וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתם: ההחלטה לפרק את ישיבות ההסדר - פוליטית

25.1.2005 / 13:40

ראש אכ"א יזם הצעד מחשש שמסגרות סקטוריאליות פוגעות בצבא. הכחיש כי הסיבה להחלטה פוליטית. לדבריו, אורח החיים הדתי של חיילי היחידות לא ייפגע. העריך: רובם חפצים בעירוב חברתי

ערב ההתנתקות מחבל עזה ומצפון השומרון הוחלט בצה"ל לפרק את המחלקות שבהן שירתו רק בוגרי ישיבות ההסדר ולשלב את חייליהן במחלקות רגילות. ההחלטה מעוררת תגובות קשות בקרב הציבור הדתי-לאומי ועלולה להקטין את מספר תלמידי ישיבות ההסדר.

יו"ר המפדל, ח"כ אפי איתם, אמר כי מדובר בהחלטה פוליטית ולא מקצועית, ודרש לכנס את ועדת החוץ והביטחון לדיון דחוף בנושא. איתם אמר שמדובר בצעד התולה "דגל שחור של חוסר מהימנות" על ציבור שלם. בצה"ל מבהירים כי ההחלטה תיושם בכל מקרה.

בוגרי ישיבות ההסדר מתגייסים בשלושה מחזורי גיוס בשנה. מדובר בכאלף איש המיועדים ליחידות קרביות. במסגרת המסלול המיוחד משרתים בני הישיבות כלוחמים במשך כשנה וחצי. הם עושים זאת במסגרת מחלקתית הומוגנית, שנועדה להבטיח להם מניין לתפילה ותנאים נוספים, המסייעים להם להקפיד על אורח חייהם הדתי.

בימים האחרונים קיבל ראש אכ"א, אלוף אלעזר שטרן, את ההחלטה על ביטול המסלול המיוחד. להחלטה קדמה עבודת מטה מסודרת שהתנהלה בנושא. המסגרת המחלקתית המיוחדת תפורק כבר בגיוס מרץ הקרוב, והחיילים יפוזרו.

במהלך הדיונים שקדמו להחלטה טען אלוף שטרן - בעצמו חובש כיפה - כי הרעיון הבשיל אצלו במשך שנים. לתפישתו, צה"ל צריך להיות צבא העם ולתפקד גם ככור היתוך. "אני נגד מסגרות סקטוריאליות או אידאולוגיות - אנחנו לא רוצים לחלק את המשימות על פי אופיה האידאולוגי של יחידה, ומסגרות אלה פוגעות בצבא העם וביכולתנו להתקרב זה אל זה. אני רוצה ש(החיילים) יכירו זה את זה, כך שיידעו שלאחר אין קרניים", אמר שטרן באותם דיונים.

ראש אכ"א הסביר שבעבר, "ה'הסדרניקים' היו 20 איש ולא יכולת לחלק אותם, ואילו היום, המחלקות שלהם גדולות מספיק כדי שיהיה אפשר להציבם עם חיילים מן השורה ועדיין להבטיח את המניין לתפילה ומסגרת דתית". אלוף שטרן הוסיף, כי חיילי ההסדר נחשבים לחיילים איכותיים, וכי הוא מעוניין להבטיח שהם יתפזרו בצבא בצורה שווה "לפי נתוניהם ולא לפי כיתות".

"אני לא מרגיש מאוים כלל"

בראיון שהעניק לגלי צה"ל הבוקר הדגיש שטרן, כי בוגרי ישיבות ההסדר ישרתו באותם חילות ובאותם תפקידים, רק ללא המסגרת המחלקתית המיוחדת. שטרן ציין, שבניגוד לבוגרי ישיבות ההסדר, "ישנם בוגרי מכינות דתיות במחלקות אחרות, שאין להם מניין, רק משום שלא הוגדרה להם מסגרת נפרדת". "התחושה שלי", הוסיף, "היא שרוב מוחלט של בחורי ישבות ההסדר רוצים את העירוב (החברתי) הזה, שלא היה להם בגן, ביסודי, בתיכון או בישיבת ההסדר. זו הזדמנות ראשונה עבורם להתקרב ולהכיר (חיילים מרקע אחר)". במציאות מעורבת, העריך שטרן, ייקל על בחורי ישיבות ההסדר להפנים את מהותו של צבא במדינה דמוקרטית. שטרן ציין, כי עמדותיו מוכרות גם בתוך ישיבות ההסדר.

באחרונה הביעו גורמי צבא חשש כי מחלקות של ישיבות ההסדר עלולות לסרב פקודה ביום פינוי היישובים מרצועת עזה ומצפון השומרון, וזאת באופן מאורגן. במהלך פגישת מפקד זרוע היבשה, אלוף יפתח רון-טל, עם חיילים מגדוד "חרוב" לפני מספר שבועות הפתיע אותו אחד הטירונים מהמחלקה של בני הישיבות ואמר לו כי הוא וחבריו יתקשו לבצע את הפקודה.

"אני חושש שלחלק מבחורי ישיבות ההסדר יש כוונה לא להשתתף בפינוי, אבל אין לכך כל קשר להחלטה", אמר האלוף שטרן הבוקר. הוא העריך, שעד זמן הפינוי יצטמצם מספר הסרבנים הפוטנציאליים.
כשנשאל אם היה תחת איומים בשבועות האחרונים, השיב שטרן: "לא יודע, היו כמה טלפונים, אני לא מרגיש מאוים בכלל". הוא הוסיף, כי בני משפחתו ענו לטלפונים וכי הדוברים זיהו עצמם לפי מיקומם הגיאוגרפי.

ח"כ ניסן סלומינסקי (מפדל) אמר בתגובה: "האם אותו אחד אשר מבקש לפרק את יחידות ההסדרניקים רואה עצמו כחלק מהמערכת המשומנת של ההתנתקות? חיילי ההסדר משרתים בצה"ל נאמנה, ונמצאים בצמתים הקריטיים ביותר. מישהו מנסה, מזה כמה חודשים, לשמוט את הקרקע מתחת לרגלם ולגרום לקרע בין הצבא לאותם חיילים. דווקא בעת הזו דרושה לכידות בעם".

נוכח זאת, דחו גורמים בכירים באכ"א את הטענה כי ההחלטה על פירוק מחלקות ישיבות ההסדר התקבלה על רקע ביצועה הצפוי של תוכנית ההתנתקות או בשל הדיון הציבורי שהתעורר סביב שירותם של אותם חיילים. באכ"א מדגישים כי האלוף שטרן גיבש את הרעיון במשך שנים ארוכות, אך טוענים כי יש להחלטה משמעות לקראת ביצוע ההתנתקות, בעיקר במניעת מצב בו מחלקות שלמות תשוחררנה מביצוע משימת ההתנתקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully