וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוות מו"מ יוקם לפתרון המשבר באוקראינה

רויטרס

27.11.2004 / 0:07

נשיא אוקראינה, המתמודדים על החלפתו, חוויאר סולנה ונשיא פולין, לא הגיעו להסכמות נוספות. חיילים רוסים במסווה נכנסו לאוקראינה

נשיא אוקראינה היוצא, לאוניד קוצ'מה, אמר אמש כי כל הצדדים במשבר במדינה יקימו צוות משא ומתן שידונו במציאת פתרון למשבר. הצדדים לא הגיעו להסכמות נוספות. בקול ישראל דווח כי קוצ'מה ציין כי "הצדדים מבינים כי אין להשתמש בכוח". אחת האפשרויות שנדונו היתה עריכת בחירות מחדש.

קוצ'מה, שני המתמודדים על נשיאות אוקראינה, ויקטור יושצ'נקו וויקטור ינוקוביץ', מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חוויאר סולנה ונשיא פולין, אלכסנדר קווסנייבסקי, נפגשו אמש, כדי לנסות ולקדם פתרון למשבר שהתגלע במדינה בעקבות הבחירות לנשיאות בתחילת השבוע. המשבר פרץ לאור טענות יושצ'נקו הפרו-מערבי ומשקיפים חיצוניים, כי זיופים סיטונאיים הם שהובילו לניצחונו לכאורה של ינוקוביץ' הפרו-רוסי, שזכה לתמיכה הגלויה של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

קודם לפגישת ה"פסגה", נועדו קוצ'מה - שקרא אתמול לסיים מיד את ה"הפיכה לכאורה" - ויושצ'נקו. אתמול נפגש קוצ'מה גם עם סולנה, שבא לקייב לדון ב"פתרון דיפלומטי מוסכם". סולנה נפגש גם עם שני המתמודדים לנשיאות. בזירה אחרת, הפרלמנט האוקראיני, יתקיים היום דיון חירום במשבר. דובר נציבות האיחוד האירופי הביע בצהריים שביעות רצון מהניסיון למצוא "פתרון חדש" למחלוקת.

ביום חמישי הגיע לקייב גם נשיא פולין לשעבר, לך ולנסה, כדי לסייע בתיווך בין הצדדים. ולנסה, שנחשב לבעל הזכויות על הפלת הקומוניזם בארצו כמקים תנועת "סולידריות", נפגש עם ינוקוביץ' למשך 45 דקות. לאחר הפגישה הוא תיאר אותה כ"דו שיח של חירשים". ינוקוביץ' אמר כי הוא מוכן לשקול פתרון של ממשלה משותפת לקואליציה ולאופוזיציה.

רשתות הטלוויזיה של אוקראינה, ששידרו עד כה תמונה חד צדדית ומצונזרת לטובת ינוקוביץ', החלו לתת פתחון פה גם לאנשי האופוזיציה, תומכי יושצ'נקו. כך דווח בקול ישראל. בתוך כך דיווחה הטלוויזיה הבולגרית, כי כאלף חיילים רוסים נכנסו לאוקראינה במסווה, כדי לסייע לשמור על הסדר במקרה של אבדן שליטה. בגלי צה"ל דווח, כי יו"ר הפרלמנט האוקראיני אישר את המידע, ואמר כי החיילים לבושים במדי הצבא האוקראיני.

ביהמ"ש העליון הקפיא התוצאות

בית המשפט העליון באוקראינה עיכב ביום חמישי את ההכרזה הרשמית על מינויו של ינוקוביץ' לנשיא המדינה. בית המשפט פסל את תוצאות הבחירות שפורסמו ביום רביעי - 49.6% לינוקוביץ', 46.61% ליושצ'נקו - והודיע שיבדוק ביום שני הבא את הטענות על זיופים. במדגם קלפיות שהתפרסם בתום ההצבעה ביום ראשון, גרף יושצ'נקו ניצחון ברור בהפרש של כ-12%. בהתאם להחלט בית המשפט, יישאר קוצ'מה בתפקידו עד להודעה חדשה.

יושצ'נקו מיהר להגיב, ואמר לרבבות תומכיו: "זו רק ההתחלה... זה פיצוי קטן לסבל שספגנו". אחד מעוזריו קרא להטיל מצור על בנייני הממשל והנשיאות בעיר.

"הארץ" מוסיף:

בעקבות המשבר, התפטר מתפקידו סגן שר הכלכלה באוקראינה, אולה האידוק, בגלל מה שהגדיר כ"חוסר הסכמה" עם השלטונות. "כשהקהילה האירופית לא מזהה את תוצאות הבחירות, איך אפשר לדבר על אינטגרציה אירופית", אמר.

הנשיא קוצ'מה נצור בארמונו

במקביל למגעים הפוליטיים והדיפלומטיים, ממשיכים תומכי יושצ'נקו להטיל מצור על ארמון הנשיאות בקייב, שם נמצא קוצ'מה, ששלט במדינה עשר שנים. כמו כן מקיפים המפגינים את משרדי הממשלה, והתנועה בקייב משובשת קשות.

אלפי מפגינים ממשיכים למלא כל העת את הכיכר המרכזית בקייב, "כיכר העצמאות". בחסותם, נקטו אתמול מנהיגי האופוזיציה בצעד המחאה המשמעותי ביותר עד כה - שביתה כללית. בעקבות הכרזת ועדת הבחירות על זכיית ינוקוביץ', קרא יושצ'נקו ל"שביתה פוליטית לאומית".

ראש מטה הבחירות של יושצ'נקו, אולקסנדר זינצ'נקו, אמר אתמול לקהל המפגינים, כי בכוונת אנשי האופוזיציה לחסום כמה כבישים מהירים במערב המדינה, אזור בו התמיכה בהם גבוהה. אנשי האופוזיציה טוענים כי כמה כבישים כבר נחסמו, כי פועלים במפעלים לא באו לעבודה וכי אלפי מפגינים גודשים את חוצות הערים ברחבי המדינה. פעילי האופוזיציה פעלו אתמול להשבתה מקיפה ככל האפשר של מפעלים, בתי ספר ותחבורה ציבורית. במקביל להפגנות האופוזיציה, יצאו היום לרחובות קייב גם מפגינים תומכי ינוקוביץ' והניפו סרטים כחולים ואת תמונותיו.

מארגני השביתה מסתכנים בצעדי תגובה חריפים של הנשיא ליאוניד קוצ'מה, שכינה את ההכרזה על השביתה "ניסיון הפיכה". קוצ'מה הוסיף כי "מלחמת אזרחים עשוייה להפוך למציאות בתקופה הנוכחית".

ארה"ב הודיעה השבוע שהיא לא מקבלת את תוצאות הבחירות, ואיימה כי יחסיה עם אוקראינה ייפגעו אם לא יתוקנו הזיופים במערכת הבחירות. שר החוץ קולין פאוול, שהבהיר כי המידע שקיבלה ארה"ב מפקחי הבחירות מאשר את קיום הזיופים, אמר: "איננו יכולים לקבל את תוצאות הבחירות כלגיטימיות משום שהן אינן עומדות בסטנדרטים בינלאומיים". הוא הוסיף כי אם אוקראינה לא תיענה לדרישת ארה"ב והאירופים, "יהיו לכך השלכות". פאוול גם שיגר אזהרה חריפה לשלטונות באוקראינה לבל יפגעו בעשרות אלפי המפגינים שבאו להביע תמיכה במנהיג האופוזיציה יושצ'נקו.

השתתף בהכנת הידיעה: נתן גוטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully