וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה לחקור את זעירא בשל הדלפת מידע

28.9.2004 / 20:44

3 אנשי מודיעין בכירים פנו למזוז בטענה שמעשהו של זעירא פוגע "אנושות" בבטחון המדינה. זעירא מואשם בהדלפת שם הסוכן המצרי שהתריע על מלחמת יום כיפור

צבי זמיר, ראש המוסד לשעבר, תא"ל עמוס גלבוע, ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר ואל"מ יוסי לנגוצקי, שהיה ראש מחלקת איסוף באמ"ן פנו לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה, בטענה שהאלוף במילואים אלי זעירא, מי שהיה ראש אמ"ן בעת שפרצה מלחמת יום כיפור, פגע בבטחון המדינה.

לטענתם, יש להניח שזעירא הוא שהדליף לעיתונות את שמו של ד"ר אשרף מרוואן, חתנו של נשיא מצרים נאצר, כמי שהיה מרגל של ישראל ושהתריע על כוונות מצרים לפתוח במלחמה. לדבריהם, האלוף זעירה שבר כל נורמה והתנהגותו עלולה לגרום לנזקים כבדים לבטחון המדינה. כך דווח הערב בחדשות ערוץ 2.

כתב "הארץ" יוסי מלמן מוסיף:

"מעשהו של אלי זעירא שווה ערך או יותר חמור מזה של מרדכי ואנונו" כך אומר ראש המוסד לשעבר, צבי זמיר, על ראש אמ"ן לשעבר, אלי זעירא. זמיר וזעירא שירתו בתפקידים המקבילים בקהילת המודיעין במלחמת יום הכיפורים.

זמיר ערך את ההשוואה בין זעירא לואנונו בשיחה ל"הארץ", בעקבות חשיפת שמו של סוכן מצרי בכיר שהופעל בידי המוסד. זמיר טוען כי זעירא חשף לעיתונאים את שמו של הסוכן - אשרף מרוואן. לדבריו, "צריך לחקור אותו (זעירא) ולהעמיד אותו לדין על זה שהוא חשף מקורות. כשאיש במעמדו, שהיה ראש אגף מודיעין בצה"ל עושה מעשה כזה הוא שובר את הראשונה בעשרת הדיברות של חיל המודיעין ועל זה הוא צריך לעמוד למשפט כי הוא עבר עבירה כלפי חיל המודיעין". ראיון מפורט עם זמיר ישודר היום בתוכנית "מוסף המוספים" בערוץ 2.

"הוא היה סוכן כפול"

בימים אלה פירסם אלי זעירא ספר על נושא זה בשם "מיתוס מול מציאות: מלחמת יום הכיפורים: כשלונות ולקחים" והעניק ראיונות לתקשורת. בראיונות הזכיר זעירא במפורש את שמו של מרוואן. עם זאת, זעירא מכחיש בתוקף כי הוא זה שחשף את שמו של הסוכן, וטוען שציין את שמו בהסתמך על ידיעות קודמות בתקשורת. לדבריו, הוא התייחס לסוגיית הפעלתו של הסוכן, גם בשיחות שקיים בעבר עם עיתונאים, בלי להסגיר את שמו או לרמוז לזהותו.

במשך שנים רבות, הודלף לידי עיתונאים בישראל מידע כי אשרף מרוואן הוא הסוכן הבכיר שסיפק לישראל את ההתרעה על כוונת מצרים לצאת למלחמה נגד ישראל. אולם, לא ניתן היה לפרסם את שמו בשל התנגדות הצנזורה הצבאית. לפני כשנתיים, פרסומים בעתונות המצרית חשפו כי מדובר באשרף מרוואן. בעקבות זאת, בהסתמך על הידיעות בתקשורת הזרה, התפרסם שמו של מרוואן בינואר 2003 ב"הארץ".

במשך תקופה ארוכה טען אלי זעירא, שהודח מתפקידו באפריל 1974, יחד עם צמרת צה"ל בתקופת המלחמה על פי המלצות ועדת אגרנט , כי סוכן המוסד היה למעשה סוכן כפול וחלק מתוכנית הונאה שטוו המצרים, בהכנותיהם להפתיע את ישראל.

אשרף מרוואן, שהוא חתנו של נשיא מצרים לשעבר, גמאל עבדול נאצר, היה גם איש סודו של הנשיא אנואר סאדאת שיזם את מלחמת יום הכיפורים. ב-1969 פנה מרוואן לשגרירות ישראל בלונדון והתנדב למסור מידע לישראל. לאחר בדיקות שנערכו הוחלט במוסד להפעילו. כ-40 שעות לפני המלחמה העביר מרוואן לישראל את ההתראה כי מצרים וסוריה ייצאו למלחמה נגד ישראל. על מנת לוודא לחלוטין ולהשתכנע במהימנות המידע החליט ראש המוסד דאז, זמיר, לצאת ללונדון ולהיוועד עם הסוכן. באותה פגישה שב הסוכן ואישר את המידע, שזמיר הספיק להעביר לישראל בשבת לפנות בוקר, כעשר שעות לפני שנפתחה המתקפה.

אחת ההוכחות, לטענת זעירא, לכך שמרוואן היה סוכן כפול היא שההתרעה הועברה במכוון זמן קצר בלבד לפני פתיחת המתקפה וזאת בניגוד לפעמים קודמות בהן העביר מרוואן מידע.

בעת הפעלתו של מרוואן, שנמשכה גם לאחר המלחמה, התקיימו במוסד ובאמ"ן בדיקות, שבהן נקבע כי מרוואן לא היה סוכן כפול. זעירא טוען כי יש להקים ועדה אובייקטיבית של גורמים שלא היו קשורים להפעלה על מנת שתחקור בנושא. הוא מוכן גם שבסמכות הוועדה יהיה גם לחקור את המדליף שחשף את שמו של הסוכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully