וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידת האדמה השפיעה על סיבוב כדור הארץ

29.12.2004 / 6:25

מדענים סבורים כי עוצמת הרעש באסיה משתווה לפיצוץ בו-זמני של מיליון פצצות אטום. על פי ההערכות, פער הגבהים שנוצר בין הלוחות הטקטוניים שגרמו לרעידה, מגיע עד 18 מטר

מדענים מתארים את רעידת האדמה החזקה באזור סומטרה ביום ראשון כ"מגה-תנועה" - כינוי השמור לתנועות החזקות ביותר המוכרות של קרום כדור הארץ. עם זאת, גם כינוי זה לא מצליח לתאר את העוצמות האדירות של רעש האדמה, שעורר גלי צונאמי בכל רחבי האוקיינוס ההודי.

לדברי מדענים, למרות עוצמתה הכמעט בלתי נתפשת, לא היתה רעידת האדמה בלתי צפויה. סומטרה היא אחד המקומות המועדים ביותר לרעידות אדמה בעולם, בשל העובדה שהיא יושבת על מוקד חיבור של כמה לוחות טקטוניים – ההודי, הבורמזי והאוסטרלי - המתחככים אלה באלה. הלחץ העצום שמתשחרר ברגע הבודד של רעידת האדמה, נבנה על פני עשרות שנים.

"אזורים אלה של מגע בין הלוחות הטקטוניים הם המקומות בהם מתרחשות רעידות האדמה הגדולות ביותר", אמר לסוכנות הידיעות איי.פי הגיאולוג קרי סי, מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה. "רעידת האדמה היתה אחת החזקות באזור ב-200 השנים האחרונות".

כמה חזקה? על פי הערכות מסוימות, היא היתה דומה לפיצוץ מיליון פצצות אטום בו-זמנית. סי ומדענים אחרים סבורים, כי רעידת האדמה השפיעה גם על סיבוב כדור הארץ על צירו. "זה גרם לכדור הארץ לרעוד מעט, אבל זה לא יגרום לכדור הארץ להתהפך לחלוטין", אמר סי.

המדענים מנסים לשער איזה שינוי נגרם בקו החוף של סומטרה בעקבות רעידת האדמה, אך בשלב זה מונעים ההצפות והנזק הרב במקום ביצוע מדידות מדויקות. מתחת לאוקיינוס, אומרים המדענים, יש סיכוי שהשוליים של הלוחות הטקטוניים של קרום כדור הארץ נעו במאונך, עד לפער של כ-18 מטר בין האחד לשני. ואולם, לדבריהם, אפילו תנועה כה גדולה לא צפויה לשנות את מפלס מי הים משמעותית. אם ייסוג או יתקדם מעט קו החוף של סומטרה, אומרים המדענים, לא יהא זה בשיעור של יותר מכמה מטרים.

"הגיאות תהיה גבוהה או נמוכה רק במעט ממה שהיה עד כה", אומר הגיאופיזיקאי פול ארלי. מצד שני, הוא מוסיף, פני הקרקע בצפון סומטרה עשויים להשתנות באופן ניכר לעין. "כאשר קטע הקרקע מעל אזור חיכוך הלוחות הטקטוניים מיטלטל לכיוון מערב - לאוקיינוס ההודי - אתה יכול לצפות שהאדמה מתחתיו תשקע", אומר ארלי.

לחץ טקטוני מתמיד

סייסמולוגים אומרים כי מוקד הרעש ביום ראשון היה בעומק של כ-9 ק"מ באוקיינוס ההודי, סמוך לחוף המערבי של סומטרה, כ-240 ק"מ דרומה מהעיר בנדה אצ'ה שבקצה הצפוני של האי. כשהוא נלחץ מכיוונים רבים, נוצר הלחץ שבין הלוח ההודי לבורמזי - הממוקם מצפון-מזרח להודי - לאורך חופי סומטרה.

שוליהם של הלוחות התחככו זה בזה לאורך כ-1,200 ק"מ, בקו המכונה "תעלת סונדה". הרעידה החלה רחוק מן החוף, ואז זיגזגה לכיוון האי, אל מתחת לבנדה אצ'ה שבקצהו הצפוני, ומשם המשיכה ההתנגשות בין הלוחות לכיוון צפון, אל מתחת לאיי אנדמן וכמעט עד לחוף מיאנמר (בורמה).

כדי לסבך את העניינים עוד יותר, ממשיכים הלוחות ההודי והאוסטרלי, הנפגשים באזור זה, לגלוש בהתמדה לכיוון צפון-מזרח, בניגוד לכיוונו של הלוח הבורמזי. רעידת האדמה החזקה ביותר לאחרונה באזור התרחשה בשנת 2000, בעוצמה 8 בסולם ריכטר, והיא גרמה למותם של לפחות 103 בני אדם ולפציעת כ-2,000. רעידות ענק התרחשו גם ב-1797, 1833 ו-1861.

בדומה לרעידות האדמה בנקודת החיכוך בין הלוחות הטקטוניים בקליפורניה, גרמה הרעידה לאחד הלוחות לגלוש אל מעבר לאחר. תנועה זו בקרקעית הים היא ש"הזיזה" את האוקיינוס וגרמה לגלי הענק (צונאמי). על פי המרכז לחיזוי והתראה מגלי צונאמי בהוואי, הגיעה ביום שני חלק מאנרגיית הגלים של האוקיינוס ההודי לאוקיינוס הפסיפי. במקסיקו עלה גובה הגלים בשל הרעש בכ-2.5 מטר, שבסן דייגו הורגשה גבהו הגלים בכמה עשרות סנטימטרים, בניו זילנד וצ'ילה דיווח על שינוי מסויים בגובה הגלים ובהוואי לא נצפה כמעט שום שינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully