וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודית נאות תובא למנוחות ביום ראשון

17.12.2004 / 11:34

השרה לשעבר לאיכות הסביבה נפטרה ממחלת הסרטן. היא היתה פרופסור לרפואה בטכניון ונחשבה לפרלמנטרית מצטיינת. לפיד: נאות היתה מהדמויות האציליות בחיים הציבוריים

השרה לאיכות הסביבה לשעבר, חברת הכנסת יהודית נאות, בת 60, נפטרה ביום חמישי בערב ממחלת הסרטן בה חלתה. לפני שלושה חודשים הודיעה נאות על פרישתה מהתפקיד, על מנת לפנות זמן לטיפול במחלתה.

סמוך לאחר השעה 21:00 אמש הוזעק צוות של מגן דוד אדום לביתה של נאות בשכונת הכרמל בחיפה. לאחר ניסיון החייאה קצר לא נותר לצוות הטיפול הנמרץ אלא לקבוע את מותה. היא השאירה אחריה שלושה ילדים ואת בעלה, אורי נאות. יהודית נאות תובא למנוחות ביום ראשון בשעה 13:00, בבית העלמין כפר סמיר בחיפה.

לפני כשנה וחצי, לאחר שקולה הצטרד, הסתבר כי נאות חולה בסרטן. לאחר שהגידול הסרטני בגרונה התפשט, היא עברה ניתוח בו נאלצו הרופאים להסיר את מיתרי קולה. לתקופה מסוימת היא המשיכה לנהל את משרד איכות הסביבה מביתה.

את תפקידה כשרת איכות הסביבה ביקשה באופן מיוחד מראש הממשלה, אריאל שרון, ואף ויתרה בשבילו על תיק התשתיות. נושא איכות הסביבה היה יקר לה מאוד. היא זכתה לשבחים על תפקודה במשרד, ובניגוד לפוליטיקאים אחרים ראתה בו תפקיד חשוב ביותר. בין פעולותיה הבולטות בתפקיד: ביטול ההחלטה להזרים שפכים מאזור חיפה לים, וקידום המאבק במנכ"לי חברות מזהמות, דוגמת בתי הזיקוק.

את מקומה של נאות, תחליף בכנסת אראלה גולן, מספר 16 ברשימת שינוי. כך דווח בגלי צה"ל.

הציבה לה מטרה: להלחם בסרטן ולהמשיך לעבוד

נאות נולדה בקריית-חיים בשנת 1944 וגרה בחיפה. היא היתה מדענית במקצועה ופרופסור-חבר בפקולטה לרפואה בטכניון. נאות כיהנה כסגנית ראש עיריית חיפה בין השנים 1989-1991 ו-1993-1996. היא כיהנה כחברת מועצה בחיפה לסירוגין בין השנים 1979 ל-1993.

היא הצטרפה למפלגת שינוי עוד בגלגולה המקורי ב-1975. היא נבחרה לכנסת לראשונה בכנסת ה-15, והייתה חברה בוועדת הפנים ואיכות הסביבה ובוועדת החינוך, התרבות והספורט. כמו כן הייתה חברה בוועדת החקירה הפרלמנטרית לעניין הסחר בנשים. היא נחשבה לפרלמנטרית מצטיינת.

נאות היא האישיות הפוליטית הראשונה שרצתה בתפקיד שרת איכות הסביבה, ולא התייחסה אליו כפרס ניחומים. היא הגיעה למשרד עם ידע רב בתחום ועם תוכניות רבות לבצע מהלכים שירחיבו את יכולותיו, בעיקר בתחום האכיפה. היא תיכננה לטפל בבעיות זיהום קשות כמו אזור רמת חובב, שאת שיקומו קיוותה להפוך לפרויקט לאומי שיתוקצב בהתאם.

נאות נודעה "כמעשנת כבדה" ונהגה לעשן סיגריות בשרשרת. חודשים ספורים לאחר כניסתה לתפקיד הידרדר מצבה הבריאותי. לפני כשנה וחצי, לאחר שקולה הצטרד באופן פתאומי, והיא התקשתה לדבר, הסתבר כי היא סובלת מסרטן בגרונה. נאות נסעה לגרמניה לבדיקות וטיפולים. בנוסף, עברה ניתוח אצל רופא שמתמחה בשיטה ייחודית של ניתוח סרטן הגרון, ללא פגיעה במיתרי הקול. אולם, כאשר חזרה נאות לישראל, התברר שהסרטן התפשט, ובגרונה גוש ממאיר גדול. היא נותחה בבית החולים בחיפה ואז נאלצו הרופאים להסיר את מיתרי הקול מגרונה, והיא איבדה את יכולת הדיבור לגמרי. בעקבות כך החלה לתקשר עם הסובבים באמצעות פתקים.

מאז הניתוח שהתה נאות בביתה בחיפה, אך המשיכה במשימותיה כשרה לאיכות הסביבה. היא נפגשה עם בכירים ותיקשרה עם העובדים במשרד בעיקר בכתב. היא היתה מעורבת בדיונים על תקציב המשרד, המשיכה להכין חוות דעת בנושאים שונים, ובכלל זה את עמדת המשרד לגבי החקלאות הימית באילת. נאות אף העבירה נאות לאישור ועדת השרים לחקיקה, תיקון לחוק למניעת זיהום ים, בזמן מחלתה. במקביל המשיכה בנסיעות יומיומיות לכימותרפיה והקרנות. בגרונה של השרה הותקן מכשיר באמצעותו יכולה לשוב ולדבר. באמצעות הדוברת שלה אמרה אז השרה, כי "הצבתי לי מטרה להלחם במחלה ולהמשיך לעבוד יום יום".

שרון: שילוב של יושר אישי, מקצועיות ומסירות

ראש הממשלה, אריאל שרון, הביע אמש צער על מותה נאות: "מאז הקמת הממשלה זכיתי לעמוד מקרוב על אישיותה המיוחדת. מצאתי בה שילוב של יושר אישי, עמידה על עקרונות, מקצועיות ומסירות. בשנה האחרונה עמדנו נפעמים כולנו אל מול מאבקה האמיץ במחלת הסרטן וגם כאן התגלתה אישיותה במלוא עוצמתה". כך דווח בגלי צה"ל.

יו"ר שינוי, ח"כ יוסף לפיד, אמר כי נאות היתה "אחת הדמויות האציליות בחיים הציבוריים". בראיון לגלי צה"ל אמר לפיד, כי נאות הייתה "יחידה במינה ביושרה. היא תמיד אמרה מה שהיא חושבת ולא עשתה פשרות. המצפון שלה היה המצפן שלה. כולם קיבלו אותה גם אם לא תמיד קיבלו את דעתה".

עוד אמר לפיד כי "היא הייתה אחד מעמודי התווך של שינוי והייתה השר הראשון של איכות הסביבה שרצה את התפקיד. אני אישית אהבתי אותה מאוד מאוד, בלב כבד אני נפרד ממנה. אנחנו נזכור אותה".

ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) אמר כי נאות היתה "אישה ישרה והגונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully