וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

320 בני אדם נהרגו בהתקפה בבי"ס ברוסיה

רויטרס

4.9.2004 / 14:12

150 מההרוגים הם ילדים. פוטין ביקר במקום, והורה להטיל סגר על האזור. דיווח: חומרי הנפץ הוברחו למקום עוד בחופשת הקיץ

יותר מ-320 בני אדם, מהם 150 ילדים, נהרגו אתמול בבית הספר עליו השתלט צבא רוסיה בעיר בסלאן, בו החזיקו מורדים צ'צ'נים כ-1,200 בני ערובה. כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית "איטר-טאס". עדיין לא ברור אם מדובר במספר ההרוגים הסופי.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נשא אחר הצהריים נאום מיוחד לאומה בעקבות האירוע ואמר כי כוחות הביטחון הרוסים חייבים לשפר את יעילותם במלחמה בטרור. לדבריו, רוסיה תמיד תהיה חזקה יותר מהטרוריסטים ומדובר במלחמה אכזרית. פוטין הביע תנחומיו למשפחות הנספים, וציין כי ייקח שנים ליצור גבולות בטוחים לרוסיה.

שירות "הארץ" מוסיף:

פוטין הורה להטיל סגר על העיר ועל גבולות מחוז צפון אוסטיה, שבו אירע האירוע הקטלני. הנשיא ערך ביקור פתע בבסלאן ונפגש עם ראשי המחוז. "כל רוסיה אבלה אתכם", אמר. לדבריו, "אף בהשוואה להתקפות האכזריות ביותר בעבר הפעולה הטרוריסטית הזאת מיוחדת בכך שכוונה לילדים".

סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דווחה הבוקר כי חומרי הנפץ ששימשו את החוטפים הוברחו למקום מבעוד מועד, בעת שבבית הספר בוצעו עבודות בנייה בחופשת הקיץ.

כוחות ההצלה ברוסיה מסרו ש-704 מבני הערובה מאושפזים, מהם 259 ילדים. רבים מהפצועים סובלים מכוויות קשות. רבים מבני הערובה נהרגו כתוצאה מקריסת גג בית הספר אחרי שמחבלת הפעילה בטעות חגורת נפץ שלבשה.

בקרבות עם צבא רוסיה, שנמשכו עשר שעות, נהרגו 20 חוטפים, עשרה מהם ממוצא ערבי. ארבעה מחבלים נעצרו אחרי שחילופי האש נפסקו - שלושה מהם כאשר ניסו לברוח מבית הספר כשהם לובשים בגדים אזרחיים ומחבלת נוספת נעצרה, לפי דיווחי כלי התקשורת ברוסיה, בבית חולים אזורי כשהיא לובשת חלוק לבן.

הערכה: מימון של אל קאעדה, תכנון וביצוע צ'צ'ני

נשיא המחוז, אלכסנדר דזסוקוב אמר אתמול שהחוטפים דרשו כי רוסיה תכיר בעצמאותה של צ'צ'ניה. מדובר באינדיקציה ראשונה לזהותם של החוטפים, שלא היתה ברורה קודם לכן. סוכנות הידיעות הרוסית איטר-טאס, דיווחה מפי מקורות ביטחוניים ברוסיה שנבדקת אפשרות כי המתקפה מומנה על ידי אנשי אל-קאעדה. זאת באמצעות אבו עומר אל-סיף, נציג של הארגון בצ'צ'ניה. המקורות מסרו בנוסף כי בידיהם מידע לפיו הפעולה תוכננה על ידי שאמיל בסייב, בכיר המורדים הצ'צ'נים, שעמד מאחורי התקפות קודמות ברוסיה.

הרשויות ברוסיה טענו כי הפריצה לבית הספר לא היתה מתוכננת. לדבריהם האירועים החלו אתנול כאשר שהמחבלים הפעילו מטעני חבלה וירו על צוותי חירום שבאו לבית הספר בתיאום עימם כדי לפנות ילדים שנהרגו. חבלן אמר לרשת הטלוויזיה אן.טי.ווי שהמחבלים הפעילו מטענים שהטמינו בסלי הכדורסל בבית הספר.

שלשום שיחררו החוטפים 32 ילדים ונשים מבית הספר בטלוויזיה הרוסית שודרו תמונות של אנשי כוחות הביטחון מלווים חלק מהנשים והילדים מחוץ לבית הספר. השבויים שוחררו לאחר משא ומתן ממושך שהתנהל, בו דחו החוטפים הצ'צ'נים כמה הצעות שהגישו הרוסים, ובהן מעבר חופשי ומוגן אל מחוץ לעיר. את המשא ומתן קטעו מדי פעם קולות ירי ופיצוצים.

הבית הלבן: מעשה טרור ברברי

מדינות רבות בעולם גינו אתמול את מעשי המחבלים ברוסיה. הבית הלבן מסר כי לקיחת בני הערובה היא "מעשה טרור ברברי" והוסיף כי ארה"ב עומדת לצד רוסיה. נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש אמר אתמול שהמעשה הוא "תזכורת עגומה נוספת לאמצעים שטרוריסטים מוכנים לנקוט כדי לאיים על העולם". בוש קרא לאמריקאים להתפלל לשלום הקורבנות ברוסיה. האיחוד האירופי ביקש מרוסיה הסברים לכך שקורבנות רבים כל כך מתו באירועים בבית הספר בצפון אוסטיה.

מדינות ערב הביעו אף הם את הזדהותם עם רוסיה. מנהיגי מצרים לבנון וכווית שנפגשו אתמול בשארם אל-שיח הביעו את אהדתם לרוסיה ולמשפחות הקורבנות. נשיא לבנון וראש ממשלת כווית שלחו מברקי תנחומים לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. כמו כן, השיח מוחמד סיד אל-טנטאווי, המנהיג המוסלמי הבכיר ברוסיה, גינה את החוטפים, שנמסר כי עשרה מהם היו מוסלמים. "החוטפים הם פושעים ולא מוסלמים", אמר טנטאווי.

מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, הודיע אתמול כי הוא מזועזע מהמספר הגבוה של הילדים שנהרגו בבית הספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully