וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: ללכידת הספינה קדמו שני ניסיונות הברחה מוצלחים

8.5.2001 / 17:44

נציג החזית העממית בשטחים למנהיגי ערב: המשיכו לשלוח נשק לרשות; בצה"ל מעריכים: ניסיונות ההברחה הימיים יימשכו; מפקד חיל הים: טווח הקטיושות - עד אשקלון ותל אביב

"אנשי הצוות שנתפסו שלשום על ספינת הנשק הלבנונית ניסו להבריח אמצעי לחימה לישראל שלוש פעמים בעבר", כך גילה הערב ראש הממשלה, אריאל שרון. הוא אמר שאחד מאנשי הצוות סיפר בחקירתו, ששני ניסיונות הברחה קודמים הצליחו, אחד נכשל, והרביעי הסתיים בלכידת הספינה. שרון אמר עוד שטילי הסטרלה שנתפסו על הספינה הם המדאיגים ביותר, מאחר שהם יכולים לפגוע גם בתעופה אזרחית.

אחר הצהריים קרא חוסאם עראפת, אחד הנציגים בשטחים של ארגון "החזית העממית - המפקדה הכללית", למדינות הערביות והאיסלאמיות לסייע לפלסטינים במשלוחי נשק. ראש הארגון, אחמד ג'יבריל, אמר היום בדמשק שארגונו ימשיך לשגר נשק לפלסטינים כדי לסייע להם במאבקם.

ובחיל הים נערכים לאפשרות לפיה ימשיכו הפלסטינים בניסיונות להבריח נשק לשטחי הרשות דרך הים. בצה"ל אומרים, שקיימות התראות גם על כוונות לבצע פיגועים דרך הים, כדוגמת סירות תופת.

ברשות הפלסטינית הכחישו כל קשר ל"סנטוריני". הממונה על ההסברה ברשות הפלסטינית, יאסר עבד רבו, הגיב אמש על הטענה הישראלית, כי אניית הנשק שנתפסה נשלחה על ידי החזית העממית לשחרור פלסטין. עבד רבו אמר, כי לרשות אין שום קשר לארגונו של ג'יבריל. לדבריו, החזית העממית אינה חברה באש"ף ועוינת את הרשות הפלסטינית.

חוסאם ערפאת, סירב לאשר או להכחיש את הקשר בין הארגון לספינת הנשק "סנטוריני". הוא אמר כי החזית תשתמש בכל האמצעים "כדי לשחרר את האדמות הפלסטיניות הכבושות".

חיל הים לכד שלשום בלב ים את הספינה "סנטוריני", כשעל סיפונה חביות, המכילות כמות עצומה של אמצעי לחימה, שהיו בדרכן לרשות הפלסטינית בעזה. בין כלי הנשק היו 50 טילי קטיושה, טילי נ"מ נגד מסוקים מסוג סטרלה (SA-7), מטענים מתוחכמים מתוצרת החיזבאללה, 98 פצצות מרגמה, 70 מוקשים, רובי קלצ'ניקוב ונשק נגד טנקים.

זיהוי הספינה בוצע על ידי מטוס סיור אווירי שבתמונת המכ"ם שלו נראו סימנים מחשידים על סיפון הספינה. הטייס דיווח על מיקום הספינה, ששטה במרחק עשרות ק"מ מהחוף. שתי סירות סיור ושתי ספינות טילים, אותן ליוו מטוסים ומסוקים, יצאו לעבר הספינה החשודה. צוות הספינה, שמנה ארבעה אנשים, נכנע ללא קרב ונלקח לחקירה.

מפקד חיל הים, אלוף ידידיה יערי, ערך אמש מסיבת עיתונאים בחיפה בה הוצגה הספינה ונמסרו פרטים על הפרשה. לדבריו, "הקטיושות שנתפסו על הספינה יכולות היו לשמש לירי על אשקלון או על תל אביב". יערי אמר כי ההערכה היא שהחזית העממית, ארגונו של אחמד ג'יבריל, עומדת מאחורי המשלוח.

הספינה יצאה, לדברי האלוף יערי, מצפון לבנון, וצוותה היה מורכב ממבריחים מקצועיים שעוסקים בהברחות באופן קבוע. הם התכוונו לשחרר את החביות בלב ים מול חופי עזה. לפי התכנון, אנשי הרשות הפלסטינית היו אמורים למשות את החביות עם הנשק מהמים.

לדברי האלוף, הנשק יכול היה "לשנות את מאזן הכוחות של הלחימה שלנו מול הפלסטינים". יערי הוסיף כי במערכת הביטחון העריכו שתוכניות הפלסטינים להבריח נשק לשטחים דרך הים "מבשילות". הוא הדגיש כי חיל הים נערך לסכל ניסיונות אלו, אך אין כל ודאות שמשלוחים דומים לא הגיעו לרשות הפלסטינית.

"הנהגת השטחים אינה מחפשת הידברות"

שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, הגיב אמש על תפיסת אניית הנשק. בן אליעזר בירך את החיילים "שעשו עבודה יוצאת מהכלל וחסכו הרבה דם מתושבי מדינת ישראל". שר הביטחון אמר כי תפיסת הנשק שמה לצחוק וללעג את כל ההסכמים ואת כל ההבטחות. "זו עליית מדרגה. זה לא רק הקטיושות, זה הכמות האדירה של חומר נפץ וחומרי הלחימה, שלא משאירה מקום לשאלה לאן פניהם", הוסיף השר.

בן אליעזר אמר כי "רצוננו שהם יחזרו לשבת איתנו סביב שולחן הדיונים". קודם לכן הוא אמר כי "ההערכה היא שבשלב הזה הנהגת השטחים אינה מחפשת הידברות".

השר מתן וילנאי, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, אמר כי מדובר בשבירה מוחלטת של כל הכללים וההסכמים הקיימים. לדבריו, היא מצביעה על הכיוון של הרשות הפלסטינית. הוא הוסיף, כי כעת מתעורר צורך לשקול מחדש את האפשרות להתיר לדייגים עזתים לצאת לים.

השר לביטחון פנים, עוזי לנדאו, אמר כי "שיתוף הפעולה ההדוק בין הרשות לבין החיזבאללה בלבנון מביא את העימות למצב שבו אשקלון הופכת לקו עימות ונמצאת בטווח הקטיושות".

בכוונת ישראל להציג היום את ספינת הנשק בפני נספחים צבאיים ונציגי מדינות במטרה ליצור הד תקשורתי נרחב לפעולות הסיכול ולניסיון ההברחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully