וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הביטחון: הדרג המדיני זילזל באזהרות

9.10.2004 / 0:12

הרמטכ"ל מתח ביקורת חריפה על כלי התקשורת, שהפכו ההתרעה ל"חוכא ואטלולה". על מצרים אמר: כשיש לך טרור מרפיח, בסוף הוא מכה בך

ראשי מערכת הביטחון מתחו אתמול בישיבת הממשלה המיוחדת, שכונסה בעקבות הפיגועים אתמול בסיני, ביקורת קשה על ההתעלמות מההתרעה שפירסמו לפני שבועות אחדים על כוונות לפיגועי טרור בסיני

ראש השב"כ אברהם דיכטר, וראש המוסד, מאיר דגן, מתחו בישיבה ביקורת מרומזת על שר המשפטים, יוסף לפיד. השר לפיד המעיט בערך בהתרעות המטה ללוחמה בטרור מפני נסיעה לסיני, ומדברי דיכטר ודגן השתמע כי בכך גרם לפיד גם לאזרחים מהשורה להמעיט בחשיבותה.

באותה ישיבה מתח הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, ביקורת נוקבת על כלי התקשורת בארץ ואמר כי אלה הפכו את התרעת הלוט"ר "לחוכא ואטלולה". לדברי ראשי מערכת הביטחון, הם ציפו שהציבור יקבל ביתר רצינות את ההתרעה, ואת אזהרת הנסיעה שפורסמה בעקבותיה. "ההתרעה היתה מאוד ממוקדת, עם ביטוי תקשורתי רחב", ציינו. ראש השב"כ, אבי דיכטר, מתח ביקורת על הדרג המדיני. לדבריו, כשהדרג המקצועי מביא התרעה כה ממוקדת, הוא מצפה שהדרג המדיני לא יסתפק ב"התרעת מסע".

בישיבה הועלתה הצעה של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לכונן גוף שיקבע את "מדרג הסיכון" של כניסה לסיני. שר הבריאות, דני נווה, ציין כי אזרחים אמריקאיים, המבקשים לבקר במדינה שלגביה קיימת אזהרה, מתקשים לבטח את עצמם לצורך הנסיעה ואמר כי ייתכן שרצוי לכונן הליך כזה גם בישראל.

כתב "הארץ", אלוף בן, מוסיף:

השר זבולון אורלב שאל בישיבה מדוע לא הוחלט לסגור את מעבר הגבול לסיני בגלל ההתרעה, ונענה שהדבר היה כרוך בבעיה מדינית של סגירת גבול עם מדינה שחתומה על הסכם שלום עם ישראל.

שרון שיבח את שיתוף הפעולה של שלטונות מצרים

ראש הממשלה, אריאל שרון, שיבח בדבריו את שיתוף הפעולה של שלטונות מצרים בפעולות הפינוי והחילוץ. הוא ביקש מהשרים "בכל לשון של בקשה" שלא למתוח ביקורת על המצרים, ואמר כי האירוע עודנו נמשך, וכוחות צה"ל מפנים פצועים ולכודים מהשטח, וכי "צריך לזכור שהאירוע היה מאוד מרוחק ממצרים, בצפון סיני, על גבול ישראל. הם לא רגילים להתמודד עם אירועי טרור כאלה במצרים, ואלה קבועי הזמן שהם עובדים בהם".

ראש המוסד, מאיר דגן, אמר כי "במלוא האחריות, מבחינת המוטיבציה המצרים פועלים במלוא הכנות ובאופן אותנטי לתת את מלוא הסיוע - אבל צריך לזכור שמבחינת לוחות הזמנים והבירוקרטיה, זה עולם אחר". ראש אמ"ן, האלוף אהרן זאבי פרקש, דיווח על הגורמים שהיו יכולים לבצע פיגוע כזה, וסיפר על הארגונים שלקחו אחריות. לדבריו, מסקנת המודיעין היא שכנראה מדובר בארגון השייך לאל קאעדה.

השר לביטחון פנים, גדעון עזרא, שיבח את שיתוף הפעולה המצרי עם כוחות ההצלה הישראלים, ואמר שאילו היה המצב הפוך ואזרחים מצרים היו נפגעים בישראל, לא בטוח שישראל היתה מאפשרת לכוחות ההצלה המצרים להיכנס לשטחה מהר מכפי שהניחו המצרים לכוחות ההצלה הישראלים להיכנס לשטחם.

הרמטכ"ל מתח ביקורת מרומזת על מצרים

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, מתח ביקורת מרומזת על מצרים: "כשיש לך בעית טרור מרפיח, כשנכנסים אמצעי לחימה וחומרי נפץ, ואתה חושב שאתה חסין, ולא תיפגע ממנו, בסוף הוא מכה בך. וזה המבחן של מצרים ממחר, האם תבין שעליה לטפל באמל"ח ובהברחות הנשק באופן אבסולוטי. ההברחות קורות גם לאורך הגבול בסיני". שרון אמר: "אותם חומרי נפץ ואמצעי לחימה שמוברחים לכיוון ישראל, סופם שעלולים לשמש גם לפיגועים על אדמת מצרים".

ראש אגף המבצעים במטכ"ל, האלוף ישראל זיו, סקר את פעולות הפינוי והחילוץ, ואמר כי רק בחמש לפנות בוקר נתקבל האישור להכנסת שיירת אוטובוסים ישראלית לפינוי כ-700 מטיילים מסיני. אנשי הצבא סיפרו כי המצרים התירו לספינה ישראלית לסייר לאורך החוף בנואייבה, כדי לבדוק מה קרה שם. ראש הממשלה סיפר לשרים על שיחתו עם נשיא מצרים, חוסני מובארק. שר הביטחון, שאול מופז, סיפר על שיחתו עם מקבילו המצרי מוחמד חוסיין טנטאווי, ושר החוץ סילבן שלום על שיחתו עם עמיתו המצרי, אחמד אבו-רית.

הרמטכ"ל אמר עוד, שהפיגועים בסיני אינם קשורים למבצע "ימי תשובה", שמנהל צה"ל בצפון רצועת עזה. לדבריו, הכנת פיגועים כאלה, עם מטעני חבלה גדולים וכמה מוקדי פעולה, דורשת שבועות לתכנון, איסוף מידע והעברת האמל"ח. לדבריו, העיתוי היה קשור בחופשת החג שבה בילו ישראלים רבים בסיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully