וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12.5 מיליון שקל ישלמו בערוץ 1 על 'ראשון בשער'

רון קופמן

8.12.2004 / 9:27

זה מה שדורשת צ'רלטון תמורת משדר סיכום משחקי המחזור בשבת ושידור משחקי הגביע. בראל: "אין לנו ברירה"


רשות השידור משלמת סכומים מופקעים על זכויות שידורי ספורט, אך זה לא מונע מהמנכ"ל יוסף בראל להנציח את השערורייה בכספי ציבור. בתחילת השבוע אישרה ועדת ההתקשרויות של הרשות (שאישורה נדרש לעסקאות מעל 250 אלף שקל לשנה) את רכישת זכויות השידור של משחקי ליגת העל בכדורסל והליגה האנגלית בכדורגל מחברת צ'רלטון, בחמישה מיליון שקלים לערוץ 33.

הסעיף התקציבי מספר 14109000 שהוצג לחברים לא היה מהווה חריג, אלמלא היה ידוע לכל מי שמצוי בעסקי התקשורת שערוץ 33 היה יכול לקבל את משחקי הליגה האנגלית ללא תשלום, בעקבות הבנה שהושגה בין יו"ר המועצה להסדר שידורים בכבלים ובלוויין, עו"ד יורם מוקדי, לבין בעלי צ'רלטון, לפיה הזכיין חייב לשדר את אחד ממשחקי הליגה בערוץ פתוח.

גם זכויות הכדורסל אינן שוות את הסכום ששולם עבורן. לפי הסכם עם ערוץ הספורט יש רוטציה על המשחק המרכזי, אך מאחר שערוץ 33 משדר בימי שני וקבוצות הצמרת שמשחקיהן מוגדרים כאטרקטיוויים משתתפות במפעלים האירופיים בימי שלישי-רביעי, הערוץ נאלץ לשדר משחקים משניים.

גורמים ברשות השידור שמוחים נגד שיטות הניהול של בראל, אמרו כי לרשות אין סמכות לרכוש זכויות שידור חדשות, מאחר ואין לה ועד מנהל והמליאה אינה פעילה. אותם גורמים הסבירו כי תקציב 2004 לא אושר ולכן אסור לרכוש זכויות חדשות שלא היו ב-2004.

אבל העסקה החדשה מתגמדת לעומת רכישת זכויות הכדורגל. מתברר כי רשות השידור התחייבה לשלם לצ'רלטון ב-2005 סכום כולל של 12.5 מיליון שקל על מגזין שבועי שיסקר את משחקי המחזור בליגת העל, משחקי חצי גמר וגמר גביע המדינה, גביע הטוטו ומשחק מהליגה הלאומית. בהסכם מצויין שרשות השידור תעביר את הכסף להתאחדות לכדורגל. העסקה הסיבובית הזו חוסכת את תשלום המע"מ על העסקה מאחר שההתאחדות לכדורגל והרשות הם גופים ציבוריים. גורמים ברשות ציינו אתמול כי סוגיית התשלום על ידי צד ג' לא נבדקה במלואה וקיימת סבירות שהיא בניגוד לתקנות.

ב-2004 התחייבה הרשות לשלם 11.5 מיליון שקל על זכויות הכדורגל. רכישות נוספות של הרשות הן משחקי מכבי ת"א בכדורסל (3.5 מיליון דולר) ומשחקי החוץ של נבחרת ישראל (173 אלף ד' למשחק). הצעת תקציב זכויות הספורט של רשות השידור ל-2005 היא 30 מיליון שקל, אך סיכום ההתחייבויות המצויינות כאן הוא 35.5 מיליון שקל. בשנה הנוכחית היה התקציב 28.5 מיליון שקל.

ההסכם בין צ'רלטון לרשות מגדיר כמחזור משחקים בליגת העל שישה משחקים, אך הנגישות של המגזין השבועי היא לארבעה משחקים בלבד, מאחר ושניים (אחד מהם מרכזי) מתקיימים בימים ראשון ושני. בכירים ברשות הגדירו את העסקה הכוללת עם צ'רלטון (17.5 מיליון שקל לשנה) כמחדל ניהולי. "בספטמבר עשו כאן מצגת לוועדת התוכניות ברשות. החברים שם חסרי מושג בזכיינות ספורט. אמרו להם שזה לא סכום גבוה (12.5 מיליון שקל) כי הוא יכוסה מממכירת חסויות, איזה שטויות אלה? ממתי מוכרים שלושה מיליון דולר חסויות על מגזין אדיוטי? הבטיחו שישה משחקים, מקבלים רק ארבעה אבל בראל עושה מה שהוא רוצה, אף אחד לא מפקח עליו. באים כל מיני קומיסרים ומאשרים מה שהוא אומר להם. מזמינים חברים ב-2 לדצמבר לישיבה ל-5 בחודש, לא מספקים לכולם חומר רקע על ההתקשרויות, נותנים להם שורה עם סכום ואומרים להם זה פירוט החוזה. איך אנחנו יודעים אם אלו סכומים ריאליים?"

ערוץ הספורט רכש בתחילת העונה חבילה מצ'רלטון שכוללת משחק מליגת העל בשידור ישיר, משחק כדורסל ומשחק ליגה אנגלית אחת לשבועיים ביום ראשון וגישה יומיומית למגזינים לכל החומרים ב-2.3 מיליון דולר לעונה הנוכחית ועוד 4.9 מיליון דולר לשנתיים הבאות. שווי העסקה הכוללת של רשות השידור גבוה ב-7.6 מיליון שקל מהעלות לערוץ הספורט שהיא חברה כלכלית בבעלות פרטית.

יוסף בראל העדיף להימנע מתגובה, ובמקומו הגיב מנהל מחלקות החדשות והספורט אורי לוי. "נכון שהסכומים גבוהים, אך הבאנו בחשבון שזו הדרך שלנו להחזיר את הכדורגל לביתו הטבעי בערוץ 1. הכדורסל מהוה חריגה תקציבית, אך היא אושרה על ידי ועדות תוכניות וכספים, כי מתברר שהספורט מביא לנו הרבה צופים. אין לנו ברירה אם אנחנו רוצים להתמודד בכבוד, ערוץ ארצי ישלם תמיד יותר מערוץ נישה כמו ערוץ הספורט. אפשר להתווכח על הכדאיות ועל העלויות, אבל זו השיטה ולא אנחנו המצאנו אותה. נרוץ שנה אחת ונבחן את ההתקשרויות מחדש".

תשלומי הרשות עבור שידורי ספורט

1. זכויות השידור של משחקי הכדורגל - 12.5 מיליון שקל

2. משחקי מכבי תל אביב ביורוליג - 3.5 מיליון דולר

3. משחקי החוץ של נבחרת ישראל בכדורגל - 173 אלף דולר למשחק

4. סה"כ תקציב שידורי הספורט ב-28.5 - 2004 מיליון שקל

5. הצעת תקציב לשידורי הספורט ל-30 - 2005 מיליון שקל

6. סכום ההתחייבויות המצויינות ל-35.5 - 2005 מיליון שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully