וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תובעת מרוסיה לבטל עסקת הטילים

13.1.2005 / 0:02

משרד החוץ בוושינגטון מאיים בעיצומים על מוסקבה, אם תמכור הנשק לסוריה. שר החוץ הרוסי דן עם פאוול במשבר. סגנו דן בנושא עם השרים שלום ופרס

ארצות הברית תובעת מרוסיה שלא למכור טילים לסוריה ומזהירה, כי תבחן הטלת עיצומים עליה, אם תצא העסקה אל הפועל. בקול ישראל דווח, כי דובר משרד החוץ בוושינגטון, ריצ'ארד באוצ'ר, פירסם את האזהרה זמן קצר לפני ששר החוץ האמריקאי, קולין פאוול, נועד עם עמיתו מרוסיה, סרגיי איבאנוב. באוצ'ר הדגיש, כי עמדת הממשל ברורה - ארצות הברית שוללת מכירת נשק לסוריה, במיוחד נשק קטלני - והוסיף כי רוסיה יודעת היטב את עמדתה של ארצות הברית.

כתבי "הארץ" אלוף בן, ליאור קודנר ויוסי מלמן מוסיפים:

במרכז המשבר החריף ביחסים בין ישראל לרוסיה עומדת החלטת מוסקבה לספק לסוריה טילי כתף מתקדמים נגד מטוסים מסוג SA-18 ("איגלה"). המגעים לעסקת טילי הכתף בין מוסקבה לדמשק החלו כבר לפני שנתיים. עד כה הצליחה ישראל לסכל את חתימת העסקה בעזרת ארצות הברית, בנימוק שהטילים המתקדמים עלולים להגיע לידי החיזבאללה ולסכן את מטוסי צה"ל ומסוקיו.

לאחרונה נודע לישראל, כי הרוסים שינו את עמדתם והסכימו לספק את הטילים לסוריה. כתוצאה מכך התעוררה דאגה רבה במערכת המדינית והביטחונית בישראל. כעת מתלבטים כיצד לטפל ביחסים עם רוסיה. משרד החוץ הרוסי פירסם הודעה, ובה אמר שאין שום משבר ביחסי ישראל-רוסיה.

סגן שר החוץ הרוסי, אלכסנדר סלטנוב, ביקר בישראל בימים שלישי ורביעי. הוא נפגש עם שר החוץ סילבן שלום, המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס והפקידות הבכירה במשרד החוץ. בשיחות הביעה ישראל בפניו את דאגתה מהעניין המטריד את מנוחת היחסים בין שתי המדינות. בירושלים גוברת הדריכות לקראת ביקורו הראשון של נשיא סוריה, בשאר אסד, במוסקבה ב-24 בינואר. אסד ייפגש עם עמיתו הרוסי, הנשיא ולדימיר פוטין, ואמור לחתום עמו על עסקת הטילים.

המשבר הדיפלומטי לא קשור לעסקת הטילים

פרסום הפרשה התאפשר אתמול לאחר שהיומון הנפוץ "קומרסנט", היוצא לאור ברוסיה, דיווח בכותרתו הראשית, כי רוסיה מתכוונת לספק לסוריה מערכת טילים ארוכי טווח מסוג "איסקאנדר-אה", שמסוגלים לפגוע במטרות ברדיוס של 280 ק"מ. עם זאת, המשבר הדיפלומטי לא נגע לטילים כאלה, ומקורות מדיניים אמרו, כי הסיבה הסכסוך למחלוקת אינה איום קיומי על מדינת ישראל.

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"הארץ", המשבר ביחסי ישראל-רוסיה עמד במרכזו של דיון מיוחד שכינס ראש הממשלה, אריאל שרון, לפני עשרה ימים עם שר החוץ, סילבן שלום, שר הביטחון, שאול מופז, וראשי קהילת המודיעין. בסיכום הדיון הוטל על משרד החוץ לרכז את בדיקת העניין והצעת הדרכים לפתרון. בראשית השבוע התקיים במשרד החוץ דיון ראשון, בהשתתפות נציגי כל המערכות, אך טרם הוצגו המלצות לדרג המדיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully