים תגר על הטרוריסטים ומתחילים לכתוב את עתידם במו ידיהם", אמר לכתבים.

"אם ירצה האל, ההצבעה תתנהל היטב", אמר עבד אל-עזיז חכים, ראש הרשימה העיראקית המאוחדת, המאגדת את שתי המפלגות השיעיות וצפויה לזכות במירב הקולות. "ההצבעה היום חשובה מאד", הוסיף.

הדעות על מצב האבטחה והסיכויים לבחירות מוצלחות תלויות מאד במיקום הגיאוגרפי של הדובר. באזורים הסוניים ממערב ומצפון לבגדד היו הקלפיות נטושות כמעט לחלוטין, אולם באזורים שיעיים וכורדיים ניכרה תנועה ערה אל הקלפיות ומהן, ואפילו באזורים מעורבים, כמו "משולש המוות" מדרום לבגדד, נצפו עשרות מצביעים בקלפיות שונות. בחלק מהקלפיות נראו מחזות של שירה, ריקודים ומחיאות כפיים, בעת שעיראקים מכל שכבות האוכלוסיה חגגו את מה שלמרות כל הבעיות מהווה רגע היסטורי, סמלי ומרגש.

"אני לא מפחד, האבטחה טובה", אמר סמיר חליל איברהים, צעיר שיעי שהצביע לבדו בבצרה. "אני מאד שמח. זה כמו פסטיבל לכל העיראקים", הוסיף. בעיירה אסכאן שמדרום לבגדד הרימה אישה עטוית עבאיה בשם קריפה עבאסי את אצבעה המוכתמת בדיו לאות שהצביעה. "זוהי דמוקרטיה", אמרה.

בדרום בגדד קיבלה קבוצה קטנה ביללות שמחה את שריף עלי בן אל-חוסיין. אל-חוסיין הוא צאצא של פייסל מלך עיראק, שהודח ב-1958, והוא עומד בראש "תנועת המלוכה החוקתית" המבקשת להשיב את המלוכה לעיראק. בסדר סיטי, שכונת מצוקה שיעית בבגדד המהווה מעוז של תמיכה במוקתדא א-סדר, נראו שני תורים ארוכים מחוץ לכל קלפי – אחד לגברים ואחד לנשים.

סמיר חסן, שאיבד רגל בפיגוע באוקטובר האחרון, לא חשב לרגע לוותר על זכותו הדמוקרטית. "הייתי זוחל כדי להגיע לכאן", אמר והוסיף: "אני לא רוצה שטרוריסטים יהרגו אנשים אחרים כמו שהרגו אותי. היום אני מצביע למען השלום".

מצביע אחר, קולונל לשעבר בצבא עיראק, היה מעט פרוזאי יותר: "אין לי עבודה. אני מקווה שהממשלה החדשה תיתן לי עבודה", אמר וסיכם: "הצבעתי למען שלטון החוק".

אפילו בעיר פלוג'ה, עד לאחרונה מעוזם המרכזי של המורדים, היה מי שהתעלם מן האיומים והגיע לקלפי. "אנחנו רוצים להיות כמו כל העיראקים. נמאס לנו להיות באופוזיציה כל הזמן", אמר אחמד יאסים בחיוך לאחר שהצביע. אולם לצד מחזות כאלה מלא המשולש הסוני במחזות כמו שנראה בבייג'י, שם לא הצליחו כמה בוחרים אמיצים להצביע, משום שהעובדים לא הופיעו. "אנו מחכים למנהל שיגיע עם המפתח", אמר מתנדב אחד בהתנצלות. בקלפי בתיכרית הופיע רק עובד אחד.


שרת החוץ האמריקאית קונדוליסה רייס שיבחה את אומץ ליבם של העיראקים שיצאו היום לראשונה בחייהם לבחירות דמוקרטיות. "הבחירות מתנהלות טוב מהמצופה", אמרה רייס. לדבריה לא מדובר בבחירות מושלמות אך זוהי, "בקיעתו של קול החרות העיראקית". שרת החוץ פנתה לעם העיראקי באומרה, כי "נכונו לו עוד הרבה מאוד ימים קשים בעתיד".

"אם אנחנו לא נצביע, מי יקבע את עתידה של עיראק?"

בעוד שהבחירות בתוך עיראק מתקיימות באווירה קשה ותחת איום, רבע מיליון העיראקים שמשתתפים בבחירות מחוץ לעיראק עשו זאת בשמחה רבה. הקלפיות מחוץ לעיראק נפתחו כבר שלשום, והן יישארו פתוחות עד היום בערב. מארגון ההגירה הבינלאומי, שאחראי על קיום הבחירות מחוץ לעיראק, נמסר כי כ-30% מהמצביעים הצביעו שלשום. האצבע המוכתמת בדיו הפכה לסימן ההיכר של המצביעים, ורבים מהם הציגו אותן בשמחה לעדשות המצלמות.

"אם אנחנו לא נצביע, מי יקבע את עתידה של עיראק?", שאל ליאו בהריבה, שהצביע עם אביו בבסיס צבאי בקליפורניה. הריכוז הגדול ביותר של בוחרים נמצא באיראן, שם נרשמו לבחירות 60 אלף מצביעים. "אנחנו מקווים שנוכל לקבל דמוקרטיה אחרי כל השנים של סדאם. לעיראקים נמאס ממלחמות, פנימיות וחיצוניות", אמר וג'יה מאג'די, תושב טהרן, לסוכנות הידיעות רויטרס.

בכמה מקרים הפרו המצביעים את השלווה ששררה במרכזי ההצבעה, בשירה ובקולות שמחה. בירדן הוצבו כוחות מתוגברים ליד מרכזי ההצבעה, מחשש שבמקום יתפתחו מהומות. בסוריה נראו תורים ארוכים של מצביעים; רבים מהם נוצרים שעזבו את עיראק בשל הפגיעה המתמשכת בהם ובמוסדות שלהם. באוסטרליה, שם רשומים כ-11 אלף מצביעים, נערכה הפגנה של מתנגדים לבחירות, ובמקום אף התפתחה תגרה, ככל הנראה אחרי שהמפגינים צילמו את פניהם של המצביעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully