וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקויים בתחקיר הראשוני של הריגת המחבל

7.12.2004 / 11:45

בעקבות החשד כי חיילי השייטת הרגו מבוקש פצוע בג'נין, אמר הרמטכ"ל: "בחלק מהמקומות יש כנראה התקהות חושים". גורמים בצה"ל: בפעילות הכוח התגלו ליקויים, אך לא מדובר בוידוא הריגה

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, אמר ל"הארץ", כי "בחלק מהמקומות יש כנראה התקהות חושים ושחיקה הנובעת מהשירות הממושך בשטחים והלחימה". יעלון הוסיף כי "עלינו לבדוק את עצמנו, לבחון היטב אם הפקודות לחיילים נהירות וברורות ואינן עמומות מדי, והאם המסרים שאנו מעבירים ליחידות הלוחמות אינם כפולים".

יעלון התייחס בדבריו לחקירת התקרית בה ירו לוחמי השייטת למוות במוחמד כמיל, מבוקש פלסטיני ששכב פצוע וחסר אונים, בכפר ליד ג'נין. בחיל הים הוחלט אתמול להשעות מפעילות מבצעית בשטחים את הפלוגה שהיתה מעורבת בתקרית, עד להשלמת התחקיר. גורמים בצה"ל מסרו לקול ישראל, כי צוות החקירה הוקם בשל ליקויים שהתגלו בתחקירים הראשונים, ולא עקב הפניה של ארגון בצלם.

גורמים בצה"ל אמרו לגלי צה"ל, כי לוחמי השייטת לא וידאו את הריגתו של כמיל. מתחקיר ראשוני של אלוף פיקוד מרכז, משה קפלינסקי, ומפקד חיל הים, האלוף דוד בן בעש"ט, עולה כי הלוחמים חששו שכמיל עלול לירות לעברם גם לאחר שנפצע ממכת האש הראשונה ונפל לאדמה. לדברי הגורמים, בפעילות הכח אמנם התגלו ליקויים, אולם בכל מקרה לא מדובר בוידוא הריגה.

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, אמר הבוקר לגלי צה"ל כי כבר אתמול הוא זיהה בעיה בפעילות הלוחמים: "יכול להיות שיש בעיה עם האירוע בקבלת החלטות בנקודות זמן מסוימות לגבי שלוש סוגיות: האחת, הפתיחה באש בתחילת האירוע, השניה, כיצד מטפלים במחבל שנפגע והשלישית, הירי בסוף האירוע". עם זאת, הוסיף יעלון כי יש לסיים את הבדיקה בטרם מגיעים למסקנות.

אלוף פיקוד המרכז ומפקד חיל הים החליטו אתמול למנות ועדת בדיקה חיצונית בראשותו של קצין בדרגת תת-אלוף, לחקור את נסיבות התקרית. בראש הוועדה יעמוד תת-אלוף יאיר גולן, מפקד עוצבת הגליל. גולן מונה משום שאינו חלק משרשרת הפיקוד בפיקוד מרכז.

הפלסטינים: החיילים השתמשו ב"נוהל שכן"

כתבי "הארץ" זאב שיף, עמוס הראל ויואב שטרן, מוסיפים:

מתחקירים ראשוניים שערך צה"ל, עוד לפני שארגון "בצלם" דיווח לו שלשום על התקרית, עולה שכוח השייטת ביקש שלוש פעמים מתושבים פלסטינים לגשת אל הפצוע, פעיל הג'יהאד האיסלאמי מחמוד כמיל בן ה-25. לאחר שניגשו אליו התושבים הפלסטינים בפעם הראשונה חזרו ודיווחו על מצבו, ושהוא בחיים. בפעם השנייה הורו להם החיילים לגשת אליו ולקחת ממנו את נשקו והטלפון שלו. הפלסטינים עשו זאת. לאחר מכן הם התבקשו לחזור לפצוע, ששכב ב"שטח מת" שבו התקשו הכוחות לראות אותו. החיילים הורו לשני הפלסטינים לגרור את הפצוע ולהניחו קרוב יותר. מפקד הכוח אמר שחשש שהמבוקש הפצוע חגור בחגורת נפץ ועלול להתאבד כאשר החיילים יגשו אליו. לטענת החיילים, הם ירו לעברו כמה יריות ממרחק של כ-40 מטרים.

חקירת צה"ל תתמקד בשתי נקודות מרכזיות: האם נורה כמיל למוות בעודו שרוע על הקרקע, לאחר שכבר נפצע, והאם הורו החיילים לפלסטינים לסייע להם בניגוד להנחיות - האוסרות על "נוהל שכן" (שימוש בתושבים לסיוע במהלך פעילות צה"ל). לפחות חלק מהאירוע צולם על ידי מזל"ט, וניתן יהיה להיעזר בתצלומים בתחקיר.

טאיל בזור, קרוב משפחה שבדירתו התארח כמיל בחמישי בלילה, חזר אתמול על עדות שנתן ל"בצלם" לפיה החיילים ביקשו ממנו לגשת לכמיל ולברר מה מצבו, לאחר שיצא מביתו ונורה. "הוא שכב על הקרקע משום שהוא נפצע בצווארו. זו לא היתה פציעה קשה מאוד, אלא שטחית. מחמוד דיבר איתי והזיז את הידיים והרגליים", סיפר בזור.

שכנו של בזור, סולימאן קסראווי, סיפר, "פתאום שמעתי חמש יריות, ומישהו אמר: די, די", סיפר. כמיל נורה בראשו חמש יריות. "שאריות המוח והדם התפזרו למרחק של חמישה מטרים. זה מראה שאף אדם לא יכול לשאת, החיים שלי השתנו מאז יום שישי", סיפר קסראווי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully