וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים את ברנרד

איתי גודר וליאור רדושיצקי

9.12.2004 / 20:26

ביום בהיר אחד ברח ברנרד אוקוורנטה למכבי ת"א. יצאנו לחפש את הרוני קלדרון הבא של הכדורגל הישראלי

פרנסיס חגג בתחילת השבוע יום הולדת 18. פרנסיס, ילד ניגרי צעיר, ציין את האירוע בדירה קטנה בחולון. לבד. ולא שכל כך רע לו, האמת היא שבכלל לא. כבר כמעט שלושה חודשים הוא מתאמן עם קבוצת הנוער של מכבי תל אביב, מקווה לטוב. יכול להיות שבעוד כמה חודשים אפילו יהפוך להיות חלק מהקבוצה הבוגרת של מכבי. בינתיים הוא בדירה. לבד.

הטלפון מצלצל. על הקו חבר ותיק. עד לפני כמה ימים החבר עוד היה כאן. חי בדירה עם פרנסיס. עכשיו הוא שם, בניגריה. "מזל טוב, אחי", אומר הקול מהעבר השני.

"ברנרד?", לוחש פרנסיס, "מה קורה, אחי?".

חמישה ימים עברו וברנרד סוף סוף יצר קשר. לפרנסיס זהו יום ההולדת הכי עצוב שהיה לו. חמישה ימים עברו וברנרד איננו. החבר הכי טוב שלו עזב. ועכשיו הוא לבד.

"אתה יודע שלא היתה לי ברירה", אמר ברנרד בקול רועד.

"אני יודע", השיב פרנסיס.

זה היה השבוע הכי מטורף שעבר בישראל. בחמשת הימים האחרונים הוא הותקף בשאלות מכל כיוון. הסוכן אשר הרשקוביץ, עו"ד שחר בן עמי, המאמן רן בן שמעון. לא היו לו תשובות. הוא לא ידע להסביר להם למה ברנרד אוקוורנטה, שבינואר הקרוב אמור היה להצטרף באופן רשמי לקבוצה הבוגרת של מכבי תל אביב, קם יום אחד ועזב את הארץ.

"אני ראיתי את רוני קלדרון. הוא היה חבר שלי. אתה מכיר אותו?", שואל הרשקוביץ.

רק בשם.

"בקיצור, זה ברנרד אוקוורנטה. רוני קלדרון. לא ראית דבר כזה בחיים שלך. הכדרור של יוסי בניון, ראיית המשחק של אייל ברקוביץ' והעבודה על המגרש של יוסי אבוקסיס. אמרתי לו, 'ברנרד, עד ברצלונה אני אקח אותך'".

ופתאום יום אחד הוא קם ועזב. הסיבות? כמעט כמו מספר הדוברים. אומרים שהוא בדרך לאינטר, שהוא כבר סגור בפריז סן ז'רמן, שיש לו בעיות עם החברה בבית, שאמא שלו חולה, שיש לו סוכן חדש, שנשבר לו הזין. בן עמי היה נחרץ. "מאחורי כל הרעש הזה מדובר בשחקן נחמד ומוכשר, אבל טיפש כמו נעל. סוכן ניגרי בילבל לו את השכל והוא הפסיד את הזדמנות חייו". בן שמעון העדיף לנתח: "היו סימנים. בשבוע שלפני זה הוא לא הגיע לשניים-שלושה אימונים, והוא באמת התגעגע למשפחה והבנו אותו, ולכן לא לחצנו בעניין הזה. הוא לא קיבל שום עונש, ומבחינתי זה היה דבר שקורה. הסברתי לי שהוא כדורגלן מקצוען והוא יצטרך להפריד, וכנראה היה קשה לו לעשות את ההפרדה הזאת".

גם באינטר לא נמצא קצה חוט. "אני חייב להגיד לך שלא שמעתי עליו מעולם", דיווח קצין העיתונות ברונו ברטולוצ'י בחביבות. מנהל מחלקת הנוער של השחורים-כחולים, מאוריציו מורטי, היה הרבה יותר נחרץ. "לא, לא מכיר. לא שמעתי". רק הרשקוביץ העדיף לקחת נשימה עמוקה ולשחזר את האימה. "אני לא מאמין. עד אפריקה רצתי בשבילו. שלושה שבועות אכלתי לחם ושתיתי מים. ידעתי שאסור לסמוך עליהם".

ברנרד עזב את הארץ, פרנסיס נשאר בדירה בחולון. "אם תדבר איתו השבוע תמסור לו שאני מתגעגע", ביקש פליקס אובוקה ממ.ס אשדוד, חלק בלתי נפרד מהחבורה הניגרית. רק פרנסיס נשאר בבית. לפעמים הוא יוצא כי יש אימון.

תחנה ראשונה - ניגריה

אשר הרשקוביץ תמיד היה עוף מוזר. הוא גילה את שלום רוקבן, זה הוא שהמציא את שוקו נומדר. "אני לקחתי את משה סיני לאנגליה כשאנשים בארץ הכירו אותה רק עם האצבע על המפה. הבאתי אותו ב-81' לאסטון וילה". הוא הסוכן הראשון בארץ. "מ-1980".

"בקיצור, כל הזמן קיבלתי אי-מיילים משם. האמת היא שלא כל כך רציתי לעבוד עם ניגריה. הם נוכלים. יש לי ניסיון רע ומר מהם. הם שקרנים גדולים. זה עולם שלישי. תמיד היו שולחים לי שחקנים עם המון נפילות. מביאים שחקנים עם שחרור, בלי שחרור, אתה שומע תשבחות על שחקן מכאן ועד הודעה חדשה ובסוף אתה מגלה שהוא לא רמה. בקיצור, היה שם אחד שטחן לי את המוח. כל יום אי-מיילים. הפצצות. 'אני חייב לשלוח לך שחקן', 'יש לי בשבילך משהו בינלאומי'. איזה אחד, עמנואל. סוכן שחקנים. יש שמה עמנואל כמו שפה יש אבי. אמרתי לו, 'אני לא רוצה לעבוד עם ניגריה. לא סומך עליכם, לא מאמין לכם'. אבל ההוא לא מפסיק. לא מרפה. כל יום טלפון. אמרתי לעצמי: 'וואללה, אולי יש פה משהו'. החלטתי שאני נוסע לראות לבד. לא רציתי עוד הפעם להיתקע עם בררות".

"בפברואר השנה נחתתי בלגוס. על ההתחלה הבנתי שהגעתי לעולם שלישי. כל יום ראיתי משחק במקום אחר. יום אחד לקחו אותי לראות אותו משחק. ליגה שנייה, קבוצה בשם יוניון בנק. אז ראיתי את רוני קלדרון. בקושי בן 17. בקיצור, עשיתי איתו הסכם, אפילו אמא שלו חתמה. התחלתי לייצג אותו".

בדרך הצטרפו גם פרנסיס ופליקס מאשדוד. הרשקוביץ חבר במהירות לבן עמי ודאג להוציא לשניים ויזות. ביוני הם נחתו בארץ בפעם הראשונה. "הבאנו אותם על חשבוננו. דיברתי עם שמוליק חנין ושלחתי אותם להתאמן בנוער של הפועל תל אביב".

מי פיתה את ברנרד?

תומר קשטן, אז מאמן הנוער של הפועל לא ממש זוכר את הצמד. "הגיעו שניים או שלושה ניגרים שהותירו רושם טוב בסך הכל". כמו אביו, גם קשטן הבן היה אז לקראת סיום דרכו בהפועל תל אביב. קבוצת הנוער שאימן לא ממש חשה בצורך בשדרוג. "אני לא יודע עם מי נוצר הקשר הראשוני. אני רק זוכר שיום אחד הם פשוט הגיעו. הם התאמנו עם הקבוצה משהו כמו שבוע. הם הגיעו אחרי תקופה מסוימת שבה הם לא שיחקו באופן מסודר. בכל אופן, בשלב מסוים שמוליק חנין החליט שאין מקום לצרף שחקנים זרים למחלקת הנוער אם אין טעם שיגיעו לבוגרים. אני מניח שאתה זוכר, מאמן הבוגרים בדיוק עזב אז ולא ממש ידעו מה יהיה".

הוא שחקן?

"מההתרשמות הראשונה שלי מדובר בשחקן טוב. אינטר? לא יודע. ימים יגידו אם הוא אכן יגיע לשם. אצלנו הוא לא היה מרוכז. דווקא במכבי הוא התאמן כמה חודשים והיו עליו ביקורות מאוד חיוביות. יכול להיות שמדובר בבחור מאוד מוכשר".

עשרה ימים לפני שפג תוקף הוויזה, שלחו הרשקוביץ ובן עמי את השניים לבני יהודה. אוקוורנטה נפל לידיים של ניצן שירזי, אחד שעשה משהו עם קבוצת נערים.

ניצן, אני רוצה לדבר איתך על ברנרד אקוורנטה.

"מי?".

ברנרד.

"מי זה ברנרד?".

הנער הניגרי שברח השבוע למכבי.

"אה, כן, בחור מוכשר מאוד".

תגיד, איך הוא הגיע?

"שחר בן עמי, העו"ד שלו, הביא אותו אלינו. הוא התאמן איזה שבוע וזהו".

לא רצית להחתים אותו? זה שחקן שקבוצות כמו אינטר ופריז סן ז'רמן רודפות אחריו.

"הוא שחקן מוכשר מאוד, אבל אני לא יודע אם לרמות האלה. מה גם שאי אפשר לבחון את הדברים האלה בשבוע. רציתי אותו לקבוצה אבל בסופו של דבר זה לא הסתדר. לא יודע למה".

"אני אגיד לך למה זה לא קרה", אומר הרשקוביץ. "אמרתי לו, 'אין. אתה לוקח את שניהם. ברנרד הולך עם פרנסיס'". "יכול להיות", מגיב שירזי. "אבל על מה אתה מדבר איתי? אם תשאל אותי בעוד חודשיים מה השם של בן לוז, אני לא אזכור".

רגע לפני פיזור סיכם הרשקוביץ עם מכבי תל אביב שבמהלך אוגוסט יגיעו השניים לאימונים בקריית שלום. "בקיצור, היה קיץ, המלצתי עליו למאמן הנבחרת הצעירה של ניגריה. ברנרד היה אלמוני ואז בא לטורניר של הנבחרת הצעירה ופתאום כל הסקאוטרים התחילו לקפוץ עליו. שיחק נגד קמרון, נגד ליבריה. שם שלישיות, רביעיות, קירקס לכולם את התחת. התקשרו אליו מלא סוכנים. כל הקבוצות קפצו. הבנתי שהיהלום התגלה. אמרתי לו, 'ברנרד, אל תעשה שטויות, תבוא לישראל, יהיה בסדר. תן לי לשמור עליך'. באמצע אוגוסט הם שוב הגיעו לארץ. התחילו להתאמן עם רן במכבי תל אביב".

בן שמעון, איך הוא?

"שחקן מוכשר מאוד. נוטים אצלנו בארץ ללכת לבומבסטי - הדבר הבא, לא הדבר הבא, אני לא מאמין בזה. לילד היו געגועים גדולים הביתה בלי קשר להצעות שיש לו, אני מקווה שהוא יחזור בקרוב".
מי אמר לך שהוא עומד לחזור?

"שמועות של סוכנים, אתה יודע איך זה".

הוא התאקלם בקבוצה?

"הוא שחקן מתחת לחלוץ, מספר 10, הוא שחקן עם שליטה יוצאת מן הכלל בכדור. הוא משחק אצלי חודשיים וחצי אבל רק מתאמן, כי לשחק הוא יוכל רק בעוד שבועיים, כשיגיע לגיל 18. מעל גיל 18 הם יכולים לשחק בלי אפוטרופוס. הוא לא שיחק במשחקי הליגה".

כל הפרוצדורה הזאת באה כדי להכשיר את השחקן לקבוצה הבוגרת?

"אכן. קלינגר הוא שהביא אותו לקבוצה דרך הסוכן אשר הרשקוביץ".

היו לו חברים בקבוצה?

"בקבוצת הנוער קיבלו אותו בצורה מדהימה, הם אהבו אותו וגם את פרנסיס, הוא השתלב מצוין והיה מבסוט מאוד מזה. היו לו המון חברים, אבל כנראה הגעגועים למשפחה ולחברה הכריעו".

זה מה שהוא אמר לך?

"כן, היו לי הרבה מאוד שיחות איתו על זה. חוץ מזה הם (אקווארנטה ופרנסיס) קיבלו תנאים מעולים במכבי, בהתחלה מלון ואחר כך העבירו אותם לדירה, דאגו להם. מדי פעם מאמן הבוגרים לקח אותו לאימון או שניים בשבוע כדי לראות את ההתקדמות שלו, מדי פעם הוא לקח אותו למשחקי גביע הטוטו, ואם הוא היה עושה משחק אימון פנימי הוא גם היה לוקח אותו אליו.

"ניר היה מתקשר אליי ואומר לי, 'היום אני צריך אותו', ברנרד היה הולך לבוגרים וחוזר למחרת לנוער. לניר ולי יש שיחות שוטפות לגבי כל שחקני הנוער ולא רק לגבי ברנרד".

מי לדעתך פיתה אותו?

"פיתה אותו? הנערה והתפוח! אני יודע מי פיתה אותו?! עזוב, אני לא מתעסק בפוליטיקות הפנימיות".

ויום אחד הוא נעלם

"לפני שלושה שבועות הכל התחיל", מספר הרשקוביץ. "ברנרד התקשר אליי ואמר לי בטלפון שהוא חייב לפגוש אותי. נסעתי אליו לחולון. מה קרה? הוא מתגעגע לאמא שלו, הוא רוצה הביתה. היתה לנו שיחה מאוד ארוכה. אמרתי לו, 'אין לך בשביל מה לנסוע. עוד מעט אתה עולה לבוגרים. אתה חותם בקבוצה. יהיה בסדר".

מה זאת אומרת חותם?

"לא חותם. השחרור הבין לאומי אמור להגיע אחרי שהוא בן 18. אסור לפי חוקי פיפ"א לשלוח את זה לפני גיל 18. זאת הבעיה. הוא עוד לא בן 18. גם היום אי אפשר לשלוח את זה. רק בשבת. בשבת הוא יהיה בן 18. הייתי חייב להחזיק אותו קרוב אליי. בשלב מסוים הבנתי שמישהו טוחן לו את המוח. אנחנו מדברים ואני אומר לו, תגיד לי, ברנרד, יש לך הצעה מאיזה מקום? 'נו מיסטר אשר, נו נו'. בקיצור, הוא שיקר אותי. אמרתי לו, תסתכל לי בעיניים ותבטיח לי שאין לך שום הצעה אחרת וזה באמת רק לבקר את אמא ולחזור. הוא אמא לי, 'זה ככה'. הוא נשבע. אמרתי לו, או.קיי, בכריסמס ננסה לסדר לך יציאה כמו לכולם. הוא השתכנע. למחרת הוא היה באימון והכל היה בסדר. בן שמעון נשם לרווחה, קלינגר, כולם. הכל היה בסדר. אחרי יומיים הוא היה אצל שחר במשרד ואמר שהכל בסדר".

יופי.

"לפני חמישה ימים מכבי שיחקו עם אשדוד בגביע הטוטו. הוא אמר שהוא חולה ונשאר בבית. פרנסיס הלך לאימון של הנוער. הוא חזר הביתה והתקשר אליי בטירוף. השאיר לי הודעה לצלצל אליו מיד. מה קרה? ברנרד נעלם. מה זאת אומרת נעלם? נעלם. לקח את כל הדברים שלו. 'מיסטר אשר, הי דיספירד. הי טוק אבריטינג'. לא ידעתי מה קרה. חשבתי אולי חטפו אותו, אולי הוא מת. לא חשבתי בכלל על ניגריה. התקשרתי לסוכן, לעמנואל. אמרתי לו, 'עמנואל, ברנרד ברח'. התקשרתי לפליקס באשדוד שאלתי אותו אם הוא יודע איפה הוא".

מה הוא אמר לך?

"שהיו שמועות בקהילה שם, בין השחקנים הניגרים, שברנרד רוצה לחזור הביתה. בהתחלה חשבתי שזו באמת אמא שלו. למה יוסי בניון לא ברח מאייאקס? התגעגע. הרבה שחקנים ברחו. אין לו אבא, יש לו אמא, שבעה אחים ואחיות, כל הזמן בכה".

מה קרה לאבא שלו?

"הוא נהרג. הוא היה קצין בצבא. כנראה באחת ההפיכות, אני יודע? כשברנרד היה בן חמש. כל הזמן הוא היה אומר לי שאני כמו אבא בשבילו. הוא היה בקשר עם הילדים שלי, עם דניאל, הבן שלי. הוא קצין היום. ברנרד אפילו שלח לו SMS. לי לא. ממני הוא מתעלם".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

אינטר זה בולשיט

"לצערי הרב", אומר בן עמי, "הוא חתום על חוזים כאלה והקבוצה שלו מחויבת למכבי תל אביב בהתחייבויות כל כך חזקות, ככה שאני מתקשה לראות אותו משחק במקומות אחרים. אני הולך לצאת עם תביעות לפיפ"א, חבל על הזמן מה שיהיה. תראה, הוא שחקן, אפילו לצאת לאירופה??, אבל רק אם הוא היה מתפתח כמו שציפינו שיתפתח. הוא מאוד מוכשר, כך שאם ההעברה היתה מסתיימת היינו מצליחים להביא אותו למכבי בכסף מאוד קטן, עם פוטנציאל לעשות עליו כסף מאוד גדול. בין לבין גם לעשות כסף בשביל מכבי תל אביב".

מה תעשה?

"אנחנו נמנע את ההעברה שלו. אנחנו פונים לפיפ"א שתוציא צו מניעה. שלא יעבור לשום מקום בחיים. יכול להיות שנגמור לו את הקריירה בכלל. שהוא לא ישחק כדורגל בשום מקום יותר בחיים".

אלי דריקס, סגן נשיא מכבי תל אביב, מה כל הרעש הזה?

"אני נמצא באמצע ארוחת ערב עם יובנטוס, היום זה קצת בעיה...".

איך הולך עם יובנטוס?

"הולך על הכיפאק".

תן לי דקה. מה קורה עם ברנרד אקוורנטה?

"קודם כל הוא שחקן מכבי תל אביב, גם הקבוצה שלו חתומה על חוזה, גם הוא חתום על חוזה".

אז איפה הוא? מתי הוא חוזר?

"אם הוא חוזר אני אדע פרטים יותר ברורים בימים הקרובים".

אינטר חטפו לכם אותו?

"זה בולשיט! יש איזה סוכן ששיגע לו ת'מוח שהוא יכול לסדר לו קבוצה באירופה. זה הסיפור. זה בולשיט".

כל העסק עם הקבוצות מאירופה זה לא איזה טריק של סוכנים לשפר לו את החוזה?

"יש כבר חוזה. כל הסיפור זה סוכן ששיגע לו את המוח".

סוף כמו בסרט אמריקאי

ברנרד?

"מדבר".

מה שלומך? "ספורט העיר" על הקו.

"אני בסדר. עכשיו בבית. נח קצת, נרגע".

דפקת ברז. כבר שבוע מחפשים אותך במכבי. מנסים להשיג אותך בכל דרך.

"תפסת אותי, לא? אני בניגריה, במחנה אימונים עם הנבחרת. מתכוננים לאליפות אפריקה לנוער".

למה עזבת?

"אמא שלי חולה, בנאדם. הלחיצו אותי מהבית. אתה יודע מה עברתי? הייתי חייב לראות אותה. התקשרו אליי שהיא חולה מאוד, שהיא בבית חולים. היא היתה חייבת לראות אותי. אני כל החיים בשבילה".
היו בעיות במכבי?

"שום דבר. לא היו איתם בעיות. הכל היה בסדר שם. הם היו טובים אליי, השחקנים, המאמן, כולם. אין לי מילה רעה עליהם. אבל הייתי חייב לראות את אמא שלי, את המשפחה. אתה מבין? אמא שלי חולה, אין לי אבא, אני רוצה להיות לידה. אני מודאג. אני בישראל, רחוק ממנה, ומתקשרים אליי כל היום שהמצב שלה גרוע, הולך ומחמיר. אני לא רוצה לעזוב אותה".

אתה שומר על כושר?

"כן, אמרתי לך, אני מתאמן עם הנבחרת".

אתה הולך לאינטר?

"מה? מה פתאום. אני לא יודע על זה שום דבר. אני בניגריה, עם אמא. איזה אינטר?".

אז מה קורה איתך?

"אני מקווה לחזור. אני אחזור. בינואר. תגיד להם שבינואר אני חוזר. אבל עכשיו אני עם אמא. אמא במקום הראשון, מכבי במקום השני. דוד שלי באמריקה, אין אף אחד שיכול להישאר איתה. היא חייבת אותי".

במכבי חושבים שאתה עובד עליהם.

"אני קרוב לאמא שלי, בנאדם. אני רוצה להיות לידה ולשחק בנבחרת. זהו. אל תדאג. תגיד למכבי שאני חוזר בינואר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully