וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: העולם יתחמם ב-11 מעלות תוך 50 שנה

רויטרס

27.1.2005 / 0:04

סימולציה ממוחשבת, בהשתתפות רבבות ברחבי העולם, העלתה כי השפעת גזי החממה כפולה מכפי שסברו קודם. "האזור המסוכן לא יגיע בעוד 50 שנה. אנחנו נמצאים בו עכשיו", אומר אחד המדענים

פליטת גזי חממה עלולה לגרום לעלייה של 11 אחוז בטמפרטורת כדור הארץ. כך עולה מנתונים ראשוניים מהניסוי הגדול בעולם לדימוי אקלימי. הרף העליון של התחזית, הנע בין 2-11 מעלות, הוא כפול מן האומדנים, שהיו מקובלים עד כה ועלול לגרום לשינוי חמור בעולם בעתיד.

"הניסוי שלנו מראה, כי רמות מוגברות של גזי חממה עלולות להביא להשלכות גבוהות בהרבה על האקלים מכפי שסברו עד כה", אמר דייויד סטיינפורת', ראש הפרויקט מאוניברסיטת אוקספורד.

ללא קיצוצים ניכרים בפליטת גזי חממה, מעריכים המדענים, כי הטמפרטורה בכדור הארץ וגובה פני הים יעלו, דבר שיוביל לשיטפונות ולשינויי אקלים קיצוניים.

טווח הטמפרטורות החזוי מבוסס על רמות של פחמן דו חמצני, הכפולות מאלה שהיו בנמצא טרם המהפכה התעשייתית. מדענים מעריכים, כי רמה זו תושג עד אמצע המאה אם אל יופחתו הפליטות. "למעשה, זוהי רק תחילת התהליך של הניסיון להבין את חוסר הוודאות הכרוך בתחזיות של שינוי אקלימי", הוסיף סטיינפורת'.

4 מיליון שנות אקלים מדומה

95 אלף איש מ-150 מדינות לוקחים חלק בניסוי, דרך האתר "קליימט פרדיקשן", במטרה לחקור את ההשלכות האפשריות של ההתחממות הגלובלית.

באמצעות הורדת תוכנת חינם למחשביהם האישיים מן האתר (שקישור אליו מופיע בסוף קטע זה), מריצים המשתתפים גרסה משלהם של דגם האקלים של השירות המטאורולוגי הבריטית.

בזמן שאיש אינו משתמש במחשב, התוכנה מריצה סימולציה של אקלים במשך ימים או שבועות ומשגרת את התוצאות באופן אוטומטי לאוניברסיטת אוקספורד ולמוסדות אחרים המשתתפים בניסוי ברחבי העולם.

יחד ערכו המשתתפים סימולציה של יותר מארבעה מיליון שנות אקלים, תרמו 8,000 שנות עבודת מחשב ועלו על יכולות החישוב של מחשבי-העל המתקדמים בעולם. התוצאות הראשונות של הניסוי, שעודנו נמשך, מתפרסמות בגיליון החדש של כתב העת היוקרתי Nature.

ניסוי דומה, הפועל על אותו עיקרון, מכוון לניסיון למצוא חיים תבוניים ביקום, ומשתמש במחשבים פרטיים, כדי לעבד אותות הנקלטים בטלסקופ הרדיו הגדול בעולם, בארסיבו שבפורטו ריקו.

גם הרמות הנוכחיות יכולות להוביל לאסון

"ייתכן בהחלט שאפילו ברמות הנוכחיות של גזי חממה, אם יישארו בעינן ויימשכו לאורך זמן רב, יכולות להוביל לשינוי אקלים מסוכן", אמר סטיינפורת' לכתבים.

אמנת קיוטו, שהוא התוכנית העיקרית של האו"ם להפחית את פליטת גזי החממה בעולם, מיועד להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ב-5.2 אחוז ביחס לרמות של 1990 עד 2008, או לכל המאוחר 2012. ארה"ב, המזהמת העיקרית בגזי חממה, סירבה לחתום על אמנת קיוטו תחת ממשל בוש, למרות הסכמה קודמת של הנשיא קלינטון, בטענה שיישום האמנה יפגע בכלכלתה.

"האזור המסוכן הוא לא משהו שנגיע אליו באמצע המאה. אנחנו נמצאים בו עכשיו", אמר ד"ר מיילס אלן, מן השירות המטאורולוגי הבריטי.

הניסוי נהגה לפני חמש שנים והחל ב-2003. הוא ממומן על ידי מועצת המחקר הסביבתי בבריטניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully