וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסריטי האימה של ההתחממות הגלובלית

אד סטודראד, רויטרס

24.10.2004 / 13:58

בעוד רוסיה מחליטה לחתום על אמנת קיוטו, אנליסטים רבים חוששים מהגירת מאות מיליונים עקב ההתחממות הגלובלית. גם יישום מלא של אמנת קיוטו ישפר את המצב רק באופן שולי

עליית מפלס האוקיינוסים גורמת להצפת בנגלדש ולמעבר מיליוני תושביה לתוך הודו, עניין שמעורר מתיחויות אתניות ודתיות שמסתיימות במרחץ דמים; השטחים השופעים לשעבר באזורים הכפריים באפריקה מאבדים את כל היבול עקב בצורות מתמשכות, ושוכני הערים מתעמתים עם כוחות הביטחון תוך הסתערותם על החנויות בתקווה למצוא מזון.

אלה רק שניים מהסיוטים שיותר ויותר אנליסטים מעלים כתסריט יום הדין, בה בעת שחברי הפרלמנט הרוסי מאשררים את חתימת ארצם על אמנת קיוטו לצמצום פליטת גזי החממה, התורמים להתחממות הגלובלית. מבחינת האנליסטים, פליטת גזי החממה אינה עוד "נושא ירוק" בלבד, אלא נושא קריטי לביטחון הכדור הארץ.

האנליסטים סבורים כי תסריטים כאלה עשויים להביא את הטרור לראש סדר העדיפויות העולמי, בשל יצירת עימותים חדשים וחידוש עימותים ישנים ששככו מעט. "הבעיה הביטחונית הגדולה ביותר מההתחממות הגלובלית היא הגירה כפויה, המעבר של אנשים ממקום למקום בשל הצפות או בצורות", אומר סטיב סוייר, יועץ מדיניות אקלימית לארגון "גרינפיס". "שינוי דרמטי במערכת האקולוגית עשוי להביא לעקירתם של אנשי אזורים חקלאיים בשל הידלדלות המשאבים הטבעיים", הוא מוסיף, "והגירה כפויה של בני אדם היא תמיד מקור לבעיות".

השר הקנדי לשעבר לאיכות הסביבה, דיוויד אנדרסון, אמר מוקדם יותר השנה, כי התחממות גלובלית צופנת בחובה סכנה גדולה יותר לאנושות מאשר הטרור הבינלאומי, מאותה סיבה – מאות מיליונים ייאלצו במציאות כזאת לעזוב את בתיהם.

ההחלטה הרוסית לחתום על אמנת קיוטו מקדמת את סיכויי האכיפה של האמנה, המחייבת בעיקר את המדינות העשירות בעולם לצמצם עד השנים 2008-2012 את פליטת הפחמן דו-חמצני ב-5.2%, ביחס לרמות של שנת 1990. הדרך לצמצום הפליטה תתבצע ע"י מעבר לשימוש באנרגיות נקיות כמו אנרגיה סולארית ואנרגיית הרוח.

במסגרת המחקרים וההערכות על השפעת פליטת גזי החממה על המערכת האקולוגית, צופה האו"ם עליה של בין1.4 ל-5.8 מעלות צלזיוס עד שנת 2100. המשמעות היא עליית מפלס הימים, הצפת מדינות נמוכות וגרימת בצורות או הצפות בשטחים חקלאיים. אמנת קיוטו, לשם הפרופורציה, תשפר את המצב רק במעט מאוד, גם אם תיושם במלואה – בתסריט כזה היא צפויה להפחית את עליית הטמפרטורה ב-0.15 מעלה בלבד. כל צעד נוסף לצמצום ההתחממות הגלובלית, צפוי לעלות מיליארדי דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully