וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רדיקלים לוקחים אחריות ל'זיוף' בכוכב נולד

רותם דנון

20.8.2004 / 0:01

תנועה בשם "משבשי ישראל" טוענת כי היטתה את תוצאות גמר כוכב נולד, תוך הטעיית מצביעים שהכריעה את הכף. דוברת קשת: "זה בלתי אפשרי"

לאחר אין ספור תיאוריות הקונספירציה אשר הציפו את הרשת בימים האחרונים, בדבר זיוף תוצאות גמר "כוכב נולד 2", על ידי תוכנות שהיטו את ההצבעה לטובת הראל מויאל, פנתה אתמול (ה') לוואלה! קבוצה בשם "משבשי ישראל", אשר טוענת כי היא הייתה אחראית לאותה הטייה כביכול של ההצבעות.

שיבוש סקריפטים

דובר מטעם הקבוצה, אשר לא הזדהה בשמו האמיתי והציג את עצמו כ"דין", שלח למערכת וואלה! קבצי "סקריפט" אשר מדגימים כיצד עשתה הקבוצה מניפולציה לקולותיהם של מאות ואלפי מצביעים לאורך עונת השידורים של "כוכב נולד". השיטה: בניית טופס הצבעה דומה לזה שבאתר הרשמי של "כוכב נולד", וטמיעת קוד המאפשרת להצביע במחי הצבעה אחת, את כל 250 הקולות אשר מותרים לכל מצביע. מעבר ל"מניפולציה", החוסכת למצביעים זמן רב, אשר נדרש כדי להצביע ידנית 250 פעמים, טוענת הקבוצה כי התוצאות הלכו לפי החלטתה למועמד אחד.

השיטה והאידאולוגיה

לפי "דין", לכל מועמד יש קוד במערכת ההצבעה של שידורי קשת, ולכן הטמעת הקוד שלו בסקריפט, תחת מעטה של הצבעה למועמד אחר, תגרום להטיית הקולות, ובכמות סיטונאית.

הקבוצה פועלת במבנה של קבוצות דומות ברחבי העולם, אשר מטרתן להיות "משבשי תרבות" (Culture Jamming) ולפגוע בתרבות הצריכה המערבית. לדבריהם, הטיית תוצאות "כוכב נולד" הנה הפעולה הראושנה של התא הישראלי, אשר תוכננה בקפידה במשך זמן.

הקבוצה הוקמה על ידי אדם המכנה עצמו "הרל"נ", ומונה לדבריהם כ-20 חברים, ביניהם "סטודנטים, עורכי דין ואף פובליציסט מוכר, כולם בשנות ה-20 עד ה-40 לחייהם". "דין" עצמו, לדבריו, משמש כדובר הקבוצה. הוא מספר כי בתכניות לאורך העונה התערבה הקבוצה לפי החלטה מראש, ובאמצעות תוכנה שבנו, הצביעה והטתה את הכף בשיטתיות, בין השאר לרעת סשה גרישקוב בחצי הגמר השני, ולטובת האחים צנחני בשלבים שונים של התחרות.

גורמים טכניים: "אפשרי תיאורתית"

המחלקה הטכנית של וואלה!, אשר בדקה את הסקריפטים, אמרה כי על פניו ניתן לשכתב את הסקריפט באופן אשר יאפשר הצבעה אוטומטית של 250 קולות.

על פי טענת הקבוצה, "במידה ובסקריפט מוטמע מספר הקוד אשר נתנה קשת למועמד הראל מויאל, לדוגמה, אך על פני האתר שבנתה הקבוצה מוצגת ההצבעה כ'עבור הראל סקעת', אזי אפשרי כי הקולות הועברו למועמד שלא ביקרו חפצו המצביעים".

"חצי מיליון קולות"

הקבוצה טוענת כי במהלך הגמר נאספו על ידם כ-160,000 קולות על ידי שימוש בפרטיהם של כ-800 אנשים, על ידי שימוש בממשק אותו פתחה הקבוצה לשימושה. לדברי "דין", "כמות הקולות בשימוש זה הייתה רנדומלית בין המצביעים, כדי להטעות את המערכת". לצד זה, טוענת הקבוצה כי באמצעות טפסי הדמה להצבעה, אותם היא הפיצה בפורומים השונים, "נאספו למעלה מ-350,000 קולות מכ-1,650 כניסות של גולשים".

הקולות, כך החליטה הקבוצה, פולגו כדלהלן: הצבעה עבור עדי כהן תלך לעדי כהן, ההצבעה עבור ה. מויאל תלך אליו, ואילו ההצבעה עבור ה. סקעת תלך גם היא למויאל. קולות אלו, כביכול, היטו את תוצאת הגמר עבור הראל מויאל.

קשת: "מערכת האבטחה תפקדה כראוי"

דוברת קשת, מאיה קרבט, מסרה בתגובה כי "אנו תמהים על האופן שבו התקשורת מאפשרת לכל גוף בעל אינטרסים להציג את מצג השווא של הטיית קולות. מדובר בפרובוקציה לשמה. לעיקרו של עניין: במהלך העונה כולה נבדקה מערכת האבטחה של מערך ההצבעות, אשר עבדה באופן תקין. היערכות מוגברת נעשתה לקראת יום הגמר, שבו גם נפסלו מעל מיליון וחצי קולות. אנו מזכירים כי היו עוד תהפוכות במהלך העונה, שרק חיזקו את האלמנט החשוב מכל, כי הקהל בבית הוא הקובע את הזוכים. יצוין גם כי בבדיקות שערכנו מספר המצביעים שניצלו את כל 250 הקולות היה זניח". יצויין, הקבצים של "משבשי ישראל" נשלחו על ידי וואלה! לחברת קשת, אשר הבטיחה כי תבדוק אותם.

את תגובתו של הראל סקעת לא ניתן היה להשיג עד פרסום הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully