וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביגד ברמן באנציקלופדיה!!!

רן קידר

4.11.2004 / 15:36

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה מקיפה וחינמית שהייתה מעבירה חלחלה בגוום של אנשי האנציקלופדיה העברית

ויקיפדיה, אשר נולדה לפני ארבע שנים במוחו של ג'ימי וולס, היא אנציקלופדיה שמבוססת על רעיון הקוד הפתוח. האנציקלופדיה עובדת בסביבה שונה לגמרי מכל אנציקלופדיה אחרת, היא לא מעסיקה עורכים, תחקירנים או צוות עובדים שיוודאו את מהימנות המידע.

ועדיין, בארבע שנות קיומה הצטברו בה יותר ממליון מונחים שכתובים בלמעלה ממאה שפות, החל באלבנית וכלה בתאילנדית. למשתמשיה היא מאגר מידע מצויין ודוגמא מעולה לשיתוף פעולה ועבודה משותפת ברשת. יש כאלה שחושבים שהיא בקושי ראוייה להיקרא בשם אנציקלופדיה.

העריכה בויקיפדיה מתבצעת על ידי גולשים. סך הכל מאות אלפי אנשים עורכים טקסטים באנציקלופדיה, אבל בגרעין הקשה מונה כ-200 איש. בממוצע ישנם עוד כ-200 שעורכים כל אחד כמאה מונחים בחודש ועוד כעשרת אלפים איש שעורכים אייטמים בודדים בחודש.

המספר העצום של ה'עובדים' עלול להביא ל'מלחמות עריכה' שגורמות לשרשרת של מחיקה וכתיבה של טקסטים. במקרים כאלו נערכת הצבעה, ובמידה והרוחות עוד סוערות, ישנה ועדה ולבסוף וולס יכול להתערב במסגרת תפקידו כ'רודן נאור' ולקבוע סוף לויכוח. במקרים מסויימים, כמו למשל במקרה של הערך 'יאסר עראפת' המונח יופיע ובראשו יצויין שהוא במחלוקת והוא מוגן מפני עריכה ותהיה הפנייה לערך דיון: יאסר עראפת.

ואיפה אביגד ברמן???

לשם השוואה עם מתחרים, זמן קיומה של הויקיפדיה הוא שליש מהזמן שלקח ללקסיקון ביוגרפיות של אומות העולם של אוקספורד להגיע למהדורתו האחרונה. ללקסיקון לקח 12 שנה לאסוף 55,000 ביוגרפיות בעלות של 25 מליון פאונד. העלות של מליון הערכים שבויקיפדיה הסתכמה ב300,000 פאונד. לאנציקלופדיה בריטניקה יש 44 מליון מלים, בויקיפדיה 250 מליון. לבריטניקה 65,000 ערכים במהדורה המודפסת ו-75,000 במהדורה המקוונת ואילו לאתר של ויקיפדיה באנגלית יש 360,000 ערכים. אבל מספרים לא אומרים כלום אם מאחוריהם אין תוכן אמיתי.

המתנגדים לאנציקלופדיה טוענים שהיא אינה מהימנה ושהיא אינה עקבית. ספרנים ומומחים שונים טוענים שהמידע לא תמיד מדוייק, ועוד שאין ממש סדר עדיפויות. הערך האנציקלופדי על ההוריקן פרנסז הוא פי חמש מפורט יותר מאשר הערך על האמנות הסינית.

הטענה המרכזית נגד המיזם אומרת שלכאורה, זהו רעיון מעולה, אבל למעשה מי שזקוק למידע מקצועי לא היה מעז להשתמש בו. הבעייה העיקרית היא בעייה של סמכות. במהדורות המודפסות, המוציאים לאור אחראיים למהימנות המידע שהם מפרסמים מכיוון שהעסק שלהם תלוי בזה. אבל כשמדובר בפרוייקט שיתופי, כל זה מאבד משמעות והמהימנות צונחת מתחת לרף .

במגזין טכנולוגיה גרמני יש השוואה בין ויקיפדיה לבין שתי אנציקלופדיות מבוססות ומסורתיות ברשת, ברוקהאוס ואנקרטה של מיקרוסופט. כל השלושה נבחנו במונחים של רוחב, עומק, בהירות של תכנים, מידת הקושי של החיפוש ואיכות של פריטי מולטימדיה באתר. ויקיפדיה זכתה בכל הקטגוריות.

גם אם משווים את ויקיפדיה למדריך מפורט כמו allmusic האנציקלופדיה מצליחה להתמודד בכבוד ואף להעמיק בפרטים ולהקדים במידע. רוב המידע הרשמי לגבי 2Pac, למשל, מופיע גם בויקיפדיה, אבל בנוסף יופיעו פרטים על קו האופנה שלו, הרצח שלו והיריבים.

ויקיפדיה הולכת וצומחת וכל אדם שמתוודע לויקיפדיה הוא פוטנציאל לאדם שיכתוב את הערך "עופרה חזה", ויערוך אותו במקרה שיוסיפו לו פרטים שגויים. מכיוון שאיכות החומרים מתבססת בעיקר על כמות הקוראים, הפרוייקט רק נהייה יותר יעיל כשהוא גדל. אפילו אביגד ברמן קיבל ערך משלו בויקיפדיה, אך לאחרונה הוחלט להוריד את הערך בגלל "חוסר עניין לציבור". סנובים!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully