וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים יעתרו לבג"ץ נגד גדר ההפרדה

נדב שרגאי

26.8.2004 / 7:01

שינוי התוואי ישאיר התנחלויות מחוץ לגדר וינתק אותם מאדמותיהם. מתנחלים: בג"ץ שמנע פגיעה בפלסטינים, ימנע פגיעה גם ביהודים

פסיקת בג"ץ, שהביאה לשינוי תוואי הגדר ולהזזתה באזורים רבים קרוב יותר לקו הירוק, עשויה להביא בקרוב לגל עתירות נגדי מצד מתנחלים, הרואים עצמם נפגעים כתוצאה מהזזת הגדר. כמה מההתנחלויות, שעל פי התוואי הישן היו בתוך הגדר, עשויים למצוא עצמם על פי התוואי החדש מחוץ לגדר. במועצה האזורית מטה בנימין ובמודיעין עילית, בהן עשוי התוואי החדש להפריד בין תושבים יהודים לאדמותיהם, כבר החלו בהכנות להגשת עתירות לבג"ץ.

שלושה רבעים מאוכלוסיית המתנחלים, כ-180 אלף איש, מתגוררים ביישובים שלפי מפות ההסדר שהוצעו בשנים האחרונות אמורים להישאר בתחומי ישראל ולהיות מסופחים אליה. למרות זאת, בעקבות פסיקת בג"ץ, אין בינתיים ודאות שהגדר תותיר בתוכה את כל המתנחלים הללו.

באזור בנימין כבר הותיר התוואי החדש אדמות יהודים מחוץ לגדר והמועצה האזורית מטה בנימין הודיעה שתפנה לבג"ץ בעניין זה, בדרישה שלא להפריד בין היהודים לאדמותיהם, בדיוק כפי שנאסרה הפרדה בין פלסטינים לאדמותיהם. אדמות יהודים שכבר נותרו "מעבר לגדר" נמצאות, למשל, באזור שדה התעופה עטרות ובאזור אבו-דיס. באזור חשמונאים מתוכננת שכונה ובה 200 יחידות דיור על קרקע פרטית של יזם, שרכש אדמות במקום, אלא שהתוואי החדש מותיר את האדמות הללו מחוץ לתחום חשמונאים.

התושבים ישכבו על האדמה"

פנחס ולרשטיין, ראש המועצה האזורית מטה בנימין, אומר על כך: "יהפכו את אדם לבית צפפא" (בית צפפא הינו כפר ערבי בתוך תחומי ירושלים שנחצה על ידי כבישים עורקיים שישראל סללה באזור - נ"ש). בנוסף למועצה אזורית מטה בנימין, גם הלשכה המשפטית של עיריית מודיעין עילית מכינה עתירה לבג"ץ לאחר שכמה מאות דונמים, אדמות פרטיות, שעליהן תוכננו עוד שכונות מגורים, נותרו מחוץ לגדר.

יאיר נקר, יו"ר המזכירות של נילי, מבטיח לסכל את מתיחת הגדר בין מודיעין לנילי. נקר מאמין, כי "בג"ץ, שמנע פגיעה בפלסטינים, ימנע פגיעה גם ביהודים". צבי מה-יפית, העומד בראש מועצת אורנית, מבטיח גם הוא לסכל את שינוי הגדר סמוך ליישובו. הקרבה בין התוואי החדש, העוטף ממרחק מה את הכפר הפלסטיני עזון-עתמה, לבין כביש הגישה לאורנית, מדאיגה את מה-יפית. "נפנה לבג"ץ", הוא מבטיח, "ואם צריך, התושבים שלי - ממש כמו הפלסטינים - ישכבו על האדמה כדי למנוע את הקמת הגדר שם".

אפילו השאלה האם הגדר תקיף את הגושים, שעליהם יש לכאורה קונצנזוס, מעלה אדומים וגוש עציון, עדיין לא הוכרעה. מופז אמנם הבטיח שגושים אלו יהיו "בפנים", אבל בפועל מתנהלים גם על כך דיונים מול הממשל. גם האישור לתכנית אי-1, התוכנית לחיבור מעלה אדומים לירושלים, שכל ראשי הממשלה ושרי הביטחון מאז יצחק רבין הודיעו שהם תומכים בה, מוקפא בינתיים. מדובר בבינוי האזור שבין ראס שוהאדה לבין א-זעים, שאמור להכלל בתוך הגדר.

מתנחלים מנעו פינוי מאחז

ליד מאחז גבעת אסף, בין עפרה לבית אל, מתעכב פינוי של שלושה מגורונים שהוצבו בימים האחרונים. מאות מתנחלים התאספו הלילה במקום למנוע מחיילי צה"ל לפנות את המתנחלים. צה"ל והמשטרה פינו אתמול שני קרוואנים שהוצבו בלא היתר במאחז נופי-נחמיה, סמוך להתנחלות תפוח מדרום לשכם. ארבעה מתנחלים שניסו להפריע לפינוי נעצרו בידי המשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully