וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10,000 חיילים מקיפים את פלוג'ה

6.11.2004 / 0:05

הצבא האמריקאי נערך למתקפה כוללת על העיר. נשים וילדים נקראו לעזוב את בתיהם, ומטוסי קרב הפציצו את המורדים שנותרו במקום

יותר מ-10,000 חיילים ונחתים בצבא ארה"ב בעיראק נערכו מחוץ לפלוג'ה לקראת התקפה על העיר. במקביל הפציצו מטוסי קרב וארטילריה את המורדים שנשארו בעיר, לאחר קריאתה של ארה"ב לתושבים לעזוב אותה. המורדים שנותרו בעיר התקיפו בחזרה והרגו חייל אמריקאי אחד ופצעו חמישה בהתקפת טילים. בין המורדים לצבא היו התנגשויות גם במחסומים בכניסה לעיר.

ארה"ב קראה אתמול לכל הנשים והילדים המתגוררים בעיר פלוג'ה, שבשליטת המורדים, לעזוב את העיר - כך מסרו תושבים בעיר. בהודעה, שהועברה ברמקולים ובכרוזים, נאמר כי כל הגברים עד גיל 45 שינסו לעזוב את העיר ייעצרו, וכך ייעשה גם לגברים שיבקשו להיכנס אליה. תושבי פלוג'ה התבקשו בהודעות לסייע לכוחות ארה"ב לתפוס "מחבלים".

בסיס בית החולים שליד פלוג'ה נערך לקליטת הפצועים בפעולה. לדברי אחד הרופאים בבית החולים, "כבר היו לנו 30-20 נפגעים ביום. אנחנו מצפים לכפול מזה ביום גרוע, ואנחנו יכולים לטפל בהם". בעיראק מעריכים, כי עד כה נמנעה ארה"ב מכיבוש העיר מחשש שמספר הנפגעים הרב יפגע בנשיא ג'ורג' בוש במערכת הבחירות.

נקבע תאריך לבחירות לפרלמנט

הבחירות הלאומיות לפרלמנט בעיראק ייערכו ב-27 בינואר 2005. כך אמר סגן הנשיא הזמני איברהים אל ג'עפרי. התאריך נקבע על ידי ועדת הבחירות במדינה. בבחירות ייבחר פרלמנט בן 275 איש, שינסח חוקה קבועה למדינה ויהווה את הבסיס להרכבת הממשלה הבאה של המדינה. עם זאת, ההחלטה עדיין טעונה את אישור ממשלת המעבר של עיראק, ויו"ר ועדת הבחירות מתעקש מצידו שטרם נקבע כל תאריך לבחירות.

מקורות בוועדת הבחירות העיראקית אומרים כי יתירו למיליוני עיראקים החיים מחוץ למדינה להצביע בבחירות הקרובות לאסיפה הלאומית, שיתקיימו בינואר. ההחלטה, שפורסמה הבוקר בעיתון "ניו יורק טיימס", התקבלה בתום שבועות של ויכוחים קשים, ועשויה להגביר את המתח בין הפלגים הדתיים במדינה ולעורר התמרמרות בקרב המיעוט הסוני, שכן לפי ההערכות, מרבית העיראקים הגולים הם שיעים.

"החלטנו להתיר לעיראקים בחו"ל להצביע, והמנגנון יעובד בימים הקרובים", אמר עאדל א-לאמי, מפקח בוועדת הבחירות העצמאית של עיראק, המופקדת על ארגון הבחירות. לדבריו, "ההצבעה תתקיים באותן מדינות שבהן מספר גדול של עיראקים". ואולם לא נקבע באלו מדינות תותר הצבעה, החלטה שלה משמעות פוליטית רבה.

ההחלטה שהתקבלה עומדת בניגוד חריף להמלצות חד משמעיות של האו"ם וארה"ב, הסבורות כי בחירות בחו"ל יעוררו קשיים ארגוניים, והסבירות להונאות ואי-סדרים בהן גבוהה יותר. לדברי מקורות באו"ם ובממשל בארה"ב, כי בעיות אלו עלולות להעמיד בספק את הלגיטימיות של הבחירות. מנגד, נשמעת תמיכה נלהבת בהשתתפות גולים בבחירות מצד מנהיגים שיעים וכורדים, וכן בכיר אנשי הדתי השיעים בעיראק, האיאתוללה עלי אל-סיסתאני.

קרלוס ולנסואלה, ראש צוות האו"ם המייעץ לעיראק בעניין הבחירות, אומר כי הסכנות הכרוכות בהחלטה הובהרו לעיראקים. לדבריו, ההחלטה "כרוכה בסיכון גדול". לדבריו, "אנשים לא מבינים את ההשלכות האפשריות של ההחלטה. הן עצומות - פרקטיות, לוגיסטיות, פוליטיות".

מספר העיראקים שנמלטו מהמדינה ב-35 שנות שלטונו של הנשיא הסוני סדאם חוסיין מוערך ב-2 עד 4 מיליון, כמחציתם בני 18 ומעלה - הגיל שבו תותר השתתפות בהצבעה. הריכוזים הגדולים ביותר של עיראקים גולים מצויים בבריטניה, בארה"ב ובאיראן. אם יותר להם להצביע, עשוי שיעורם בקרב המצביעים להגיע לעד 15%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully