וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 מדינות ערב על סף שיגור לוויני ריגול

22.12.2004 / 21:46

תחקיר של אגודת החלל הישראלית חושף כי איראן, מצרים וערב הסעודית צפויות לשגר לוויני ריגול בשנה הקרובה. מזהירים מקיצוץ בתקציב תוכנית החלל של חיל האוויר

בערב עיון שקיימה אגודת החלל הישראלית בהרצליה, יחד עם ח"כ יובל שטייניץ, תחת הכותרת "החלל והביטחון הלאומי של ישראל", נחשפו נתוני תחקיר מקיף שבוצע ע"י טל ענבר, סגן נשיא אגודת החלל הישראלית, על תוכניות החלל בעולם הערבי. מהנתונים עולה, כי ישראל עלולה למצוא את עצמה כמטרה לשלושה לוויני ריגול ערביים שישוגרו בשנה הקרובה, בשעה שתקציב תוכנית החלל של חיל האוויר קוצץ במאות מיליוני שקלים, ואין היערכות להחלפתו של "אופק 5", לווין ותיק אשר אמור לצאת מכלל שימוש בשנים הקרובות.

על פי התחקיר, שנערך בעזרת פרסומים מקצועיים וכנסים בינ"ל, עולה כי מדינות המזה"ת משקיעות מאמצים רבים בתחום החלל, ומצויות בעיצומו של תהליך מקיף לרכישת יכולות לוויניות מתקדמות – ואיראן מפתחת אף יכולת שיגור חללי עצמאי.

הפיתוח והבנייה של מכלולי חלל ואף לוויינים שלמים נעשים על ידי מדינות אחרות (אוקראינה, איטליה, בריטניה, גרמניה), דבר המקצר משמעותית את פרק הזמן הדרוש להן להשגת יכולות חלל. יתר על כן, מרבית המדינות (פרט לאיראן) מסתמכות על שרותי שיגור זרים, בניגוד לישראל שפיתחה משגר לוויינים מפיתוח עצמי, בהשקעה ניכרת.

מחברי התחקיר טוענים, כי מדינות המזה"ת צוברות ניסיון רב בתחום החלל, ויש להניח כי נסיון בתחום הפיתוח, הייצור, השילובים והשיגורים יקצר משמעותית את עקומת הלמידה של מדינות אלה לעומת ישראל.

לווין איראני - תועלת מודיעינית ותעמולתית

איראן משקיעה מאמץ רב בפיתוח לוויין איסוף מודיעיני ופיתוח משגר עצמאי, המבוסס בחלקו על טכנולוגיית הטיל הבליסטי "שיהאב 3". בערב העיון הוצגה הערכת אגודת החלל הישראלית ליכולת לוויין הביון האיראני, ממנה עולה כי משקל הלווין יהיה כ- 20 קילו, והמצלמה שלו תאפשר קבלת תמונות ברזולוציה של כ-2 מטר. נשיא איראן, מוחמד חתאמי, מפקח על התוכנית באופן אישי.

בידי איראן נמצא כבר משגר לוויינים, המבוסס על טכנולוגיית הטיל שיהאב-3, ומכונה “IRIS” , המסוגל לשגר מטען של עד 20 ק"ג לחלל.

הלוויין האיראני הראשון, ספיר 313 ישמש כמדגים טכנולוגי ואמור להיות משוגר לחלל במרץ 2005 באמצעות משגר הלוויינים האיראני. ככל הנראה, מפותח לוויין זה בשיתוף פעולה עם חברה איטלקית.

כמו כן מפתחת איראן את ה"מסבאח" (Mesbah, מגדלור): לוויין ביון, שעפ"י ניתוח של איור שלו, שהופיע ללא הסבר באתר האינטרנט של סוכנות החלל האיראנית, עולה כי מדובר בלוויין בקוטר של כמטר אחד המצוייד במצלמה בקוטר של כ- 30 ס"מ, המאפשרת רזולוציה של כ-2-3 מטר. מועד שיגורו עדיין לא ידוע.

אנשי אגודת החלל הישראלית מציינים, כי הישג איראני בשיגור לוויין על ידי משגר מפיתוח עצמי, יהווה אירוע תקשורתי בקנה מידה עולמי וינוצל על-ידי איראן למטרות תעמולה, מעבר לתועלת המודיעינית הברורה.

מצרים מקיימת תוכנית חלל אגרסיבית, אשר הוגדרה ע"י גורמים רשמיים כ"מענה לתוכנית האופק הישראלית". בפברואר הקרוב ישוגר לוויין ביון מצרי, שנבנה בשיתוף פעולה עם חברת יוז'נוי מאוקראינה. המצרים לא מציינים מה תהיה איכות הלוויין (הנחשף בערב העיון לראשונה). לוויין ביון נוסף נבנה עבור מצריים על ידי חברת "קארלו גוואצי" האיטלקית, וגם לו אין עדיין תאריך שיגור.

לערב הסעודית ישנם לווייני מחקר קטנים, שפותחו על ידי צוותים סעודיים בהדרכה בריטית. בהכרזות סעודיות רשמיות דובר על בנייתו של לוויין ריגול סעודי.

הכשרת כ"א בתחום החלל כיעד לאומי אסטרטגי

באגודת החלל הישראלית טוענים, כי על ישראל להמשיך ולבסס את יכולות החלל שלה על מקורות עצמיים ללא הסתייעות בגורמי חוץ. לדבריהם, לוויין תקשורת צבאי ישראלי הוא גורם חיוני וחשוב במיוחד לביסוס יתרונה האסטרטגי של ישראל לעשור הבא.

הם מוסיפים, כי יש לראות בהכשרת כ"א מדעי וטכנולוגי בתחום החלל יעד לאומי אסטרטגי, ולייחד את המשאבים הנדרשים לחינוך מדעי וטכנולוגי מגיל צעיר, דרך האקדמיה וכלה בשילוב המשאב האנושי בתעשיית החלל הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully